Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lång tid för uppstart


Torparen

Rekommendera Poster

Tar uppåt 5-10 minuter att starta upp från vila. Tar sedan flera minuter innan jag kan skriva detta.

Något är fel hjälp mig innan jag kör på tippen med hela sk...ten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget svar så det blir soptippen.

 

ytterligare ett problem: då jag kommit in på en sida och avser gå vidare. Exvis kommer in på eforum och försöker gå vidare får jag flera gånger upp IDG svarar inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställ datorn o installera om windows eller kör en genomsökning med antivirusprogram och t.ex malwarebytes.

 

Vad är det för dator? Specifikationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dell inspiron se 7720

 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell inspiron SE 7720 Har nu kört Dells analysprogram inga fel så vi adjungerar oss tills vidare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har kanske samlats damm i ventilationskanaler och i fläkten så att datorn inte kyls ner ordentligt längre. När processorn börjar bli varm börjar den gå långsammare för att inte bli överhettad. Man kan få sånt åtgärdat genom att lämna in den på service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator är "bara" tre år gammal tydligen, har du någon misstanke om att den kan vara infekterad av något, därav segheten vid uppstart?

 

Går fläkten onormalt ständigt på högvarv eller så?

 

Gäller detta även om du istället helt stänger av den varje gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller den sega uppstarten så kan du försöka med att stänga av programmen som startar med datorn.

Gör såhär:

1. Sök på msconfig.exe i start menyn och öppna det.

2. Gå till Startup (vet inte vad det är på svenska)

3. Bocka av det du inte vill ska starta upp med datorn, ju fler du bockar av desto snabbare borde datorn starta.

 

Sen att "IDG svara inte" så kan du testa att defragmentera och att till exempel ladda ner CCleaner och söka igenom datorn och ta bort allt onödigt skräp som inte behövs. Första gången du använder CCleaner kan det gå mot flera gigabyte som är skräpfiler på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...