Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lösenord till Thunderbird


DAL30

Recommended Posts

För en tid sedan råkade jag ut för Trojaner, som ställde till det ordentligt för mig och min dator. Jag blev helt enkelt tvungen att byta hårddisk och ominstallera alla program. Det innebar förstås en mängd komplikationer, som jag i huvudsak löst.

Men det finns en del kvar att göra, bl.a. att återinstallera mitt E-post-program, som är Mozilla Thunderbird.

Jag har tillgång till Telias webbmail, där jag kan hämta hem och skicka E-post på vanligt vis, men jag har tidigare också använt E-post-programmet Mozilla Thunderbird, eftersom jag är mera van vid detta program. 

När jag nu skall återinstallera Thunderbird, så har det uppstått ett problem med att jag skall ange lösenordet, när jag skall öppna programmet.

Det kommer upp en länk, där det står:

"E-postservern kräver lösenord.

Ange lösenord för ......@mailin.telia.com "

Och tyvärr har jag glömt/tappat bort detta lösenord.

Jag har försökt att använda troliga lösenord, men det har inte lyckats bli rätt.

Min fråga är förstås:
Vad skall/måste jag göra för att kunna öppna programmet?

Tacksam för hjälp!

Vänligen

DAL30

Link to comment
Share on other sites

Tack, Cecilia!

Tyvärr är det inte samma lösenord som Telia webbmail!

Och det är det som är problemet.

Vad skall man göra härefter?

Vänligen

DAL30

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstår, så kan du i alla fall öppna själva programmet Thunderbird?

 

Sedan så ska du ju återställa dina mailkonton med sina uppgifter, är det då du får problem?

Link to comment
Share on other sites

Tack, Laso!

Ja, jag får upp sidan i Thunderbirds E-post med

Inkorgen, Papperskorgen, Utkorgen, E-post och några till.

Men samtidigt får jag upp den sida, som jag skrivit om i inlägg #1.

Jag måste alltså där skriva in lösenordet för att kunna jobba med E-post-sidan, dvs. skriva, skicka och ta emot E-post.

Och när jag nu inte minns eller har tillgång till lösenordet, så kommer jag inte vidare.

Jag har ringt Telia webbmail, eftersom Telia är med i det nämnda namnet i inlägg #1. Det är ju  ......@mailin.telia.com

Men Telia svarar, att det är Thunderbird jag skall ta kontakt med.

Och Thunderbird finns ju inte i Sverige.

Ja, frågan är: Vad skall jag göra?

DAL30

Link to comment
Share on other sites

Det är ju i Verktyg och Kontoinställningar du skapar dom konton du ska använda.

Men du måste ju ha dom lösenord som ska användas, och har du av anledning glömt ett som nu tydligen för ditt Telia-konto, så ska ju supporten för Telia-mail kunna hjälpa till, att dom hänvisar till Thunderbird som inte kan känna till ditt Telia-konto är ju bara ett dåligt svar tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

 

Det är ju  ......@mailin.telia.com

 

Undrar om du skrivit rätt uppgifter?

mailin.telia.com är en serveradress och då ska inte .....@ anges.

 

Är det en e-postadress som avses så är det xxxx.xxxx@telia.com

Link to comment
Share on other sites

Tack, Laso!

Ja, jag tycker också det!

Jag tycker att svaret borde finnas hos Telia, eftersom adressen innehåller

.....@mailin.telia.com  

Jag skall ta skriftlig kontakt med Telias E-post för att se, om jag kan få hjälp.

Vänligen

DAL30

Link to comment
Share on other sites

Tack, Mikael63, för ditt svar i inlägg #7!

Nej, det är rätt som jag skrev.

När jag skall öppna E-post-sidan för att ta emot brev, för att spara brev samt för att skriva brev och en del annat, så kommer det upp en liten ruta, där det står så som jag skrivit i mitt inlägg #1.  

Där står bl.a.:

"E-postservern kräver lösenord".

Vad skall jag göra?

Tacksam för hjälp!

DAL30

Link to comment
Share on other sites

Ja, men meddelandet som visas är ju beroende av vad du skrivit i inställningarna.

 

Kolla inställningarna igen!

Link to comment
Share on other sites

Så här ser mina inställningar för Telia ut, i Thunderbird:

 

post-52940-0-49050500-1435524898_thumb.png

 

post-52940-0-03152900-1435524906_thumb.png

 

(Jag har även Telia som ISP)

Link to comment
Share on other sites

Tack, Mikael63, för dina svarsinlägg #10 och #11!  :thumbsup:

Jag har idag varit i telefonkontakt med ett långt samtal med en person (Anna hette hon) på Telias kundtjänst. Hon hjälpte mig på så sätt, att jag bytte lösenord i Telia Webbmail och att detta (=samma) lösenord skulle användas i Thunderbird.

Jag gjorde detta byte i Telia. Men när jag skulle använda samma lösenord i Thunderbird, så kom det där förargliga meddelandet upp - det där meddelandet, som jag skrivit om i mitt första inlägg #1, dvs. att lösenordet ej var det rätta.

Kontaktpersonen på Telias Kundtjänst menade då, att jag troligtvis måste förnya/byta Thunderbird-programmet. Och jag sa då, att jag skulle göra så.

 

Jag har nu avinstallerat det "gamla" programmet Thunderbird och installerat ett nytt. 

Jag har sedan försökt att komma in i E-post-programmet Thunderbird, men det uppstår samma problem som jag skrivit om i mitt startinlägg #1.

M.a.o. jag "stampar" på samma ställe!

Frågan är nu:

Vad skall jag nu göra???

DAL30

Link to comment
Share on other sites

 

Vad skall jag nu göra???

 

Ta skärmdumpar som visar hur dina inställningar ser ut och posta dem här.

 

Posta även en bild på utgående servers inställningar.

 

Min här:

 

post-52940-0-59128500-1435591601.png

Link to comment
Share on other sites

Tack, Mikael63!

Problemet är i detta sammanhang

att jag inte kan kopiera in sidan eller en bild

av kontoinställningar, serverinställningar etc.

Att citera är för mig problem på Eforum, vilket jag skrivit om i ett annat inlägg här på Forum.

DAL30

Link to comment
Share on other sites

Tack, Mikael63!

Problemet är i detta sammanhang

att jag inte kan kopiera in sidan eller en bild

av kontoinställningar, serverinställningar etc.

Att citera är för mig problem på Eforum, vilket jag skrivit om i ett annat inlägg här på Forum.

DAL30

 

Citera behövs inte.

 

Att bifoga bilder fungerar väl vad jag vet även med den problematiska IE11?

 

Som beskrivet många gånger förr:

 

1. Klicka på knappen "Använd fullständig editor" som finns under "skrivfältet", till höger.

(ser du inte den knappen har du redan den fullständiga editorn framme)

 

2. Klicka på knappen "Bläddra", som finns under "skrivfältet", till vänster.

 

3. Peka på den bildfil som skapats av programmet som används för att ta skärmdumpar, klicka på Öppna i den dialogen.

 

4. Klicka på knappen "Bifoga denna fil" som finns under "skrivfältet", till vänster.

 

5. Klicka på knappen "Skicka svar".

 

(som 4.5 kan man om man vill klicka på texten "Lägg till i inlägg", som finns under "skrivfältet", till höger, men det är inte ett måste)

 

Berätta vilket av stegen 1-5 som inte fungerar för dig.

Link to comment
Share on other sites

Tack, Mikael63, för ditt svar #13!   :thumbsup:

Jag förstår din förnämliga anvisning att skicka och bifoga en del filer angående inställningarna för kontot hos Thunderbird. När jag öppnar programmet Thunderbirds RSS-kanaler och klickar på inställningarna för detta konto, så kan jag öppna ett flertal sidor med "Kontoinställningar för e-post och diskussionsgrupper" . Jag kan få  upp en sida med "Kontoinställningar", en sida med "Serverinställningar", en sida med "Kopior och mappar" m.fl. sidor.

Tyvärr så klarar jag inte att kopiera dessa sidor. Det går helt enkelt inte att kopiera sidorna - av någon anledning.

Vad att göra ???     :(  :wacko:

DAL30

Link to comment
Share on other sites

Tack; Mikael63, för dina anvisningar i inlägg #11! 

och

Tack, Cecilia, för ditt inlägg #17!

 

När man inte är så van att hantera olika slag av inlägg, så måste man tänka efter extra mycket. Och det tar en del tid.

Jag har nu försökt att använda "Skärmklippverktyget" och hoppas, att det fungerar!

Det är första gången jag gör det.

Vad kan den sakkunnige se av dessa skärmklipp?

Tacksam för synpunkter!

Vänligen

DAL30

 

post-67952-0-64633700-1435681050_thumb.png

post-67952-0-18494300-1435681071_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Här är uppgifterna som Telia använder, här nämns både för pop och imap, inkommande och utgående.

 

Edit:

 

post-13429-0-70997200-1435684469_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Tack; Mikael63, för dina anvisningar i inlägg #11! 

och

Tack, Cecilia, för ditt inlägg #17!

 

När man inte är så van att hantera olika slag av inlägg, så måste man tänka efter extra mycket. Och det tar en del tid.

Jag har nu försökt att använda "Skärmklippverktyget" och hoppas, att det fungerar!

Det är första gången jag gör det.

Vad kan den sakkunnige se av dessa skärmklipp?

Tacksam för synpunkter!

Vänligen

DAL30

 

 

Om man tittar på min bild och din bild över inkommande serverinställningar så skiljer sig:

Portnummer

Anslutningssäkerhet

Autentisieringsmetod

 

Har du en bild för utgående server också?

 

Tillägg: Ser att du konfigurerat för IMAP (jag för POP) och då ska det vara skillnader.

Link to comment
Share on other sites

Kollar bilderna igen.

 

Vad har du angett för användarnamn?

Jag använder det namn jag en gång fick av Telia, bokstaven u följt av ett antal siffror.

Det användarnamnet har ju ingenting med vilket användarnamn som man har i Windows. Möjligt att man som användarnamn kan använda sin e-postadress istället, har inte prövat.

Link to comment
Share on other sites

Tack, Laso, för svaret #19!

Tack, Mikael63, för svaret #20!

Bifogar bild för utgående server.

Vänligen

DAL30

post-67952-0-72099800-1435690364.png

Link to comment
Share on other sites

Ja, där finns ju flera avvikelser,

port 465 Laso & Mikael - port 456 DAL30

 

Även de övriga uppgifterna skiljer sig.

 

Och jag frågar igen - är det det användarnamn, som Telia har angivit i sitt brev, som används?

 

Jag anar c. för DAL30

Jag har u....9

Laso ser också ut ha ett u följt av siffror

Link to comment
Share on other sites

Om det nu går bra med e-postadressen som användarnamn i första bilden i inlägg 18 (vilket är vad som står i inlägg 19) så ser den för kort ut, borde bli fler tecken för cxxxx@telia.com.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...