Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte logga in lokalt på dator med Win 8.1 Pro


dubbeltumme

Rekommendera Poster

dubbeltumme
Kan sedan några dagar inte längre logga in lokalt på min dator med Win 8.1 Pro. Problemet är att så fort jag får upp inloggningssidan och ska skriva in lösenordet fylls fältet på direkten med skräptecken. Detta innan jag hinner skriva ngt själv. Försöker jag rensa fältet fylls det åter på igen. Det funkar att logga in och jobba via remote desktop, då uppstår inga problem. Men detta är naturligtvis ingen långsiktig lösning. 

 

För mig luktar detta virus lång väg men jag har gjort en fullständig datorgenomsökning med Telia Säker Surf (F-Secure) som inte gett något. Har bootat om maskinen och bytt tangentbord utan resultat. Har samma dag som problemet uppstått för första gången anslutit en ny extern hårddisk Samsung D3 Station 4TB. Tror inte själv att det är relaterat men en intressant slump? 

 

Mkt tacksam för input hur detta kan lösas så att jag kan jobba lokalt på datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det gäller en extern hårddisk är det ju enkelt att stänga av datorn, koppla loss den och sen starta datorn för att vara säker på att det inte är den som påverkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbeltumme

Eftersom det gäller en extern hårddisk är det ju enkelt att stänga av datorn, koppla loss den och sen starta datorn för att vara säker på att det inte är den som påverkar.

Tack för input Cecilia, redan provat dock utan resultat. Vad jag var fundersam på var om jag ev fått in ngt virus via nya hårddisken. Lite långsökt men konstigare saker har hänt.

 

Problemet kvarstår alltså. Har också problem med musen (också USB) så jag börjar misstänka att det är ngt problem med drivrutiner eller hårdvarufel. Någon som har tips hur jag kan felsöka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att prova med en annan mus?

 

Vad har du för antivirusprogram och liknande?

Men virus borde väl märkas även via remote desktop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbeltumme

Har du möjlighet att prova med en annan mus?

 

Vad har du för antivirusprogram och liknande?

Men virus borde väl märkas även via remote desktop.

Har F-Secure (uppdaterat). Har provat annat tangentbord, ingen skillnad skillnad. Kan prova annan mus också om ett par dagar (har inte tillgång till datorn nu) men jag tvivlar på att det kommer göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettera F-secure med gratis Malwarebytes Anti-Malware.

 

Hur blir det om du via Remote Desktop startar programmet Anteckningar och sedan från datorns eget tangentbord försöker skriva i Anteckningar (om nu Remote Desktop fungerar som TeamViewer och det går att göra)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbeltumme

Ska testa Anti-Malware när jag har tillgång till datorn igen om några dagar.

 

Har inte koll på hur TeamViewer funkar men det är inte möjligt att med Remote Desktop testa det du föreslår. Om jag startar Anteckningar via en Remote Desktop-session måste jag sedan ange Windows-lösenordet när jag ska logga in lokalt. Och lösenordet kan jag inte skriva in lokalt då lösenordsfältet fylls med skräp så fort det får fokus.

 

Tacksam för din (likväl som andras) input, kom gärna med mer tips. Återkommer med resultatet av Anti-Malware så snart jag haft chans att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det samma sak om du skapar ett nytt användarkonto via Remote Desktop och sen försöker logga in på det med det direktanslutna tangentbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbeltumme

Uppdatering: Har installerat, uppdaterat och kört Malwarebytes Anti-Malware. Inget hittat. :( 

 

Kör en fullständig genomsökning med F-Secure inatt också för säkerhets skull. Men jag tror att vi kan avfärda virus som källan till problemen. 

 

Fler tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dubbeltumme

Uppdatering: Genomsökning med F-Secure gav inget. Tror som sagt att vi kan lämna virus-spåret. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...