Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nas


MariaE

Rekommendera Poster

Det verkar som om nas måste vara inkopplad på nätet. Den ska iallafall sitta i ett sånt uttag.  Om jag kopplar nas till datorn som jag bara blir uppkopplad till hälften på funkar det inte alls. Även om jag kopplar nas utan internet händer ingenting. Men nasen funkar iallafall. Den lyser. Eftersom jag skriver detta nu och är uppkopplad så är inte nasen inkopplad. Jag har bara ett uttag. Det har jag alltid haft på mina datorer. Jag testade det med min Windows 7 dator som jag kan surfa på. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Den kanske måste ha ett USB-minne i sej.... Jag ska testa med Windows datorn igen...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste antingen koppla in din NAS med en USB-kabel i din dator, om NAS´n har sådant uttag, annars så måste du koppla in den i en switch som en eller flera av dina datorer är inkopplad i.

 

Det är ju det som är idén med en NAS, man har den i sitt interna nätverk, så alla ens datorer/enheter lätt kan komma åt alla filer man sparar på denna NAS.

Det enda som går att koppla in i själva NASEN är hårddiskar, eller ett extra USB-minne på utsidan om sådant uttag finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste antingen koppla in din NAS med en USB-kabel i din dator, om NAS´n har sådant uttag, annars så måste du koppla in den i en switch som en eller flera av dina datorer är inkopplad i.

 

Det är ju det som är idén med en NAS, man har den i sitt interna nätverk, så alla ens datorer/enheter lätt kan komma åt alla filer man sparar på denna NAS.

Det enda som går att koppla in i själva NASEN är hårddiskar, eller ett extra USB-minne på utsidan om sådant uttag finns.

Jag har försökt att koppla in den med USB-kabeln som följer med men den dyker inte upp som en extra enhet ens. Men det kan bero på att jag inte har lyckats skapa en till användare. Jag skrev fel lösenord så nu måste jag återställa lösenordet först. Jag tänkte bara koppla en eller två av mina Windows datorer  till nasen.

Om jag kopplar in Linuxdatorn eller min dator med Windows 98 då blir det bara problem skulle jag tro... Jag har ingen switch.  som funkar. Den jag köpte förut funkar inte till nåt vettigt.

 

Min Windows  dator som jag surfar med måste ha egna kablar och det har den just nu annars funkar inte skärmen direkt. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde följa med en manual, som visar hur du kopplar och får igång nasen fösta gången, brukar vara både text och bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen switch.  som funkar. Den jag köpte förut funkar inte till nåt vettigt.

 

/Maria

Du har väl en router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksh%C3%A5rddisk-4-TB,-Seagate-Business-Storage/38-6988

 

Misstänker att det är den här du köpt.

 

Den skall vad jag kan förstå anslutas till en router med nätverskabel.

Dess två USB uttag är avsett för annat

 

LARSAS

Jag kommer tyvärr inte in på den sidan eftersom jag inte brukar handla på nätet. Idag har jag dock gjort annat än att sitta vid datorn. Den har ett USB-uttag på baksidan och ett på framsidan.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl en router?

Ja det har jag. Ska den sitta där istället för att stå vid datorn?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde följa med en manual, som visar hur du kopplar och får igång nasen fösta gången, brukar vara både text och bilder.

Problemet är att förstå sej på denna manul. Men jag har en vän som är mera teknisk än vad jag är. Han är dock inte så bra på datorer. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer tyvärr inte in på den sidan eftersom jag inte brukar handla på nätet. Idag har jag dock gjort annat än att sitta vid datorn. Den har ett USB-uttag på baksidan och ett på framsidan.

/Maria

Hmm, när du bestämde dig för att köpa den,så kunde du tydligen titta på den sidan.

Oavsett näthandla eller inte, så kan du ju gå till webbsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, när du bestämde dig för att köpa den,så kunde du tydligen titta på den sidan.

Oavsett näthandla eller inte, så kan du ju gå till webbsidan.

Då måste jag ha använt en annan webb-läsare i så fall eftersom jag kom inte på sidan då. Men jag ska göra ett nytt försök. Jag kom in på webbsidan till slut och det berodde på att jag klickade esc så försvann rutan om att logga in... Nej det är inte den jag har köpt det är en annan. Jag ska kolla om den också finns på nätet så kan jag göra en länk med den bilden. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att förstå sej på denna manul. Men jag har en vän som är mera teknisk än vad jag är. Han är dock inte så bra på datorer. 

/Maria

 

En mycket enkel skiss på i vilken ordning router, switch, nas och datorer kopplas ihop.

Eventuellt behöver du installera program för nasen, men det ska stå i manualen i så fall.

OBS! Du behöver inte skapa någon nytt konto eller liknande.

 

post-13429-0-03054300-1435430891_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksh%C3%A5rddisk-4-TB,-Seagate-Business-Storage/38-6988

 

Misstänker att det är den här du köpt.

 

Den skall vad jag kan förstå anslutas till en router med nätverskabel.

Dess två USB uttag är avsett för annat

 

LARSAS

Nej det är en den här . Seagate Nas 2 bay 4TB 2 Bay Includes 2 X 2TB drives.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mycket enkel skiss på i vilken ordning router, switch, nas och datorer kopplas ihop.

Eventuellt behöver du installera program för nasen, men det ska stå i manualen i så fall.

OBS! Du behöver inte skapa någon nytt konto eller liknande.

 

attachicon.gifsshot-5.png

Jag ska försöka koppla in min switch som jag köpte förut  2-port USB KVM Switch. Om det funkar så har jag nån nytta av den ialla fall...Men den kan inte kopplas till Windows datorn direkt som jag surfar med nu. Då funkar inte skärmen. Det har jag testat förut när jag skulle försöka koppla in den innan ja köpte nasen.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En KVM-switch är för tangentbord, skärm och mus och det är en helt annan sak än en switch för nätverksanslutningar. Det finns en switch i de flesta routrar/gateway och då behövs det inte en separat så länge som antalet anslutningar räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote name="MariaE" post="1657648"

Nej det är en den här . Seagate Nas 2 bay 4TB 2 Bay Includes 2 X 2TB drives.

/Maria

 

Den benämningen passar in på flera modeller från Seagate.

 

Om du nu verkligen skall behålla NASen ,så finns säkert en Quick start guide att följa.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde följa med en manual, som visar hur du kopplar och får igång nasen fösta gången, brukar vara både text och bilder.

Den verkar ha försvunnit tillsammans med en massa annat . Jag trodde att jag hade lagt tillbaka den i samma låda som nasen låg i men den var på ett bord . Jag började gallra tidningar och då åkte den tydligen med bland tidningsskräpet... :thumbsdown:  :angry:  :(  :angry:

7Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote name="MariaE" post="1657648"

Nej det är en den här . Seagate Nas 2 bay 4TB 2 Bay Includes 2 X 2TB drives.

/Maria

 

Den benämningen passar in på flera modeller från Seagate.

 

Om du nu verkligen skall behålla NASen ,så finns säkert en Quick start guide att följa.

 

LARSAS

Behålla nasen? Jag har ju köpt den... Då måste jag ju behålla den.... Dessutom är manulen slängd bland en massa annat skräp tror jag. Jag trodde först att den var kvar i lådan  men den låg tydligen på ett bord och sen borjade jag gallra tidningar. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.clasohlson.com/se/c/termsandconditions#returnpolicy

 

Läs avsnittet Ångerrätt/Öppet köp.

 

Clas Ohlsson tillämpar 90-dagars öppet köp även vid köp i butik. Kan knappast vara något problem att returnera.

 

Om du behåller NASen:

Eftersom du kastat manualen så får du ta reda på modellbeteckning på exempelvis en märkplåt och söka på Seagate supportsida.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.clasohlson.com/se/c/termsandconditions#returnpolicy

 

Läs avsnittet Ångerrätt/Öppet köp.

 

Clas Ohlsson tillämpar 90-dagars öppet köp även vid köp i butik. Kan knappast vara något problem att returnera.

 

Om du behåller NASen:

Eftersom du kastat manualen så får du ta reda på modellbeteckning på exempelvis en märkplåt och söka på Seagate supportsida.

 

LARSAS

Jag ska först testa om det funkar  nu när jag har flyttat nasen till routern. Det var en som skrev att den skulle sitta där istället. Det var i den andra tråden om nu inte detta är borttaget... //eforum.idg.se/topic/349142-nas-%C3%A4r-inget-f%C3%B6r-mej/

 

Men först måste jag köpa fler kontakter annars får den ingen ström...

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur en NAS ska användas, hur den fungerar?

 

Tycks som du köpt något vi sagt är bra men inte riktigt vet vad det är, hur den fungerar.

 

Normalt sett ansluter du en NAS till ditt nätverk via din router. (om det är fullt där, kan en nätverkswitch hjälp, en switch som enkelt skapar fler nätverskontakter)

Ge nasen ström och nätverkskoppling, då brukar den ofta kunna starta upp och prata med din dator, automatiskt öppna upp en hemsida där inställningar kan ske.

Alternativt, surfar man in på enheten manuellt med sin webbläsare.

http://discover.seagate.com

är nog rätt för dig, då kommer du till en sida som nog förklarar sig själv.

 

 

Spelar ingen roll om du kör linux, mac, windows... Bara du har en "bra" webbläsare som kan hantera sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur en NAS ska användas, hur den fungerar?

 

Tycks som du köpt något vi sagt är bra men inte riktigt vet vad det är, hur den fungerar.

 

Normalt sett ansluter du en NAS till ditt nätverk via din router. (om det är fullt där, kan en nätverkswitch hjälp, en switch som enkelt skapar fler nätverskontakter)

Ge nasen ström och nätverkskoppling, då brukar den ofta kunna starta upp och prata med din dator, automatiskt öppna upp en hemsida där inställningar kan ske.

Alternativt, surfar man in på enheten manuellt med sin webbläsare.

http://discover.seagate.com

är nog rätt för dig, då kommer du till en sida som nog förklarar sig själv.

 

 

Spelar ingen roll om du kör linux, mac, windows... Bara du har en "bra" webbläsare som kan hantera sidan.

Jaha man måste starta nasen först för att kunna köra den guiden?? Just nu är den kopplad till "fel" dator. Jag menar jag har kopplat in den i routern men jag ska koppla internetkabeln till min andra Windows dator som jag bara blir uppkopplad till hälften på för det är till den jag behöver den. . På denna Windows dator som jag surfar på nu spar jag inte speciellt mycket.  Den ska vara till min Windows dator som jag inte surfar på som jag har Windows 7 på.

 

Jag vet vad en nas är . Det är en modul som man kan spara filer på och använda dessa filer till alla datorer som man kopplar in. Fildelning alltså. Men jag vet inte när en nas blir dålig och det vet visst ingen här heller,.

 

Jag får fråga något dataräddningsföretag om det finns nån programvara som talar om när en nas börjar bli dålig. Jag har inte hittat något smartprogram för nas.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...