Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räkna percentil, men exkludera nollor


c_enegren

Rekommendera Poster

Hej igen,

Skrev här för ett par dagar sedan med väldigt god respons och mycket hjälp. Tummen upp för det!

Har stött på ytterligare ett problem som jag hoppas att ni kan assistera mig med. 

 

Jag vill kunna räkna ut en viss percentil (exempelvis 10e) på alla cell-värden som uppfyller en rad villkor (i bifogat ark: efternamn, födelseår, födelseort). I bifogat fall vill jag beräkna 10e percentilen för alla löner från personer som heter Larsson i efternamn, är födda 1989 och är födda i varberg.

 

Jag behöver alltså söka igenom alla celler och på något sätt lagra de "löneceller" som uppfyllt angivna villkor, och sedan räkna ut percentilen på dessa...

 

Tack på förhand

exempel idg3.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill räkna percentil över en serie värden men vill ta bort nollvärdena.

Antingen får du skriva in en ny kolumn i din tabell som kontroller om noll och skriver ut tom sträng istället

=OM(F5=0;"";F5)

 

eller en matrisformel som gör allt i ett. Rekommenderar dock främst formler på bladet, inte matrisformler men har har jag sagt a får jag väl säga b:

{ =PERCENTIL.INK(OM(F3:F5=0;"";F3:F5);$L$7) }

måsvingarna ska du inte kopiera, de markerar bara att det är en matrisformel, dvs avsluta inmatningen med CTR+Shift+Enter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...