Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MariaE

Problem med nas

Rekommendera Poster

Cecilia

Troligen felkonfigurering av NAS så att datorn/användarkontot inte är tillåtet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Laso

Tror nog också på att det sparas en massa onödig info på denna Nas, man måste ju ha klart för sig hur man ska använda sin NAS, att spara sina viktiga filer på, Backup, eller bara att dubbelspara allt. Det är nog dags att tänka om, och bestämma sig hur denna Nas ska användas, och helt enkelt rensa bort allt onödigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Tror nog också på att det sparas en massa onödig info på denna Nas, man måste ju ha klart för sig hur man ska använda sin NAS, att spara sina viktiga filer på, Backup, eller bara att dubbelspara allt. Det är nog dags att tänka om, och bestämma sig hur denna Nas ska användas, och helt enkelt rensa bort allt onödigt.

Jag har tagit bort en massa program som jag har kopierat till Nas bl.a. Jag kopierade hela mappen downloads först. Den är ju helt onödlig att ha på Nas. Videofilerna är också onödiga att ha på Nas. Men Nas funkade till Linux när jag hade Linux Mint Rafaela. Jag tror att det beror på att MX AntiX är för dålig för Nas. Den versionen är ju inte lika kraftfull som t.e.x. Linux Mint Rafaela. Den versioner har klarat av att hämta många uppdateingar i 2 omgångar nu.

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Troligen felkonfigurering av NAS så att datorn/användarkontot inte är tillåtet.

Hur konfigurerar man den rätt?? Orsaken till att det inte funkar med MX AntiX kan kanske vara för att det är för dålig svenska i installationen nu??. Jag ska installera den engelska versionen. Nas funkade tillsammans med Linux Mint Rafaela. 

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Står det inget om konfiguration av NAS på någon tidigare sida i tråden?

Att konfigurera NAS:en handlar väl om att ställa in vilka datorer och/eller användarnamn som får tillgång till den och efter en installation av Linux behöver det göras om. Det har inget att göra med vad det är för språk i datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Står det inget om konfiguration av NAS på någon tidigare sida i tråden?

Att konfigurera NAS:en handlar väl om att ställa in vilka datorer och/eller användarnamn som får tillgång till den och efter en installation av Linux behöver det göras om. Det har inget att göra med vad det är för språk i datorn.

Nej jag hittar inget sånt i tråden... Orsaken till att Nas inte funkar med Linux nu tror jag beror på att  MX Aniti X är en sämre Linux för Nas än vad  Linux Mint Rafaela var. Mx Anti X är ju för äldre datorer och då fanns  inte nån Nas. Till Min Windows dator funkar den.... Men om jag skulle installera en lägre Windows version på den datorn vilket inte verkar funka så skulle nog inte Nas funka. Nas funkar ju inte heller till min andra Windows dator som jag inte blir uppkopplad på. Det var till den datorn jag ville ha Nas till... 

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fagerja

I AntiX ingår inte NFS-stöd som standard. Du måste installera det med apt-get eller synaptic.

http://www.tomsitpro.com/articles/linux-server-configuration-guide-book-excerpt,2-777-3.html (yum är Fedoras motsvarighet till apt-get)

http://linuxconfig.org/how-to-configure-nfs-on-linux

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

I AntiX ingår inte NFS-stöd som standard. Du måste installera det med apt-get eller synaptic.

http://www.tomsitpro.com/articles/linux-server-configuration-guide-book-excerpt,2-777-3.html (yum är Fedoras motsvarighet till apt-get)

Det märkliga är att det funkade ett tag  efter några uppdateringar. Men nu funkar et inte längre. Jag ska kolla på den sidan och installera programmet .Hoppas det funkar... 

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Det som står under 8 borde räcka tycker jag...

Om det inte gör det så måste jag be någon att skriva ut sidan eller sidorna åt mej. Jag har brist på ram och min skrivare-scanner går inte att skriva ut på längre. 

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Problem med att kopiera filer till Nas... Jag använder Linux Mint Rafaela skrivbordsmiljö KDE. Om det finns nån annan filhanterare som går att använda till Nas blir jag glad. 

/Maria

post-120863-0-56587900-1457353980_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det brukar vara problem att kopiera filer som inte finns oavsett om det gäller filer på en NAS eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Det brukar vara problem att kopiera filer som inte finns oavsett om det gäller filer på en NAS eller inte.

Jo naturligtvis   :D Men det går inte att kopiera nån fil till Nas...

Men det kanske berodde på att  en modul inte var installerad. Jag har installerat den modulen som saknades. Jag ska försöka igen.

Men jag gillar inte att Dolphin idiotförklarar mej. Jag kan  alfabetet. :)  Det borde finnas nån annan  filhanterare än Dolhpin tycker jag... Thunar klarar  också att läsa från Nas men Thunar tillhör ju Gnome desktop eller Xfce desktop... Jag kanske måste installera Thunar... Då har jag bara två program från Gnome desktop Thunar och Gedit... Gedit kan jag avinstallera för kwrite eller om det var Kate klarar att läsa cookies.

/Maria

post-120863-0-19887300-1457364227_thumb.jpeg

post-120863-0-07111300-1457364295_thumb.jpeg

post-120863-0-30491200-1457364314_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...