Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MariaE

Nas är inget för mej

Rekommendera Poster

Vi har inte sett det än, en Nas är ju inte direkt gratis, sen måste man kunna koppla in den, och så brukar det vara någon liten inställning också.

Hon har iallafall skrivit att hon ska titta på modeller i en affär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Orsaken till att jag ändrade uppfattnig var att en av er sa att det var två hårddiskar i den och att innehållet lagras på båda hårddiskarna. Det är USB-anslutning på den nasen som jag beställde hos Claes Ohlsson. De hade inga såna när vi var där . De hade inga skivor heller men de skulle komma. Dessa skivor måste de också beställa. . 

Guldskivorna hade inte kommit till fotobutiken. De får vi åka in och köpa nån annan dag. De ska jag ha till mina videofilmer. Vill inte hålla på och flytta nasen till videon varje gång jag ska se en film som jag vill spara. Dessutom spelar jag över filmer från mina videoband till DVD-RW och lagrar på bättre skivor. 

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har inte sett det än, en Nas är ju inte direkt gratis, sen måste man kunna koppla in den, och så brukar det vara någon liten inställning också.

Dessa inställningar kan nog någon av er på forumet hjälpa mej med om det skulle bli problem. Den har USB-anslutning. 

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det var detta med nätverk som jag reagerade på först.  Alla mina datorer är fristårnde datorer men två av dem kan jag koppla till nätet. Jag tänker inte dela ut några av mina filmer t.e.x. möjligen den om Ibas i så fall. Jag tänkte ladda upp den på eforum men den var ju alldeles för stor. 

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fast blanda inte ihop ett hemma-nätverk med internet-sajter som ex. Ibas eller Eforum eller vidare med molnlagring hos en dedikerad lagringstjänst on-line.

Du kan fortfarande koppla ihop NAS med dator och teve etc. i ditt lokala hemma-nätverk, du delar ut mappar och övrigt internt i hemmanätverket och du måste inte vara på Internet, eller så väljer du bara en dator i lokala hemmanätverket som du surfar på "nätet" med.

Läs här hur det fungerar: Kjell & Company - Utdelning med NAS

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast blanda inte ihop ett hemma-nätverk med internet-sajter som ex. Ibas eller Eforum eller vidare med molnlagring hos en dedikerad lagringstjänst on-line.

Du kan fortfarande koppla ihop NAS med dator och teve etc. i ditt lokala hemma-nätverk, du delar ut mappar och övrigt internt i hemmanätverket och du måste inte vara på Internet, eller så väljer du bara en dator i lokala hemmanätverket som du surfar på "nätet" med.

Läs här hur det fungerar: Kjell & Company - Utdelning med NAS

Då ska jag alltså gör en till användare i Windows. 

Jag har alltid varit ensam användare på mina datorer. Jag har ingen kompis som jag delar windows eller internet med. 

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Irrelevanta inlägg borttagna, Försök hålla er till trådrubriken tack.

Laso - Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska jag alltså gör en till användare i Windows. 

Jag har alltid varit ensam användare på mina datorer. Jag har ingen kompis som jag delar windows eller internet med. 

/Maria

Varför skulle du behöva det, du kan använda samma användare som du använder på datorn/datorerna idag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle du behöva det, du kan använda samma användare som du använder på datorn/datorerna idag?

Om jag ska koppla ihop nas med mina datorer Windowsdatorn som jag surfar på ibland och Linuxdatorn då måste jag väl göra en till användare i Windows? Den Windows dator som jag inte surfar på blir jag bara uppkopplad till hälften på om jag skulle koppla internetkabeln till den datorn. 

Idag är alla mina datorer gjorda för en användare.

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag ska koppla ihop nas med mina datorer Windowsdatorn som jag surfar på ibland och Linuxdatorn då måste jag väl göra en till användare i Windows? Den Windows dator som jag inte surfar på blir jag bara uppkopplad till hälften på om jag skulle koppla internetkabeln till den datorn. 

Det räcker med de konto du har på datorerna. Har du användarkonto med lösenord på den dator du inte blir uppkopplad med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker med de konto du har på datorerna. Har du användarkonto med lösenord på den dator du inte blir uppkopplad med?

Nej det har jag inte men det är ju bara att skapa ett lösenord i så fall. Jag har inget lösenord på min andra Windows dator heller. Jag har bara lösenord till mina emailkonton på den Windows dator som jag brukar surfa med ibland. 

/Maria'

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu har jag köpt en nas. Seagete Nas 2 bay 4TB 2 Bay Includes 2 X 2TB drives.

Nu gäller det bara att hitta en plats för den. På mitt skrivbord kan den inte stå eller på golvet. Bildbevis kommer också... Konstigt att det inte följde med några program... Den kanske inte behöver några program men Blu-ray-spelaren behövde program... USB-enheter behöver inte heller något program för att fungera.

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säkert en massa program som du kan ladda ner och köra på NAS och några att ladda ner till dina datorer för att det ska gå att ta backup på dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns säkert en massa program som du kan ladda ner och köra på NAS och några att ladda ner till dina datorer för att det ska gå att ta backup på dessa.

Jag trodde först att det skulle  följa med ett speciellt program för att Nas skulle funka . Men det funkar ändå verkar det som ... ja jag har inte kopplat in den än . Det får jag göra i morgon. . För att man ska kunna använda en blu-ray spelare så krävs det visst ett speciellt program eftersom det följde med ett program men det följde inte med något program till nas alltså behövs det inget speciellt program. Det behövs inget speciellt program till USB-minnen heller :-) 

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag köpt en Nas. Jag kopplar in den i morgon. Det är för sent att göra nu. En "datakunnig" som jag har pratat med påstår att inte något kan gå sönder om man kopplar in något fel och en annan påstår att man kan det... Ingen modul som jag har köpt  till mina datorer har gått sönder för att jag har kopplat in dem fel ialla fall. Men det är en del moduler som jag har köpt som jag inte har nån användning för bl.a. några kablar av fel sort. 

/Maria

post-120863-0-38175700-1435257133_thumb.jpg

post-120863-0-79087100-1435257180_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En nas verkar inte vara något för mej. Den verkar inte passa mina datorer. En till onödig modul som jag har köpt  :angry:  :thumbsdown:  :(  <_<  :angry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En nas verkar inte vara något för mej. Den verkar inte passa mina datorer. En till onödig modul som jag har köpt  :angry:  :thumbsdown:  :(  <_<  :angry:

Varför skulle den inte passa dina datorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle den inte passa dina datorer?

Det verkar nästan som om man måste ha två bildskärmar och jag knuffade ner min tjockisskärm i en rullkorg och drog ut i grovsoprummet.

Det senaste är att jag har blivit utelåst från min Windowsdator när jag skulle skriva ett nytt lösenord. Jag hade gjort ett lösenord tidigare till gästkontot mest på skoj. Men det funkade inte. Jag har inte lagrat lösenordet på nån diskett heller.  Är det bara att lämna in dator på dataräddning igen? Den datorn har varit inne på dataräddning en gång tidigare.

Men jag kom ju in på mitt administratörskonto ändå.  Men nu när jag skulle göra nytt lösenord så blev det fel eftersom jag inte kom ihåg gästlösenordet.  Nu är  kommer jag inte alls in i datorn  :angry:  :thumbsdown:

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att din NAS inte passar dina datorer har väl inte någonting att göra med det du skriver i föregående inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Att din NAS inte passar dina datorer har väl inte någonting att göra med det du skriver i föregående inlägg.

Jag har iallafall inte kunnat använda den till något vettigt ännu. Nu kommer jag inte ens in på min Windows dator som jag har kort på bl.a. 

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...