Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att köpa datordelar i Tyskland


bobhansson

Rekommendera Poster

Hej Allihop

 

Precis som titeln säger är jag nyfiken på om någon har erfarenhet av att köpa delar nere i tyskland och kanske kan dela med sig om erfarenheter?

 

Första frågan är om det finns några liknande sidor såsom Komplett eller Inet, jag har frågat mina vänner här nere men de är tyvärr inte nån av dom direkt dator intresserade o ingen erfarenhet med att köpa delar.

 

Någon som vet om det faktiskt bli någon prisskillnad mellan Sverige/Tyskland?

 

Tackar för tips.

 

Vänligen

Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Jag har ibland handlat nere i Tyskland på nätbutik (via mina tyska vänner ) och ibland direkt i butik, när jag varit på besök, men inte några våldsamt dyra saker.

I regel sånt som varit svårt att hitta igen i svenska butiker eller av andra skäl jag då slagit till.

 

För dels är det i dag sådan prispress på dator och elektronik och dom svenska butikerna (särskilt nätbutikerna) håller förhållandevis bra priser och dels är det det där krånglet med garanti-returer och den kostnad och stök det medför - om man råks på skulle behöva reklamera något.

 

Men visst är det ibland prisskillnad, men personligen tycker jag inte den uppväger det övriga, såvida man inte kan hitta saker som ligger en typ 40-50 % under svenska nät-butikspriser för då börjar det bli intressant  och kan vara värt risken med ev. stök.

 

Så för mig personligen skulle jag inte handla dyra prylar, särskilt om det är en mängd prylar till ex. ett datorbygge. just pga. krånglet och kostnaden för att reklamera och returnera felande saker.

 

Men andra kan ju ha positiva erfarenheter av priser och support etc.

Mvh.

 

Ps. Här är tyska Pricerunner och du kan ju jämföra priser och annat där med svenska motsvarigheten http://www.pricerunner.de/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har ibland handlat nere i Tyskland på nätbutik (via mina tyska vänner ) och ibland direkt i butik, när jag varit på besök, men inte några våldsamt dyra saker.

I regel sånt som varit svårt att hitta igen i svenska butiker eller av andra skäl jag då slagit till.

 

För dels är det i dag sådan prispress på dator och elektronik och dom svenska butikerna (särskilt nätbutikerna) håller förhållandevis bra priser och dels är det det där krånglet med garanti-returer och den kostnad och stök det medför - om man råks på skulle behöva reklamera något.

 

Men visst är det ibland prisskillnad, men personligen tycker jag inte den uppväger det övriga, såvida man inte kan hitta saker som ligger en typ 40-50 % under svenska nät-butikspriser för då börjar det bli intressant  och kan vara värt risken med ev. stök.

 

Så för mig personligen skulle jag inte handla dyra prylar, särskilt om det är en mängd prylar till ex. ett datorbygge. just pga. krånglet och kostnaden för att reklamera och returnera felande saker.

 

Men andra kan ju ha positiva erfarenheter av priser och support etc.

Mvh.

 

Ps. Här är tyska Pricerunner och du kan ju jämföra priser och annat där med svenska motsvarigheten http://www.pricerunner.de/

 

Tackar för dina tips!

 

Glömde ju nämna att jag för närvarande bor i Tyskland o tror det blir lättare med frakt o allt om jag beställer här nerifrån istället från Sverige ^^

 

Pricerunner va ju faktiskt en bra ide, hade ja inte tänkt på. Bör man ju få fram de flesta stora aktörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...