Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kraschad disk?


Fraggelberget

Rekommendera Poster

Fraggelberget

Har en disk som sitter i en bärbar som jag tror är bortom räddning, men jag gör ett sista försök här på E-forum.

Det är en 1TB Samsung 2,5" SATA, och det går inte att komma åt den alls.

 

När jag kopplar upp den mot en annan burk via en USB adapter så dyker den upp i enhetshanteraren, men kommer och går i diskhanteraren.

Diskhanteraren blir dessutom seg som sirap när USB adaptern sitter i.

Försöker man hitta disken via utforskaren så finns den inte alls.

 

Har testat med Recuva, men inte här är det någon framgång. Disken dyker upp som g: men det går inte att starta Recuva om man pekar på den disken.

 

Nu har jag kört Photorec 7.0 och den säger bara "Error reading sector........" och verkar inte hitta någonting.

 

Och med jämna mellanrum hojtar Windows till och vill formatera G:\.

 

Så min fråga är nu om det är så jäkligt att disken är helt paj, för att skicka den till Ibas finns inte på kartan, eller om ni har något annat tips som skulle kunna lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att den är trasig men ibland får man ju Murphy på halsen.

 

Antag att det, faktiskt, är något annat fel i den bärbara datorn

OCH

att det även, faktiskt, är något fel på den USB-adapter du använder?

 

Mycket långsökt, jag vet, men innan disken skrotas kanske den ska kollas mot en annan USB-adapter?

 

Eller att det är så "enkelt" som dålig kontakt i anslutningen?

Men sådant brukar ju rätta till sig när man håller på och byter kablage mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fraggelberget

Närå, det är inget fel på den bärbara, det sitter en ny disk i den och den funkar bra nu.

Och USB adaptern används lite då och då utan problem, så jag är rätt säker på att även den är ok.

 

Testade att koppla in den direkt på en sata port i datorn men då gormade den högljutt om S.M.A.R.T fel när jag startade, så jag tror nog att det bara är att konstatera faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...