Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att spåra en stulen dator via MAC adress


bobhansson

Rekommendera Poster

Hej Allihop

 

Bakgrunden till detta inlägg är att förra veckan var jag i Malmö och fick min väska stulen till mitt stora förtret. Den innehöll min dator som jag nu desperat försöker få tillbaka.

 

Jag pratade med en kompis som nämnde att det kan finnas möjlighet att spåra datorn om den är uppkopplad på nätet genom att titta efter dess MAC adress?

 

MAC sa han att jag bör kunna hitta i min router där den varit uppkopplat många gånger genom att titta i historiken i den.

 

Min fråga är således, är detta möjligt? För för mig låter det rena hacker grejer som är väldigt ovanför mina kunskaper. Men jag är beredd att försöka om det finns nån här som kan hjälpa med tips o råd om hur man kan gå till väga. Om det finns nån här som kan hjälpa mig först o främst hitta detta MAC (eller annat personligt kännetecken på en specifik dator) och sen hur man skulle kunna gå till väga för att spåra den.

 

Andra frågan är om nån känner till andra sätt att kunna lokalisera datorer eller vad för andra alternativ jag har för o kunna spåra den.

 

Det är en Toshiba laptop, behövs fler detaljer kan ja få fram det senare datum.

 

Är detta rätt forum för det här ämnet btw?

 

Väldigt väldigt tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet

 

Vänligen

Robert

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En dators MAC-adress syns inte utanför den utrustning som är närmast datorn, dvs utanför den router eller internetleverantörens utrustning som den är ansluten till.

 

Jag har bara sett att man  kan spåra datorn, telefonen resp. surfplattan om man i förväg har installerat något program som är gjort för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

 

Några såna program har jag inte medvetet installerat iaf så det låter ju inte som att jag skulle ha några sådana.

 

Finns det inga andra sätt som vanlig lekman inte känner till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn lösenordsskyddad eller lätt att komma in i?!

 

Får jag ju tyvärr säga att den inte va. Hade tagit bort de för ett tag sen. har redan ändrat alla sidor o så med lösenord så där kommer han inte in iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du får fram vilket macadress datorn har, så måste du dels använda ett extern mjukvara dels så måste ju datorn vara påslagen och ansluten till nätet, är den stulen, så lär den nog bli liggande ett tag för att "svalna" lite, så tyvärr är nog möjligheten att få tillbaka den minimal, speciellt om du också tydligen hade den helt öppen att komma in i.

Men visst är det möjligt att spåra, även om chansen är mycket liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du får fram vilket macadress datorn har, så måste du dels använda ett extern mjukvara dels så måste ju datorn vara påslagen och ansluten till nätet, är den stulen, så lär den nog bli liggande ett tag för att "svalna" lite, så tyvärr är nog möjligheten att få tillbaka den minimal, speciellt om du också tydligen hade den helt öppen att komma in i.

Men visst är det möjligt att spåra, även om chansen är mycket liten.

 

Underhall är du snäll, säg att jag har MAC adressen, vad är det för "extern mjukvara" som behövs? Nanting i datorn som är stulen eller i en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAC-adresser är inget som syns på internet, så det går inte att spåra med hjälp av sådana.

 

Har man ett Google-konto kan man se varifrån, dvs från vilken IP-adress, som någon loggar in och med en IP-adress kan man gå med till polisen och de har möjlighet att gå till internetleverantörer för att ta reda på adressen för den IP-adressen vid en given tidpunkt.

 

Sånt som annars har förekommit är man installerat TeamViewer eller liknande fjärrstyrningsprogram tidigare i den stulna datorn och den vägen kunnat ta foto av den som använt datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underhall är du snäll, säg att jag har MAC adressen, vad är det för "extern mjukvara" som behövs? Nanting i datorn som är stulen eller i en annan dator?

Har inga länkar, men har läst tidigare på olika sajter att det finns mjukvara "program" som är gjorda för att spåra både via IP-nummer men även via Mac-adresser, det är program som man jobbar i kommando-fönster, alltså inga grafiska program, s.k "hackers" använder gärna dessa små program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga länkar, men har läst tidigare på olika sajter att det finns mjukvara "program" som är gjorda för att spåra både via IP-nummer men även via Mac-adresser, det är program som man jobbar i kommando-fönster, alltså inga grafiska program, s.k "hackers" använder gärna dessa små program.

Är detta nanting du kan radgöra i? Program namn osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga länkar, men har läst tidigare på olika sajter att det finns mjukvara "program" som är gjorda för att spåra både via IP-nummer men även via Mac-adresser, det är program som man jobbar i kommando-fönster, alltså inga grafiska program, s.k "hackers" använder gärna dessa små program.

Det går att spåra en dator med Mac adressen, men bara om programvaran för detta finns installerad på den stulna datorn. Dessutom måste datorn givetvis vara online.

 

Spåra en dator via IP nummer går ju, men hur vet man om det är den stulna datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att jag inte har något installerat sen tidigare får ja väl komma till ro med att jag inte får tillbaka den den vägen.

 

Tack så mycket för hjälpen allihopa. Allting pekar mot att jag får helt enkelt lita på systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på blocket.se. Den kanske dyker upp till försäljning:

 

kollar dagligen! ^^ Jag har fortfarande hopp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...