Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lista men går att kopiera in "fel" värden


Misspearl

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi jobbar med en fil där vi vill att användarna ska välja från en lista vad som ska stå i cell utifrån vilka alternativ som finns i lista. Tyvärr kan de kopiera in andra värden, det kommer inte upp något felmeddelande när de gör detta. Skriver man inte ett "felaktigt" värde kommer det upp ett felmeddelande.

 

Har jag gjort något fel när jag skapade data valideringen med lista och specifika alternativ?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga må jag säga.

 

När de kopierar skriver de ju defacto över cellen i fråga, med den formatering som gäller.

Hur det ska förhindras på arbetsbladet kan jag inte säga på rak arm. Det skulle då vara att gå via formulär istället.

 

Kanske fungerar bra för er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mhh, mycket intressant och störigt att de har tagit sig runt vad man får skriva i cellen.

 

Provade precis att skydda bara de cellerna och tillåta allt utom ta bort en rad men då får man inte välja från listan...

 

Har inte använt mig av formulär innan, kan man göra så den finns "en" på varje rad som helst också ska följa med om man kopiera/infogar in en ny rad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast formulär, då syftade jag inte på VBA utan formulärkontrollerna som går att koppla till celler. Listrutor exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Listrutor, är det annorlunda än de drop-downlistrona som man lägger in via data validation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du hittar dem i ribbon utvecklare, som du måste aktivera via inställningar i Excel.

 

Där finns  formulär och VBA-kontroller man kan lägga på bladet.

Enstaka celler fungerar det bra för men att ersätta i exempelvis en tabell fungerar inget vidare.

 

Om tabell:

Enda sättet att komma egentligen komma runt det helt är att skapa ett formulär som användaren får fylla i värden via, formulär som valideras och läggs till i tabell via VBA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...