Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att ha två E-post-program


DAL30

Rekommendera Poster

Återkommer med mina problem med E-post-programmen.

Jag har tidigare haft två E-post-program installerade - det vanliga programmet Webmail från Telia och E-post-programmet Mozilla Thunderbird. Båda programmen har tidigare fungerat tillfredsställande. Det har ibland varit lite svårt att veta var E-post-meddelandet finns, dvs. antingen har det funnits i Telia-mappen eller i Thunderbird-mappen. Men det har fungerat. Jag har lärt mig hanteringen.

 

När jag nu drabbades av de okända Trojanerna och därför har måst ominstallera hela datorn, så har det uppkommit problem.

Jag har en fungerande E-post-verksamhet på Telias Webmail.

Men Thunderbird fungerar ännu inte. Orsaken är att jag "glömt" (tappat bort) lösenordet.

Och det verkar svårt, att åter få en fungerande E-post med Thunderbird.

 

Det finns många funderingar man kan ha!

 

Om jag har de båda E-post-programmet i funktion, så undrar jag:

1. Är det någon skillnad i funktionen mellan de båda E-post-programmen?

2. På vilket sätt sker uppdelningen av E-posten till de båda programmen?

3. Är det ena E-post-programmet bättre än det andra?

 

Mitt problem är förstås: Vad skall jag göra?

Frågorna är:

1. Hur skall jag få Thunderbird att fungera?

2. Finns det någon bra väg för att få Thunderbird att fungera?

    Jag vill inte ändra min E-post-adress!

    Jag tycker att Telia-posten fungerar.

 

Tacksam för synpunkter och råd!

Vänligen

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbmail är inget epostprogram, det är en webbsida du besöker och loggar in på. Oberoende av vilken dator du använder kan du alltid logga in där.

 

Det är samma login i epostsystemet oavsett om du använder Thunderbird eller webbmailen.

 

Det är upp till dig om du vill använda ett program på datorn för att läsa epost eller om du vill logga in på en webbtjänst. En fördel med program som alltid är igång i datorn är ju att då får aviseringar om epost exempelvis.

 

Inställningar för Telias tjänster har du här

https://www.telia.se/privat/support/info/kom-igang-med-epost-i-datorn

 

ställ in Thunderbird att använda IMAP. Med det protokollet synkas epostporgrammet med servern snarare än att den hämtar hem alla mail. Det ger effekt att epost finns kvar även i webbgränssnittet, raderar du en epost på ena så försvinner det på andra osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När jag nu drabbades av de okända Trojanerna och därför har måst ominstallera hela datorn, så har det uppkommit problem.

Jag har en fungerande E-post-verksamhet på Telias Webmail.

Men Thunderbird fungerar ännu inte. Orsaken är att jag "glömt" (tappat bort) lösenordet.

Och det verkar svårt, att åter få en fungerande E-post med Thunderbird.

 

Du måste ha gjort fel i inställningarna när det inte fungerar i Thunderbird eftersom det är precis samma lösenord för att hämta email med Thunderbird och webbmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha gjort fel i inställningarna när det inte fungerar i Thunderbird eftersom det är precis samma lösenord för att hämta email med Thunderbird och webbmail.

 

Ja, Ts har i den här tråden beskrivit om sina problem:

//eforum.idg.se/topic/349222-l%C3%B6senord-till-thunderbird/

 

Ts har fått information om vilka felaktiga inställningar Ts gjort, bl.a. fel port, fel typ av säkerhet men Ts väljer att ignorera detta, eller väljer att inte berätta om hen har ändrat dessa inställningar.

 

Det hjälper föga att ha rätt lösenord om övriga inställningar är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Monshi!  :thumbsup:

Jag har just hämtat hem Telias Epostassistent.

Jag använde den för att justera mina inställningar, när jag använder Thunderbird.

Och se!

Det fungerade!

 

Jag berättade om mina problem med Eposten i Thunderbird i inlägget "Lösenord till Thunderbird" den 28 juni. Jag fick många kloka förslag och jag försökte att använde dessa förslag för att återställa Eposten i Thunderbird. Men det fungerade inte!

Tack och lov så hade jag tillgång till Eposten via Telias Webmail, så jag var

helt utan mail-möjlighet. 

Men nu har jag via ditt förnämliga förslag hämtat hem Telias Epostassistent.

Och se: Jag har nu fått Thunderbird att fungera igen!

Tack än en gång, Monshi!  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Tune, för ditt svar!  :thumbsup:

Jag har nu fått lösningen på problemen eller problemet genom att använda Telias Epostassistent, så som jag beskrivit det i mitt svar#5 till Monshi.

Tack för din hjälp!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Ts har i den här tråden beskrivit om sina problem:

//eforum.idg.se/topic/349222-l%C3%B6senord-till-thunderbird/

 

Ts har fått information om vilka felaktiga inställningar Ts gjort, bl.a. fel port, fel typ av säkerhet men Ts väljer att ignorera detta, eller väljer att inte berätta om hen har ändrat dessa inställningar.

 

Det hjälper föga att ha rätt lösenord om övriga inställningar är fel.

 

Tack, Mikael63, för ditt svar #4!

Jag måste med beklagande skriva, att jag inte riktigt förstår vad du menar.

Du skriver i ditt svar

"Ts har fått information om .....

 Ts väljer att ignorera .... " osv

 

Jag vet faktiskt inte vem du avser i mitt inlägg "Lösenord till Thunderbird".

Jag får faktiskt en känsla av att det kan vara DAL30 som avses???

 

Var snäll och skriv tydligare vem som avses!

Vänligen  

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS = trådskapare, lika med du, dvs Dal30 i detta fallet.

 

Nåja, glöm det gamla var glad att det nu fungerar. Och du ställde in Thunderbird att använda Imap hoppas jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett Stort Tack, Monshi, för ditt inlägg #8!  :thumbsup:

Jag fick en känsla av att det är mig som Mikael63 avsåg.

Du bekräftar min känsla.

Jag är mycket besviken och ledsen över att det finns medlemmar här på Eforum, som har den inställning, som framförs av Mikael63 i inlägg#4. 

 

Det står nämligen i hans inlägg bl.a.

"Ts väljer att ignorera detta, eller väljer att inte berätta om hen har ändrat dessa inställningar. Det hjälper föga att ha rätt lösenord om övriga inställningar är fel."

 

Jag är en äldre medlem här på Eforum och är glad över att jag kan framföra mina okunniga frågor och att få svar på dem.

Jag är nämligen född på den tid, då det varken fanns miniräknare, datorer eller andra elektroniska  vardagsprodukter. Och sedan har jag lärt mig en del.

 

Men mycket återstår förstås. Och mycket av min okunnighet framkommer i frågor och kommentarer här på Eforum. 

Jag tycker därför, att det är mycket bra, att IDG Eforum finns!

Jag väntar faktiskt svar på min fråga i inlägg#7 från Mikael63.

 

Tack än en gång, Monshi!  :thumbsup:

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda Ts, alltså trådskaparen, eftersom man kan byta användarnamn här på eforum samt att det i en lång tråd kan vara svårt som tillfällig inhoppare hålla reda på vem som är vem.

Men trådskaparen är alltid densamme, den som s.a.s. äger tråden, den som ställde ursprungsfrågan.

 

I den andra tråden om Thunderbird påtalade vi ju flera gånger att inställningarna, som Ts hade, inte stämde med varken Telias anvisningar eller med andra forummedlemmars inställningar.

 

Jag fick intrycket att Ts inte ändrade på dessa inställningar utan fortsatte att fråga typ "varför blir det fel?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret #10, Mikael63!

 

Du menar alltså, att den som deltar i detta Eforum är skyldig att följa vissa lydnadsregler, som "någon fastställt".

Detta innebär, att om man (av någon anledning, t.ex. okunnighet som i mitt fall) inte förstår vad en sakkunnig medlem svarat i sin kommentar, så skall okunnigheten påtalas.

Du har ju uttryck detta på följande kränkande sätt mot mig:

"Ts väljer att ignorera detta, eller väljer att inte berätta om hen har ändrat dessa inställningar."

I ditt svarsinlägg här ovan skriver du:

"... påtalade vi ju flera gånger ...

 ...  fick intrycket att Ts inte ändrade på dessa inställningar utan fortsatte ..."

 

Jag får ett intryck av din skrivning, att du i likhet med en lärare vill tillrättavisa mig och påtala min bristande kunskap och vilja att samverka. 

 

Jag anser, att detta bemötande på en medlemssida som denna är oförskämt och olämpligt.

Jag hoppas verkligen att du inser detta!

 

En ideell medlemssida som IDG Eforum hoppas jag bygger på samverkan och samarbete och att den inte innebär ett påtalande och påvisande av människors tillkortakommanden.

Den skall väl vara en medlemssida så, att en äldre och rätt okunnig medlem som jag är skall kunna använda Eforum för att få hjälp i sin datorverksamhet.

 

Vänligen

DAL30 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om du upplever detta som kränkande.

Jag hoppades att du skulle förstå att avsikten med inläggen (i den andra tråden) var avsedda att hjälpa dig.

 

Hoppas också på viss förståelse att man som en medlem som försöker hjälpa, till sist blir lite indignerad när det inte gives någon respons på hjälpen.

 

Ber än en gång om ursäkt och jag väljer därmed att inte hjälpa dig fortsättningsvis för att undvika ev. missförstånd i framtiden.

(Du är inte den ende jag valt att sluta hjälpa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Mikael63, för ditt svar i inlägg #12!

 

Jag godtar dina ursäkter!

 

Däremot vill jag gärna ge dig ett råd:

Om någon okunnig medlem - i likhet med vad jag är - inte omedelbart förstår och handlar så som du önskar, så bör du som kunnig person vara betydligt mera förstående.

Du bör helt undvika att direkt tillrättavisa den du söker hjälpa. Den här medlemssidan är väl till för att hjälpa även mycket okunniga personer, som är angelägna om att lära sig data-förhållanden. 

 

Med vänlig hälsning

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...