Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Onedrive på två datorer


Broccoli

Rekommendera Poster

Hej

Jag har backup med hjälp av Onedrive på två datorer, den ena för jobbet och den andra privat med Windows 8.1 respektive 7. Var för sig funkar det alldeles utmärkt. Men nu till min fundering som övergår i en fråga.

 

Ska jag ta del av jobbets Onedrive på den privata datorn måste jag logga in och ladda ner den fil jag önskar redigera. Och likadant när jag ska hämta en fil från min privata dator till jobbets. Det blir lite väl bökigt tycker jag. Finns det därför en möjlighet att placera jobbets klient av Onedrive på den privata datorn och tvärtom? Jag menar att jag då skulle kunna arbeta med filer mer obehindrat utan att tvingas logga in och ladda ner och sedan ladda upp vid en eventuell redigering. 

 

Det kanske inte var så mycket djup i min fråga men mina rynkor i pannan har blivit rynkigare av att försöka lösa problemet på egen hand ...  :) Därför vänder jag mig till detta forum och hör om det kan vara någon som löser problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det därför en möjlighet att placera jobbets klient av Onedrive på den privata datorn och tvärtom?

 

Det hade varit trevligt om man kunde logga in på 2 Onedrive-konton samtidigt men det tror jag inte går.

 

Har du nätverkshårdisk (NAS)? Då borde det finnas möjlighet att ladda innehållet i båda Onedrive till denna automatiskt. Sen editerar du filerna på din egen NAS som sen automatiskt synkas till respektive Onedrive.

 

Ett enklare sätt borde vara att du flyttar innehållet i din egen Onedrive eller företagets Onedrive till annan molnlagring. Då kan du enkelt vara inloggad på 2 molntjänster samtidigt där den ena är Onedrive och den andra är t.ex Googledrive eller Dropbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Förslaget du ger kan vara värt att testa. Om jag förstår det rätt skulle jobbets backup vara på exempelvis Onedrive och den privata på Googledrive. Och klienterna kunde sedan placeras på två datorer och därmed enkelt bli åtkomliga. Det här kan vara värt att undersöka. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Fint!

 

Per, eftersom OneDrive fungerar annorlunda i Windows 10 än i Windows 7 och 8 (som tråden handlade om från början) kommer jag att flytta dina inlägg och deras svar till en separat tråd i forumet för Windows 10 (det blir Windows 10 eftersom OneDrive är en del av Windows 10). Du hittar igen tråden genom att gå till forumet Windows 10 eller kolla på Ämnen på din profilsida.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...