Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Net use bråkar


Monshi

Rekommendera Poster

Jag begriper inte vad det är som blir fel.

 

Har en nätverksansluten hårddisk som jag regelbundet vill köra backup emot. Kör först en intern backup, ganska ofta,som jag sedan, lite mindre frekvent, även kopierar till externa enheten.

 

Då Windows bara kan ha en session öppen i taget mot nätverksenheten kör jag först

net use * /delete /y

som dödar alla sessioner/kopplingar.

sedan försöker jag köra

net use x: \\RT-N56U\MyBackup /user:MyBackup dummy

men får hela tiden fel 86, felaktigt lösenord (när jag testar manuellt).

 

När jag kör utan lösen

net use x: \\RT-N56U\MyBackup /user:MyBackup

och därmed får upp dialog där jag anger exakt samma lösen som ovan, då fungerar det.

MEN om jag loggar in på nätverksenhet med utforskaren först, med samma lösen och användarnamn DÅ fungerar net use enligt ovan.

 

Vad är det som går fel? Jag förstår inte! Känns som att det är windows som buggar?

 

Ok, jag kan komma runt detta genom att alltid ha enheten ansluten men det vill jag helst inte.

 

Win vista, cobian backup, asus rt n56u

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista och bat-filer? Känns inte som den modernaste lösningen kanske.

 

Jag är nyfiken på vad som händer om du skulle använda Powershell istället för bat filer och net use. Eftersom Vista är lite gammalt och jag utgår ifrån att du inte har senaste Powershell installerat så ska du få ett exempel som jag använder på min jobbdator.

$map=New-Object -Com WScript.Network
$map.RemoveNetworkDrive('X:',$true)
$map.MapNetworkDrive("X:", "\\RT-N56U\MyBackup", 0, "MyBackup", "dummy")

Kort förklaring till vad som händer.

Först skapar vi ett nytt com-objekt som hanterar nätverksanslutningar. Sen tar vi bort mappning på X:. $true parametern säger åt Windows att stänga eventuella öppna sessioner, du sa att det var viktigt. Sen skapar vi en ny anslutning till disken med specificerat användarnamn och lösenord. Exakt vad parametern med värde 0 gör har jag glömt.

 

Jag använder detta på jobbet vid inloggning, min variant ser egentligen lite anorlunda ut då jag öppnar en dialogruta där jag får mata in användarnamn och lösenord då jag har olika konton beroende på vilken enhet som ska mappas.

 

Men det är inte permanenta mappningar, dvs windows kommer koppla ned dem när jag loggar ut. Och det lät på dig som att du ville det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63, inga åäö.

 

.M

ja jo, man tar vad man kan...

 

Tar en titt på powershell... om jag hittar version som går att installera på gamla Vista.  2.0 ska ju fungera men icke.

Försöker ladda ned härifrån

https://support.microsoft.com/en-us/kb/968929

inte måste jag väl ladda hem BITS först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hundra. Det var länge sedan jag körde Vista och powershell ihop. Jag kör Windows 7 nu, dock inte senaste powershell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Powershell, kan det vara det att jag inte har .Net 2 installerat?

För tusan, det är ju lastgammalt. Är inte .Net bakåtkompatibelt, dvs .Net 4.5 ska väl duga?

 

Nä, om det är kravet för poweshell vette tusan om jag inte söker annan lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan .NET 3.5 och .NET 4 så bröt man en del av kompatibiliteten så det kan nog stämma att det inte är helt kompatibelt.

 

Koden jag gav som exempel använder WScript som är ett objekt i VBScript, som är ännu äldre.

 

Men en fördel är att du kan göra en vbs fil med istort sett samma kod.

map = CreateObject("WScript.Network")
map.RemoveNetworkDrive("X:", True)
map.MapNetworkDrive("X:", "\\RT-N56U\MyBackup", 0, "MyBackup", "dummy")

Dock märkte jag att RemoveNetworkDrive kommer slänga ett fel om den inte redan är uppmappad. Och det kan ge dig huvudvärk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i sig är det inte x: som ska bort utan eventuella andra kopplingar till enheten. Används inte bara för backup...

O well, så komplext något så litet kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vafan, nu tittar jag in på kontrolpanelen, admin och vad hittar jag där om inte Windows Powershell Module....

 

me fatta nada men där finns den.

 

testar scriptet ovan, samma fel som via bat.

okej, nu ska vi se om jag hittar det mikael63 länkar till istället.... men jag går vilse i min svenska installation. (vista home kanske ska sägas, icke pro)

Testar ändra ett registervärde enligt

http://www.jimmah.com/vista/Networking/ntlm.aspx

och

https://technet.microsoft.com/en-us/library/jj852207%28v=ws.10%29.aspx

 

rätt ute?

ja se, det tycks fungera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...