Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows äter upp min c volym, vad kan jag ta bort?


Spac3man

Rekommendera Poster

Du kan ju också bränna alla kort mm och datafiler som du har till annat media t.e.x. DVD.R, blu-ray. Glöm inte att ta bort filena sen som du har bränt och töm papperskorgen. 

/Maria 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du frågade och jag svarade. Du gör som du vill med filerna i FileRepository
 

 

fårstår inte varför alla snackar om ccleaner, det mesta den har tagit bort från mitt system är 600 mb tror jag.

Vilka är "alla snackar"?

Förstår egentligen inte vart du vill komma?

Du har fått tips på vad och hur du skall rensa vissa saker.

 

Vad är egentligen problemet?

Vad är din storlek på system-disken och hur mycket används av denna, just nu?

Samt hur mycket ledigt utrymme har du?

Vilka är dina diskar egentligen och hur ser det ut?

 

En ny Windows 7 x 64 installation tar upp åtminstone upp 18GB SSD/HDD utrymme, till detta tillkommer alla egna program och alla Windows update etc. så att ha en fullödig Windows 7 installation med alla dess uppdateringar och alla andra egna programinstallationer, oräknat spel osv. kan utan vidare hamna på 50GB

 

Med övriga program och spel kan hamna på runt 450GB (som i mitt fall, som jag delat Windows och programinstallationer på två SSD).

Då har jag ändå tre st. HDD till för bilder, filmer, musik och annat utrymmeskrävande som inte skall ligga på SSD - i synnerhet inte på samma systemdisk där Windows är installerat.

 

Om du ligger på runt 50GB och endast har en disk/SSD; så skulle jag säga att det är helt normalt, faktiskt under dom flesta.

 

Det finns en del som tror att själva datorn skall bli piggare och raskare för att man rensar en massa filer som tar plats - om man har utrymmet för dessa, när det egentliga problemet är: vilka få filer tar upp systemresurser - helt obeaktat att begränsningen ligger i själva datorn.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju också bränna alla kort mm och datafiler som du har till annat media t.e.x. DVD.R, blu-ray. Glöm inte att ta bort filena sen som du har bränt och töm papperskorgen. 

/Maria 

Vad vinner han på det, Spac3man vill ju ha hjälp med att rensa undan sådant som inte behövs, men det som du nämner ska säkert vara kvar, bara krångligt att jämnt behöva hålla på med skivor hit och dit, tar onödigt med tid också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du frågade och jag svarade. Du gör som du vill med filerna i FileRepository

 

Vilka är "alla snackar"?

Förstår egentligen inte vart du vill komma?

Du har fått tips på vad och hur du skall rensa vissa saker.

 

Vad är egentligen problemet?

Vad är din storlek på system-disken och hur mycket används av denna, just nu?

Samt hur mycket ledigt utrymme har du?

Vilka är dina diskar egentligen och hur ser det ut?

 

En ny Windows 7 x 64 installation tar upp åtminstone upp 18GB SSD/HDD utrymme, till detta tillkommer alla egna program och alla Windows update etc. så att ha en fullödig Windows 7 installation med alla dess uppdateringar och alla andra egna programinstallationer, oräknat spel osv. kan utan vidare hamna på 50GB

 

Med övriga program och spel kan hamna på runt 450GB (som i mitt fall, som jag delat Windows och programinstallationer på två SSD).

 

Om du ligger på runt 50GB så skulle jag säga att det är helt normalt, faktiskt under dom flesta.

Mvh

här och på andra forum. programmet rensar inte så mycket.

jag vill rensa bort allt junk, det är dit jag vill komma. och jag är tacksam

för den hjälp jag får, jag bara frågar om det finns mer sätt, det är allt.

 

60 gb är min c på och 40 gb används nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60 gb är min c på och 40 gb används nu

Det kanske är där som lite av problemet ligger, att hårddisken inte är så stor, tänk också på alla update som ramlar in med jämna mellanrum, som sakta fyller hårddisken.

 

Många bäckar små...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nu blev det mycket lättare att förstå. :)

 

Ok.

Vi tar och börjar från början tycker jag och då menar jag inte att rensa något, för detta har vi alla gått igenom i tråden.

 

1. Vilken dator har du?

Fabrikat och modellbeteckning?

Alternativt hemmabygge: moderkorts fabrikat och modellbeteckning?

 

2. Grafikkort: fabrikat och modellbeteckning?

 

3. Hårddisk och SSD: Fabrikat, storlek?

4. Använder du några särskilda utrymmeskrävande program tex. spel och i så fall vilka?

 

Det finns kanske alternativ för att lösa detta, men inte genom att rensa mer, för det har du redan gjort som det verkar.

Och då tänker jag mest på att utrusta datorn med en hårddisk till.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu blev det mycket lättare att förstå.  :)

 

Ok.

Vi tar och börjar från början tycker jag och då menar jag inte att rensa något, för detta har vi alla gått igenom i tråden.

 

1. Vilken dator har du?

Fabrikat och modellbeteckning?

Alternativt hemmabygge: moderkorts fabrikat och modellbeteckning?

 

2. Grafikkort: fabrikat och modellbeteckning?

 

3. Hårddisk och SSD: Fabrikat, storlek?

4. Använder du några särskilda utrymmeskrävande program tex. spel och i så fall vilka?

 

Det finns kanske alternativ för att lösa detta, men inte genom att rensa mer, för det har du redan gjort som det verkar.

Och då tänker jag mest på att utrusta datorn med en hårddisk till.

Mvh  :)

 

1. datorn: i3/8gb/1tb/gtx 650

moderkortet heter: p8h61-mx r2.0

 

2. graffekort: nvidia geforce gtx 650

 

3. WDC WD 10EZRX-00A8LB0 ATA Device 1tb

 

4. kör inga spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Aha, du har en 1 TB stor hårddisk och då tyder detta på att du har flera partitioner. väl?

Om det är som som säger att

60 gb är min c på och 40 gb används nu

 

Börja med att ta ett skärmklipp på Diskhanteraren:

Windows 7: Start > i sökrutan skriv format > i listan som kommer upp klicka "Skapa och formatera hårddiskpartitioner" > dra upp rutan så alla diskar och partitioner kommer med > ta ett skärmklipp av Diskhanteraren och bifoga.

 

Se till att du får med alla diskar och partitioner i bilden.

 

Sedan lägg med en bild av vad "Dator" visar i diskanvändning.

Ex.

post-73434-0-42687000-1435351493_thumb.png

post-73434-0-36187300-1435351272_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har EN hårddisk på 1 TB och en C: partition är på 60 GB. Då skulle jag föreslå att du gör C: partitionen större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har EN hårddisk på 1 TB och en C: partition är på 60 GB. Då skulle jag föreslå att du gör C: partitionen större.

skulle man kanske kunna göra men jag behöver utrymmet på den andra partitionen som slav.

 

203dda57651b8d9135c2314580897707.png

ed7d4e4f9d449aeeb31048e30ddd1f7f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Behöver du E: på 750GB fritt som slav?

Till vad då om man törs fråga?

Det är ju en partition av samma disk som C:

 

Du har egentligen inget val.

Du har helt enkelt för liten partition på C: för att husera Windows system och samtidigt program, såvida du inte styr om dina program till att installeras på E: hädanefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du E: på 750GB fritt som slav?

Till vad då om man törs fråga?

Det är ju en partition av samma disk som C:

 

Du har egentligen inget val.

Du har helt enkelt för liten partition på C: för att husera Windows system och samtidigt program, såvida du inte styr om dina program till att installeras på E: hädanefter.

vadå inget val?

c är inte full

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då har du väl inget problem längre.

dom säger att jag måste göra c större

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka" dom"?

 

Du har 20 GB ledigt på C: partitionen. För tillfället räcker väl det. När du började den här tråden fick jag intrycket att du inte hade något ledigt på C: Det är klart att det inte skulle skada, om den var större. Min C: är på 150 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka" dom"?

 

Du har 20 GB ledigt på C: partitionen. För tillfället räcker väl det. När du började den här tråden fick jag intrycket att du inte hade något ledigt på C: Det är klart att det inte skulle skada, om den var större. Min C: är på 150 GB.

när jag startade tråden var det runt 15-16 tror jag.

ja 20 borde väl räcka? stapeln är ju fortfarande blå :)

så mycket skulle jag aldrig offra för windows, jag är ingen gamer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag fattat allt fel men:

har hört att w7 bara ska ta ca 15 gb

 

Med W7 i detta fall avser man väl enbart mappen C:\Windows ?

 

Om man sedan installerar diverse program och väljer att lägga även de på C:\ så kan man väl inte skylla på operativsystemet Windows 7 att utrymmet på disken(partitionen) minskar?

 

Se även inlägg #10

Har du kollat vilka de största "bovarna" är?

 

VisDir är ett liknande program som wistree, riktigt gammalt, men visar mycket överskådligt hur utrymmet fördelas.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag fattat allt fel men:

 

Med W7 i detta fall avser man väl enbart mappen C:\Windows ?

 

Om man sedan installerar diverse program och väljer att lägga även de på C:\ så kan man väl inte skylla på operativsystemet Windows 7 att utrymmet på disken(partitionen) minskar?

 

Se även inlägg #10

Har du kollat vilka de största "bovarna" är?

 

VisDir är ett liknande program som wistree, riktigt gammalt, men visar mycket överskådligt hur utrymmet fördelas.

 

klart utrymmet minskar men det är ju inte proggen som är bovarna, 7:an verkar ju spara en himla massa konstiga filer som tar upp en massa.

 

ja jag har spårat up "dom stora grabbarna" med wiztree.

det blev lite bättre sedan jag installerade en nyare version av cc, den tog bort en till gb ungefär.

 

finns en massa mer grejer man kan bocka i som cc kan plocka bort men jag vet inte om det är sånt som måste va kvar, jag lät det bara vara som det var valt från början

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

allstå nu får det räcka!

 

är nere på 11-12 gb nu, fattar inte vad det är som tar upp sån plats.

och även om jag hade haft en större c-partition så skulle det ju ändå bli fullt till slut.

 

jag har bara en vanlig surf och "ladda ner-dator", spelar inga spel.

 

har inte en massa stora progs, inget märkvärdigt alls men av någon anledning så 

käkar windowset upp min c-volym.

 

ccleaner och disccleanup tar inte bort nånting knappt, rensat historiken i chrome och firefox

och det blir inte mycket där heller som städas bort.

 

jag har även rensat alla system-restore punkter utom den senaste.

 

vad kan jag göra egentligen? det här är ju inte normalt.

 

här är några screedumps på dom 1000 största filerna som programmet wiztree hittar:

 

f2263ad92524ad60da6e95e0d54c8a24.png239ac4c0228c2d8c1909b19420cb4a63.png53347d269c405abc1bc867e0107b01ac.pngef1defa65ad9bf9312b2e0837b4bcf25.png75ea4936ed32e20266b07352ec17e655.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det virtuella minnet som ligger i växlingsfilen, pagefile.sys, är på 8 GB och det är inte troligt att du behöver så stort utan det borde du kunna minska ner till t ex 2 GB.

 

Har du prövat med att ominstallera Windows?

Det ser ut som att det ligger kvar rester av gamla Nvidia-drivrutiner och det slipper man ju efter en ominstallation, liksom att det blir färre installerade uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det virtuella minnet som ligger i växlingsfilen, pagefile.sys, är på 8 GB och det är inte troligt att du behöver så stort utan det borde du kunna minska ner till t ex 2 GB.

 

Har du prövat med att ominstallera Windows?

Det ser ut som att det ligger kvar rester av gamla Nvidia-drivrutiner och det slipper man ju efter en ominstallation, liksom att det blir färre installerade uppdateringar.

 

ja om jag kunde minska sys-filen så vore det ju bra.

nej jag har inte provat att installera om windows, det är absolut sista utvägen, inge kul att installera om alla progs och drivrutiner igen  :wacko:

 

men dom gamla nvidia drivisarna ska ju cc ta bort, och det är väll lite väl extremt att behöva installera om hela windows för att få bort dom.

 

men finns det kanske nått speciellt program för att ta bort en massa gamla drivrutiner eller rester av dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas en hel del filer som hör ihop med nVidia ,har du testat med länken i inlägg 11. I somras gav det ju  en hel del.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja om jag kunde minska sys-filen så vore det ju bra.

nej jag har inte provat att installera om windows, det är absolut sista utvägen, inge kul att installera om alla progs och drivrutiner igen  :wacko:

 

men dom gamla nvidia drivisarna ska ju cc ta bort, och det är väll lite väl extremt att behöva installera om hela windows för att få bort dom.

 

men finns det kanske nått speciellt program för att ta bort en massa gamla drivrutiner eller rester av dom?

Storlek på växlingsfil: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-memory-size#1TC=windows-7

 

Det med Nvidia-drivrutinerna var bara ett exempel. Det blir färre installerade Windows-uppdateringar efter en ominstallation därför att en hel del uppdateringar har ersatts av andra och nu har du både de gamla och de nya uppdateringarna installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas en hel del filer som hör ihop med nVidia ,har du testat med länken i inlägg 11. I somras gav det ju  en hel del.

 

LARSAS

 

ja just ja, den mappen :D

2.7 gb väck, en bra början  :thumbsup:

 

Storlek på växlingsfil: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-memory-size#1TC=windows-7

 

Det med Nvidia-drivrutinerna var bara ett exempel. Det blir färre installerade Windows-uppdateringar efter en ominstallation därför att en hel del uppdateringar har ersatts av andra och nu har du både de gamla och de nya uppdateringarna installerade.

 

jovisst, men som sagt så är det bökigt att installera om windows.

ska kolla det där med växlingsfilen så får vi se. tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...