Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Android 5.1 och Samsung Galaxy S4


BMA

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med min Samsung på så sätt att SMS och MMS varken kan skrivas eller tas emot och den som skickar får heller ingen upplysning om att meddelanden inte går fram.
Likaså går det inte att svara på inkommande samtal men det går att ringa upp.

Det här råkar sammanfalla med att jag laddade ner uppdateringen av Android.
Det har dykt upp en uppmaning att uppdatera på skärmen varje gång jag öppnat telefonen och trött på att klicka bort det så laddade jag ner.
På grund av att det sammanföll i tid så kopplar jag ihop fenomenen.

Har försökt att ringa operatören Telenor i flera dagar men det är ju som de flesta Telenorabonnenter vet ett hopplöst företag.

Min fråga är: Kan jag på något sätt återgå till den tidigare Androidversionen?
Den nya är på många sätt sämre för mig. Symbolerna syns dåligt eftersom de nu är olika toner av turkos och blått i ställer för svartvitt 

Tacksam för alla tips!

BMA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara väldigt vanligt att många får diverse problem efter en uppgradering av Android. Dock betydligt fler som inte får problem.

 

Det allmänna rådet brukar vara att i första hand starta om telefonen och kontrollera om det finns ytterligare någon uppdatering.

 

I andra hand är att man gör en fabriksåterställning.

Då får man vara beredd på att "allt försvinner". Se till att det finns backup på kontakter och personliga dokument.

 

En fabriksåterställning återställer inställningarna men "nergraderar" inte operativsystemet.

 

Pröva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När uppdaterade du? Det påstås att det kan ta ett par dagar innan systemet har stabiliserats, efter uppdatering till Lollipop. Jag hade lite småproblem efter jag uppdaterade min Xperia till Lollipop. Inget av det du nämner, och nu fungerar den fint.

 

Behöver du hjälp, är det Samsung du ska vända dig till, inte Telenor. Det är Samsung som står för uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Uppdateringen gjorde jag nog för en vecka sen.
Vet inte om jag vågar mig på en fabriksåterställning - gjorde det med en Nexus 7 som krånglade och efter det har jag inte fått igång den alls. "Autentiseringsproblem" ...ansluter inte till Wifi alls. Det är väl den erfarenheten som gjort mig misstänksam mot Android 5...heter den Lollipop???? Nexus har jag lagt åt sidan men det här med meddelanden som inte går fram på telefon är ju mer problematiskt.
Eftersom Telenor bara skickar SMS och inte mail så vände jag mig dit och fick rådet att testa SIMkortet i en annan telefon för att se om felet sitter där.  På simkortet alltså. (Det har jag inte lyckats genomföra ännu..därför att kortet i den andra telefonen är så litet att jag kan inte manövrera det. Nu fungerar inte den telefonen heller...efter försök att ta ut simkortet.)

Det går tydligen inte att ångra en uppdatering och gå tillbaka till en äldre version?

Mycket bra råd att kontakta Samsung. Det ska jag ta itu med i morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...