Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DMZ på Thomson TG789vn


drum_man32

Rekommendera Poster

Jag har nyligen fått ett nytt modem/router av Telia när mitt gamla gav sig. Det nya är ett Thomson TG789vn som de skickar ut. Har läst att de begränsar inställningarna till sina kunder för att få ett lättare jobb på supporten...

Men i alla fall, jag har efter det nya modemet fått problem med att spela online på mina spelkonsoler, i detta fallet Wii U. Har funkat klockrent innan.

 

Läste att en lösning var ett släppa igenom den via DMZ så den inte skyddas av brandvägg och så, det är oftast det som är problemet. Men det finns inte DMZ-inställningen på modemet (kanske pga Telias begränsningar) så jag provade istället att forward-porta enligt Nintendos guide för Wii U:t (man skulle ha öppet port 1-65535 eller nåt sånt), ha UDP som protokoll men det krockade för att andra enheter krockade med de portarna...så det var ju inte så lätt.

 

Ni som är kunniga, finns det någon helt annan lösning, eller ett sätt att fixa det med DMZ eller forward-portning? Eller är det enda att slänga Thomsonet åt skogen och köpa en ny bättre router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att öppna alla 1-65535 låter ju lite tokigt men jag har också hittat den informationen hos Nintendo.

Det verkar inte vara specifika portar för Wii U utan portarna styrs av vilket spel det är. Det brukar gå att få fram detta bara man vet namnet på spelet.

 

Jag har en TG799vn.

Där heter detta avsnitt Spel & Programdelning och återfinns under Verktyg.

Det finns även hjälpavsnitt för varje del.

 

Man kan välja att helt stänga av brandväggen.

Detta återfinns under Verktyg-Brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kunde stänga av brandväggen helt hittade jag nu, men det vill jag ju inte.

 

Har ju massa andra förinställda program som inte är aktiverade på nån port om man säger men de finns att förvälja. Så när jag öppnar alla de portarna 1-65535 så krockar det med antagligen många utav dom. Jag funderar, behöver de finnas kvar då? Det verkar inte vara något som används om inte portarna är öppnade? För om jag kan ta bort alla som ligger där så kanske jag kan klicka i Nintendos alternativ.

 

Funkar inte detta får jag nog be Telia, tror de måste göra det (?), brygga modemet så jag kan sätta i en egen router istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog enklaste lösningen att be Telia brygga routern "byta mjukvara" så den enbart fungerar som ett modem, inbyggda switchen blir bortkopplad, så kan du stoppa dit vilken annan router du vill.

 

Telia burkar är idag ganska hårt styrda, för vad vi användare får göra och inte får, som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att helt stänga av brandväggen eller att tillåta all trafik på i princip alla portar är väl samma sak antar jag.

 

Du kan ju ta bort förinställda portöppningar om du inte känner igen någon av dessa.

 

Är UPnP aktiverat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, öppna upp 65000 portar låter ju inte så klokt så undviker nog det,

 

Ja, den är aktiverad.

Har hört nåt om man bryggar till en egen router att det trådlösa nätverket inte fungerar då? Utan bara via kabel så att säga...hoppas inte detta men stämmer det? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört nåt om man bryggar till en egen router att det trådlösa nätverket inte fungerar då? Utan bara via kabel så att säga...hoppas inte detta men stämmer det?

 

 

Du tar bort routerfunktionen helt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört nåt om man bryggar till en egen router att det trådlösa nätverket inte fungerar då? Utan bara via kabel så att säga...hoppas inte detta men stämmer det? :/

 

Ens egen router behöver kunna skapa ett trådlöst nätverk i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört nåt om man bryggar till en egen router att det trådlösa nätverket inte fungerar då? Utan bara via kabel så att säga...hoppas inte detta men stämmer det? :/

Om Telia byter ut mjukvaran mot ny "bryggar routern", så kommer den bara fungera som ett modem, ja, trådlösa funktionen försvinner och alla inställningar, brandvägg och så. Men det är ju meningen att du ska koppla in en ny egen router i den, så får du tillbaka trådlöst, brandvägg och sådant.

 

Eller tänkte du på något annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Bryggningen som Telia gör innebär att du ansluter egen router till port 4. De andra portarna kan  användas till  IP-TV och telefoni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...