Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar men kan inte öppna extern hårddisk


saragerden

Rekommendera Poster

Igår köpte jag en dator från Elgiganten och idag skulle jag ansluta min externa hårddisk till den. Datorn låter när jag sätter i USB-sladden, men den hittar inte hårddisken i Den här datorn. Därför kan jag inte öppna den. Datorn hittar den i Enheter men då jag öppnar den, öppnas bara Egenskaper.

Jag gick in i Datorhantering och Diskhantering och hittade den som Disk 1. Det står att den är "inte allokerad". Är det någon som kan ha betydelse?

Det fungerar att ansluta ett vanligt USB-minne till datorn, men inte hårddisken. Har tidigare haft en MacBook som kunde ansluta till hårddisken utan problem.

 

Är helt ny med Windows 8, så var gärna övertydliga med era svar ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis, det är därför artikeln jag länkade till kan hjälpa dig. Den föreslår HFS+ For Windows, MacDrive eller HFSExplorer som kan läsa disken utan att du behöver formatera om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen har nu fått över alla filer till min nya dator. Men mitt problem blev nu istället hur jag formaterar hårddisken..? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen har nu fått över alla filer till min nya dator. Men mitt problem blev nu istället hur jag formaterar hårddisken..? :P

Vilken hårddisk är det du vill formatera? Om du har fört över filer till hårddisken som du tänker formatera så försvinner filerna som du vill ha kvar. De filer som du inte vill ha kvar försvinner inte  :)

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen har nu fått över alla filer till min nya dator. Men mitt problem blev nu istället hur jag formaterar hårddisken..? :P

Det gör du i Diskhantering och där högerklickar du på disken och väljer formatera/ny partition/volym eller liknande. Om du inte har något sånt val får du berätta vad du har för val i högerklicksmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken hårddisk är det du vill formatera? Om du har fört över filer till hårddisken som du tänker formatera så försvinner filerna som du vill ha kvar. De filer som du inte vill ha kvar försvinner inte  :)

/Maria

Det var ett av de dummaste inläggen jag har sett på Eforum. Förstår du själv vad du har skrivit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett av de dummaste inläggen jag har sett på Eforum. Förstår du själv vad du har skrivit?

Ja det gör jag eftersom jag har hjälpt en med dataräddning. Datorn som jag fick från en förening hjälpte jag en med att rädda filerna från för att Windows inte startade riktigt. Sen formaterade jag datorn. När jag sen installerade om Windows 98 på den så var alla datafiler kvar!

 

Den datorn har jag Windows 3.1 på nu. Den var alldeles för slö för Windows 98. Det var därför jag fick den. En Pentium 200 med alldeles för lite minne. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla Maria, du skriver att filer man vill ha kvar försvinner, men filer man inte vill ha kvar, försvinner inte. Det finns ingen rim och reson i det påståendet. Det måste du själv inse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gör jag eftersom jag har hjälpt en med dataräddning. Datorn som jag fick från en förening hjälpte jag en med att rädda filerna från för att Windows inte startade riktigt. Sen formaterade jag datorn. När jag sen installerade om Windows 98 på den så var alla datafiler kvar!

 

Den datorn har jag Windows 3.1 på nu. Den var alldeles för slö för Windows 98. Det var därför jag fick den. En Pentium 200 med alldeles för lite minne. 

/Maria

Om du har hjälp personer med dataräddning som du säger, så är du ju tillräcklig duktig på datorer för att hjälpa på rätt sätt. Om du installerar om ett operativ så finns inga filer kvar efteråt, så jag förstår inte riktigt hur du då installerar om en dator, om du säger att alla filer blir kvar efteråt, du till och med formaterade om en dator, och fick alla filer kvar ändå??

Var snäll och förklara hur du installerar om en dator idag, t.ex den Windows 7 dator du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har hjälp personer med dataräddning som du säger, så är du ju tillräcklig duktig på datorer för att hjälpa på rätt sätt. Om du installerar om ett operativ så finns inga filer kvar efteråt, så jag förstår inte riktigt hur du då installerar om en dator, om du säger att alla filer blir kvar efteråt, du till och med formaterade om en dator, och fick alla filer kvar ändå??

Var snäll och förklara hur du installerar om en dator idag, t.ex den Windows 7 dator du har?

Det gällde just den datorn som hade Windows 98. När jag skulle installera Windows 98 igen då valde datorn en mapp Windows.old tror jag det var den hette. Där låg de andra gamla inställningarna. När jag berättade det för han som jag hade hjälpt med dataräddning att alla datafiler var kvar utan att använda något speciellt program så blev han också förvånad. En vanlig formatering tar inte bort information från hårddisken. Men det tror många datakunniga personer.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi OT igen, du har helt rätt, i att på gamla operativen som du nämner, så sparas mappen Windows och lägger sig med filändelse .old, om man väljer att installera operativet direkt ovanpå utan andra val, som formatering eller skapa ny partition..

Men man riskerar samtidigt att det nya systemet kan bli ostabilt, att gamla systemrester blandas med dom nya..

 

Det var i samband med andra versionen av Windows 98 som hårddisken själv blev rätt installerad, med minst en formatering, fick en ren installation som man säger.

 

En vanlig ominstallation med formatering tar bort allt gammalt, med det är alltid bäst att ta bort den gamla partitionen, så man får en ny fräsch partitionstabell om installationen inte själv gör så.

 

Men det var ju för 10 år sedan man höll på så, var enklare att bestämma själv lite mer hur man ville göra, idag med våra moderna operativ, är det betydligt svårare, installationsdelen idag sköter om allt utan problem, och allt blir automatisk rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi OT igen, du har helt rätt, i att på gamla operativen som du nämner, så sparas mappen Windows och lägger sig med filändelse .old, om man väljer att installera operativet direkt ovanpå utan andra val, som formatering eller skapa ny partition..

Men man riskerar samtidigt att det nya systemet kan bli ostabilt, att gamla systemrester blandas med dom nya..

 

Det var i samband med andra versionen av Windows 98 som hårddisken själv blev rätt installerad, med minst en formatering, fick en ren installation som man säger.

 

En vanlig ominstallation med formatering tar bort allt gammalt, med det är alltid bäst att ta bort den gamla partitionen, så man får en ny fräsch partitionstabell om installationen inte själv gör så.

Det blev väldigt  segt med Windows 98 som jag installerade så därför installerade jag Windows 3.1. efter ett tag på den datorn. . Det kommer bilder på detta också. Men det kanske ska vara i delmötet datornostalgi. Om nu inte hårddisken på den datorn har ändrat form  så att den kraschar när jag startar den...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte lägga upp några bilder, för min del så är denna tråd avslutad, eftersom TS har fått info i inlägg #7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...