Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för ordbehandling


DAL30

Rekommendera Poster

Det har ju hänt en hel del i fråga om valet av program för ordbehandling under de senaste åren.

Jag har tvingats att ominstallera hela min dator p.g.a. oturen med det förödande programmet med Trojaner.

Förutom ny hårddisk har jag fått installera en del nya program.

Nu har turen kommit till valet av program för ordbehandling.

Preliminärt har jag installerat WordPad, men detta program har ju mycket stora begränsningar. Jag vill ha ett mera innehållsrikt program - men inte direkt krångligt.

Dessutom handlar det om att skaffa ett gratis-program.

Det har hittills kostat tillräckligt med ominstallationen/nyinstallationen.

 

ALLTSÅ:

1. Vilket vanligt och relativt enkelt (gratis-)program för ordbehandling är bäst?    :wacko:

2.  Vilka andra gratis-program kan rekommenderas?

3. Vilka program bör man undvika?

 

Mycket tacksam för svar och synpunkter!

Vänligen

DAL30   

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia, för svaret!

 

Som jag skrivit om i andra inlägg, så har jag drabbats av Trojaner och tvingats att helt byta hårddisk och ominstallera programmen.

Därmed har jag fått ett nytt ordbehandlingsprogram, eftersom Word Starter-programmet endast levererades med den tidigare hårddisken.

Mitt nya program är

"Apache

OpenOffice TM4".

Detta program verkar att vara riktigt utförligt och omfattande, men eftersom det är på engelska, blir det rätt svårt att säkert förstå. 

Facktermer på engelska kan lätt missförstås.

Man kan hamna illa till, om man gör fel.

 

Jag undrar:

Finns det någon möjlighet att översätta till svenska?

Hur gör man i så fall?

Finns det någon hjälp att få för att bli säkrare i fråga om ordens betydelse och inte minst i fråga om facktermer?

Tacksam för hjälp och synpunkter!
Vänligen

DAL30
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför du fick den engelska versionen när OpenOffice faktiskt finns på svenska:
http://www.openoffice.org/sv/

 

LibreOffice finns också på svenska:

https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/

 

I ditt ställe skulle jag avinstallera den engelska version du har och ladda ner LibreOffice. Själv har jag fortfarande OpenOffice men funderar starkt på att byta ut det mot LibreOffice, som lär vara bättre.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mbgtmari, för svaret #4!  :thumbsup:

Eftersom det finns en svensk gratis-version, så har jag kontaktet företaget och skall nu låta byta till den svenska versionen!

Testar att använda OO så länge!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Mikael63, för ditt svar! :thumbsup:

Det var en hel del att läsa på ditt länk-förslag.

Jag testar som sagt tills vidare att använda OO.

Vänligen

DAL30
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mbgtmari, för svaret #4!  :thumbsup:

Eftersom det finns en svensk gratis-version, så har jag kontaktet företaget och skall nu låta byta till den svenska versionen!

Testar att använda OO så länge!

Vänligen

DAL30

Kan du inte själv avinstallera den engelska versionen och installera den svenska i stället för att ett företag ska fixa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia, för ditt svar #8!

Jag låter företaget (av säkerhetsskäl och utan kostnad) sköta om-installationen, eftersom jag låtit företaget ordna den nya installationen, som jag skrivit om i mitt inlägg #1.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...