Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATI HDMI-ikonen borta och därmed ljudet


frisse

Rekommendera Poster

Plötsligt kom inget ljud från HDMI-utgången. (Har högtalarna kopplade till en extern bildskärm). Kollade Uppspelningscenter och då var ikonen för ”ATI HDMI Output” borta. Lät AMD automatkolla mitt ljudkort och laddade ner nya drivrutiner. Ikonen kom fram och ljudet funkade men min externa bildskärm, som är ansluten till datorns HDMI-port, blev svart. Inte heller funkade TV-uppkoppling. Installerade om drivrutinerna med resultat att bildskärmen fortfarande var svart men också att HDMI-ljudet försvann. Avinstallerade de senaste drivrutinerna och bildskärmen funkade igen men ljudet med dess HDMI-ikon är fortfarande borta. Har provat alla inställningar jag kommit på utan resultat och nu står mitt hopp till att någon i Cybern har kunskap och är vänlig nog att ge ett tips. Ljudet i datorn funkar men alltså inte i HDMI-kopplade enheter eftersom det inte går att ange ”ATI HDMI Output” som standard i Uppspelningscenter eftersom ikonen inte finns.

Jag kör en bärbar dator med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hur ser det ut om du öppnar ljudhanteraren: högerklicka på högtalarikonen bredvid klockan och välj Uppspelningsenheter

 

Ser du då din AMD HD Digital Display Audio inkopplad (ex. mina står det Ej inkopplad på)?

Kan du högerklicka på den enheten och verifiera att enheten inte är inaktiverad och samtidigt kanske sätta den som Standardenhet?

 

Du bör ha en grön bock vid den enhet som är inkopplad och satt som standardenhet.

 

post-73434-0-55748900-1436052775.png

post-73434-0-07465600-1436052786_thumb.png

 

Det kanske ser lite annorlunda ut hos dig, men kontrollera hur det ser ut i den menyn.

Kontrollera också HDMI kabelns anslutningar i båda änder,eftersom bildskärmen blev svart och samma kabel skickar också ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för engagemang. Jodå, jag har kollat Uppspelningsenheter ett flertal gånger och HDMI-ikonen som fanns där tidigare är borta så det går inte att göra några åtgärder där. Provade med en annan kabel och kopplade till TV:n men det funkade inte heller. Så plötsligt, i går kväll, så körde installationsprogrammet igång av sig själv och installerade drivrutiner för HDMI- utgången och därefter funkade både ljud och bild på extraskärmen. Fram till för en timme sedan, när jag startade datorn efter strömsparläge, så var fenomenet tillbaka. Inget ljud, ingen bild. När allt funkade så kopierade jag egenskaperna för ”ATI High Definition Audio Device” i Uppspelningsenheter och har nu kollat att eforderliga drivrutiner ligger på sin plats i sina resp. Windows\system32-mappar.

Har misstänkt kontakten i moderkortet men den kan jag ju inte kolla så vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hittade felet till sist; under Kontrollpanelen/Enhetshanteraren/Systemenheter/High Definition Audio-styrenhet/Egenskaper/Drivrutin som var inaktiverad. Efter aktivering så funkade HDMI-ljudet. Inaktiveringen har skett några gånger och då ”av sig själv”. D.v.s. utan aktiv påverkan av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...