Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Testa betaversion av Windows 10 - hur?


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag laddade ner senaste betaversionen av Windows 10 idag och funderar på att utvärdera den innan jag bestämmer mig för att anta erbjudandet om gratis Windows 10 på mitt Windows 7.

Nu undrar jag bara hur? Kan jag lägga W10 på en partition och ändra bootordning, eller är det smartare att skapa en virtuell hårddisk i Windows 7? Eller finns det ännu bättre sätt? Jag kan inte detta alls, jag har bara snappat upp saker när jag läst på lite. Kan det t.o.m. vara så att man kan köra betan från en minnespinne eller dvd? Vill ju inte skapa oreda i mitt Windows 7, bara undersöka Windows 10 (medveten om att det är en beta!).

 

KOlagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enklare att testa i en virtuell maskin än att installera det i en separat partition och få dual boot. Förutsättningen är att man har tillräckligt mycket RAM-minne för att det ska räcka till både Windows 7 och 10. När man kör virtuellt är behöver man inte göra något särskilt när man testat klar, det är bara att sluta att köra den virtuella maskinen, med dual boot behöver man ändra uppstartshanteraren så att inte Windows 10 Insider Preview listas vid varje start av datorn och man måste ta hand om partitionen den använt.

 

Du har mer information om virtuell användning i din tidigare tråd: //eforum.idg.se/topic/349178-k%C3%B6ra-windows-10-preview-virtuellt/

 

Inte sett något om att köra Windows 10 från ett USB-minne (blir nog väldigt segt) och går inte att köra från en DVD (är inte skrivbar på det sätt som Windows behöver).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag var inte uppmärksam på alla svar i min tidigare tråd, för den har verkat stendöd. Men då har jag lite att fundera över. Du kan ju kolla min första fråga som jag lade in just nu i den tråden. (Om mitt/laptopens ram-minne räcker för äventyret).

MVH

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...