Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lämplig upphängning sökes!


Mikael63

Rekommendera Poster

Håller på med ett projekt i värsta TV4-Ernst-stil!

 

Utan att gå in allt för mycket på detaljer så har jag en (senare flera) rektangulär ram av virke 45x45.

Jag har också två (än så länge) stolpar av 45x45 och på dessa en "överliggare", 45x45.

 

Min tanke till en början var att hänga upp min ram i överliggaren med hjälp av skruvkrok och några kedjelänkar.

Detta fungerar bra.

 

Vidare hade jag tänkt fixera nedre delen av ramen på motsvarande sätt med skruvkrokar och en kedjelänk.

 

Detta fungerade mindre bra då det var svårt att pressa dit länken.

Dessutom måste jag kunna justera stolparnas "lutning" även i övre delen av ramen, alltså på sidorna.

 

Tänkte då att jag i stället skulle använda vinkelkrok upptill och nertill på stolparna.

(Skippa upphängning från överliggaren)

På ramen skulle jag använda skruvögla.

 

Då kan jag justera stolparna så att de blir parallella med ramen.

 

Men problemet blir då att det går relativt enkelt att kroka loss ramen genom att lyfta den uppåt.

Visst kan jag fixera detta med en ståltråd, att jag knyter fast krok och ögla men det kanske inte ser så bra ut.

 

Så då vänder jag mig till er och kollar vilka andra metoder som skulle fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor vikt ska bäras? Hur mycket kan skruvas in i väggen?

Hur nära väggen ska din ram hänga? Som en tavla eller dikt mot väggen?

 

Om du inte skruvar fast den i fästet på väggen kommer det alltid gå att lyfta av något du lyfter på.

 

men en tanke jag får är att hänga upp överdelen på en list. Kanske två alu-profiler, en på väggen och en på överliggaren som hakar i varandra med någon millimeters marginal.

I underkant bara några styrpunkter, kanske två skruvar och hål i underliggaren som fixerar den vid behov.

 

Men en liten disclaimer, jag har lite av tummen mitt i handen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att bygga ett staket.
I ramen finns en liten armeringsmatta.

Vitsen med en överliggare och upphängning är dels design, att det inte ska se så "fängelselikt" ut men även för att kunna justera olikheter i avstånd mellan stolpar då jag bara slår ner enkla stolpskor som kan driva lite snett beroende på marken.

 

Jag har via PM fått ett bra tips, ett tips som ledde mig in på en viss typ av produkter, väl "där" har jag blivit inspirerad av en tanke.

 

Tanken jag ska testa först är att hänga det hela lika

 

Vidare hade jag tänkt fixera nedre delen av ramen på motsvarande sätt med skruvkrokar och en kedjelänk.

 

men även för övre delen och med den stora skillnaden att jag ska ha typ tre kedjelänkar och kroken i stolpen resp. ramen på olika avstånd i höjd.

Om jag vid monteringen lyfter upp ramen så att krokarna blir mitt för varandra kommer kedjan att "bli för lång" vilket borde medföra att den går lätt att kroka på.

När ramen sänks sträcks kedjan och förhoppningsvis kommer ramen av sin egen tyngd att centreras, att stolparna blir anpassade efter ramen. Om de inte blir det kanske jag kan leva med detta.

 

Får återkomma med resultat, ev. får jag gå vidare med tipset via PM. Återkopplar även detta.

Fortfarande öppen för andra uppslag.

post-52940-0-12513300-1434959500_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, ja det var ju lite annorlunda än det jag visualiserade mig.

 

Lycka till, en bild när du är klar tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns inte möjlighet att testa detta i fullskala ikväll.

 

Dock ett test i provbänken ;)

 

Nuvarande förutsättningar är att mellanrummet mellan stolpe och ram är 55 mm (på vardera sidan).

 

Testade med motsvarande virkesdimension.

Mina redan köpta krokar.

Tre länkar på kedjan.

 

Ritade upp 55 mm på ett rutat papper, satte på kedjan och kollade hur mycket det måste skilja i höjd.

 

Kom fram till ca 57 mm.

 

post-52940-0-81911800-1435004819_thumb.jpg

 

Lyfter man upp hela ramen, parallellt med stolpen, går det att kroka av kedjan.

 

post-52940-0-81196500-1435004848_thumb.jpg

 

Räknar med att det inte kommer att gå, så enkelt, att bara lyckas lyfta ramen uppåt/utåt (en hund som vill ut den vägen) OCH få loss hela ramen.

Dock får jag räkna med att glipan nertill kommer att öka med 57 mm.

 

Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statusuppdatering.

 

Fick skippa hela idén med upphängning i kedja då det blev instabilt.

 

Nu är det gängstång, från sidorna, som gäller:

 

Kupolmutter-bricka-ram-bricka-mutter---mutter-bricka-stolpe-bricka-mutter---mutter-bricka-ram-bricka-kupolmutter.

 

Många delar blire' men jag tror Ernst skulle gjort exakt så ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ser bra ut!
Ska medge att jag fick inte riktigt klart för mig vad du skulle bygga förrän bilden ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...