Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synology NAS syns ej som enhet i Nätverk?


Tune

Rekommendera Poster

Som rubriken säger så syns ej min Synology NAS som nätverksenhet i W10. Under Den här datorn syns Nätverksenheter som finns på NAS. Andra W7-datorer i nätverket syns och på dessa syns NAS.

 

Några tankar om var problemet ligger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken säger så syns ej min Synology NAS som nätverksenhet i W10. Under Den här datorn syns Nätverksenheter som finns på NAS. Andra W7-datorer i nätverket syns och på dessa syns NAS.

 

Några tankar om var problemet ligger?

Här finns en video om Synology NAS . Text finns bara tillgängligt om man tittar på videon på nätet tyvärr...

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag hittade en tråd om liknande problem fast med windows 7 (sparsamt med sökträffar om detta och windows 10) och där är det tror jag 2 olika lösningar som fixat problemet att den inte dyker upp i Nätverksenheter:

http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=49&t=73067

I was having this problem. I made the disk station be the master browser (on the network) and it hasn't disappeared ever again. Do this:

In the control panel (on the disk station) click on Win/Mac/NFS, then select "Enable Local Master Browser".

Then, do this:

1. Shutdown all Windows PCs on your LAN.
2. Leave the disk station running.
3. When all the Windows PCs have completely shut down, start them one by one.

As long as the disk station is running (and there is no master browser running), it should accept the master browser role.

You may want to download an app to tell you which computer is the master browser (or just read about the master browser):

http://scottiestech.info/2009/02/14/how-to-determine-the-master-browser-in-a-windows-workgroup/

 
 

Here is where I kick myself, if you are having trouble with accessing network resources, check the computer name. icon_redface.gif

yep, the computer I was using to verify the settings was the same name as the problem child. Noob mistake. Changed the computer name and all is working fine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har tittat på dessa men ej löst problemet. Kommer förmodligen ligga lågt tills det kommer en skarp variant av W10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan ibland vara otillfredsställande att man inte vet rotorsaken till ett visst problem, men kul att det fungerar.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...