Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator, Windows 8.1, segt värre...?


laetitia

Rekommendera Poster

Jag har just köpt en ny dator med Windows 8.1. Trodde att den skulle vara pigg och rapp, men den är seg som kola.

Det mesta tar tid; uppstarter av program, öppna sidor i Explorer, stänga ner/växla sidor/program, ja det mesta.

 

Jag har bara 4 GB ram, räcker det helt enkelt inte?  (Gärna mer än en gissning, är det TROLIGT att det är det som är problemet?)

 

Finns det inställningar man kan göra som slukar resurser? Jag är ganska novis så ta det pedagogiskt tack ;)

 

Det finns ju massor med appar förinstallerade, kan det vara en idé att avinstallera dom man inte använder?

 

 

Stort tack på förhand om någon kan komma med något användbart tips!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen superexpert men en sak har jag upptäckt och det är att minnets storlek har stor betydelse för snabbheten i datorn. Under de senaste månaderna har jag installerat ytterligare 4gb (till totalt 8gb) i min sons och i en bekants laptops med mycket påtaglig förbättring i snabbheten. Tidigare har jag gjort det i mina egna datorer. 4gb till en laptop kostar väl ca 400 kr. Om du googlar på ämnet får du nog bekräftelse på det jag påstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns ju massor med appar förinstallerade, kan det vara en idé att avinstallera dom man inte använder?

Appar (sådana på startskärmen) brukar inte betyda så mycket men de flesta datortillverkare skickar med en massa onödiga program och för att rensa bland dem kan man använda PC Decrapifier: http://www.pcdecrapifier.com/

 

Ändå viktigare brukar vara att gå igenom vilka program som startas automatiskt och inaktivera de program som man inte använder så ofta (görs på en flik i Aktivitetshanteraren).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn hunnit bli helt uppdaterad. Inget mer att hämta och installera från Windows update.

 

Kollat i aktivitetshanteraren på belastning av CPU ,Minne Disk och nätverk.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...