Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta fläkt?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Fläkten verkar ha gått på Min HP Pavilion dv7- Entertainment Notebook med några år på nacken. Hur exakt kan en amatör byta fläkten på den? Den verkar stendöd (fläkten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tack alla - men jag köper en ny :-) blir för komplicerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ett väldigt pillande på just den datorn..

Har en Fujitsu Amilo som det väl inte är mer än 8 skruvar till en stor lucka på undersidan sedan två skruvar för fläkten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är oftast ett väldigt pillande på bärbara datorer för att komma åt fläktsystemet. De flesta fabrikat är onödigt krångliga.

Jag har plockat isär ett flertal HP-, några Compaq-, Acer- PackardBell-, Asus-, Toshiba- och Fujitsudatorer. Alla utom Fujitsu-datorerna har varit väldigt jobbiga att plocka isär för att komma åt fläktsystemen.

Precis som Mikael63 skriver är Fujitsu undantaget. Jag har haft en Amilo PA3553 som var en dröm att plocka isär. 6 skruv för att ta bort en lucka och sedan 6 skruv för att få loss hela kylsystemet, inkl. fläkt. Extremt lätt att rengöra från damm också.

Min nuvarande bärbara är en Fujitsu Lifebook NH532. Den är precis lika lätt att få ut fläktsystemet på som den gamla Amilo. Nåja, nästan! Här är det 8 skruv för luckan och 6 skruv för kylsystemet.

Varför de andra tillverkarna inte gör det lika lätt är en bra fråga.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

 

Jag har haft en Amilo PA3553

Haft?

Trasig?

Har en sådan också, med (troligen) trasigt moderkort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Haft?

Trasig?

Har en sådan också, med (troligen) trasigt moderkort...

OT:

Såld när jag köpte NH532.

Den jag hade är ännu inte trasig.

Den min särbo hade är idag trasig. Den dog en natt när säkerhetskopiering av hårddisk skedde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...