Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pyramider över hela världen


NordicOne

Rekommendera Poster

Som sagt det var min "lilla" teori - tycker att bilden med gubbar som drar xx ton slätskurna granitblock för flera tusen år sedan är rätt gullig men har inget med verkligheten att göra :)

 

Sedan får vi också tro på att de hade typ videokonferens så att de kunde sprida kunskapen all bygga i stort sett likadana Pyramider över hela världen och diamantborrar och laserteknik inklusive högtrycksteknologi för att nämna några saker :) Även om det inte går ens idag att göra med dagens teknik och verktyg eller lyfta xx ton granitblock

 

Det är min sista kommentar i denna Pyramid tråd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBC-filmen visar nutida män som bland annat förflyttar stora stenblock.

 

Videokonferens gör inte särskilt stor nytta när det gäller händelser som inträffar med flera tusen års mellanrum. Stapla stenar till stabila murar var något gjordes regelbundet på svenska landsbygden för några hundra år, inte behöver man ha sett pyramider för att förstå hur det ska göras, men har man lärt sig murbyggande är det ju lätt att gå vidare till större byggnadsverk. Enorm skillnad på hur egyptiska och mexikanska pyramider ser ut.

 

Mexikanska pyramider som https://en.wikipedia.org/wiki/File:Highttemple.jpg och https://en.wikipedia.org/wiki/File:Matthew_at_Mask_Temple_wall.JPG består ju inte av jättestora stenblock utan mindre stenar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit program på History-channel på Canal Digital som redogjort för en liknande uppfattning som Nordic One har om hur pyramiderna på olika ställen i värden byggts. Är det där du fått din uppfattning om hur pyramiderna byggdes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

 

Som sagt det var min "lilla" teori - tycker att bilden med gubbar som drar xx ton slätskurna granitblock för flera tusen år sedan är rätt gullig men har inget med verkligheten att göra :)

 

Sedan får vi också tro på att de hade typ videokonferens så att de kunde sprida kunskapen all bygga i stort sett likadana Pyramider över hela världen och diamantborrar och laserteknik inklusive högtrycksteknologi för att nämna några saker :) Även om det inte går ens idag att göra med dagens teknik och verktyg eller lyfta xx ton granitblock

 

Det är min sista kommentar i denna Pyramid tråd ;)

 

Men det är inte min sista kommentar.

 

Du har genom hela tråden pratat nonsens bl.a. om "floddad" och vad menar du med detta?

Ordet existerar inte ens i svenska akademins ordlista över svenska ord.

 

Dessutom vet du ju inte ett skvatt vad du pratar om när det gäller hur diamantborrar, laserteknik  och övrigt du tagit upp.

 

När du påstår att "fallna änglar" skulle ha utfört vissa saker*; vad menar du egentligen?

 

Jag blir helt enkelt brydd över folk som på fullt allvar;hellre tror på övernaturliga ting som en förklaring när man inte kan förklara vissa fenomen och saker direkt.

 

Det absolut värsta är ju att många av dessa personer saknar all vett och sans att kunna vara skeptisk till alla makalösa och otroliga övernaturliga påståenden, mot fysikens lagar, utan vidare.

Hugaligen! Jag skräms av detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

OT.

 

History-channel" som jag läste att du Tune hänvisade till ovan (med samma skepsis); trodde jag var en seriös kanal förut och lyckte det var en intressant kanal med intressanta saker, men icke.

 

Bara ren och skär dynga och dess sk. "fakta" om olika saker och ting har ofta alls ingen bärighet i verkligheten.

Efter att jag såg ett program som handlade om Vikingar samt ett annat som handlade om ursprungsbefolkning i Nord-Amerika så fick jag nog. Det var inte många rätt där inte.

 

Undrar vilka krafter som styr folks medvetande, så att vissa människor skall bli mer eller mindre påverkade?

Ja det är väl det vi läser och lyssnar på och tar för givet (det vi läser och låter oss berättas, måste vara en sanning?) Utan att vi skall ifrågasätta den information vi får.

 

Då kommer vi genast in på "boken"; det som står där måste vara sanning, eftersom det är tryckt och står där?

Där skall det minsann inte ifrågasättas något, ity, då hädar man och förnekar guds ord och man skall icke komma in i härligheten, utan brinna i skärselden i evighet... Vilket straff!?!

 

Huga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Som sagt det var min "lilla" teori - tycker att bilden med gubbar som drar xx ton slätskurna granitblock för flera tusen år sedan är rätt gullig men har inget med verkligheten att göra :)

 ..//..

Vilket svammel. För det första fraktade man endast dessa granitblock på land en relativt kort sträcka från Nilen (dessa fraktades med båtar) och som hämtades ca 80 mil därifrån.

Men först och sist - Pyramiderna i Giza byggdes inte av granit - utan av sand- och kalksten och dessa hämtades från stenbrott betydligt närmare.

 

Har du problem med dessa fakta, åk dit själv och se efter, trots allt är det du som påstår saker helt utanför gängse uppfattningar och vedertagna vetenskapliga fakta och därmed ligger ansvaret på bevisbördan hos dig.

 

Du verkar helt fast i gudomligheten och att det är detta som byggde dessa, i människans ondska skulle det väl vara då, eftersom dom gamla egyptierna för mer än 4-tusen år sedan tillbad solguden och andra icke kristna gudar.

Det skulle då vara c:a 2-3000 år tidigare än snickarens son som spikades upp på en träbit pga. av olika uppfattningar om hur världen fungerade och att man kanske skulle vara lite snällare mot varandra och försöka ha förståelse...

 

Nu har jag väl stuckit ut hakan ordentligt i ett så känsligt och laddat ämne att jag troligen får känna av detta.

Men det kan jag ta och bara för att vara tydlig med var jag står personligen:

 

Nämligen helt neutral och respekt för andras trosbekännelser, bara inte dessa på ett öppet forum kommer i konflikt med fakta i den vanliga världen vi lever i och som baseras på fysikens lagar och att man inte försöker pådyvla folk med dessa villfarelser som att någon gudomlig makt skapat och ordnat alltihop - kreationism - Nix.

Politisk korrekthet är inte min starka sida.

 

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

History-channel" som jag läste att du Tune hänvisade till ovan (med samma skepsis); trodde jag var en seriös kanal förut och lyckte det var en intressant kanal med intressanta saker, men icke.

Har precis samma uppfattning som du om History-channel idag. Jag tyckte den var bra för omkring 5 år sedan med idag får man leta länge för att hitta någon intressant serie eftersom det sänds väldigt mycket skräp.

 

Även om de skulle använda dagens teknologi/kunskaper så går det inte att göra detta -

Anledningen är säkert att mänskligheten inte har haft något behov av att lyfta så stora stenar på ca 4000 år och därför inte tagit fram modern utrustning och metoder för att kunna göra det. Hade behovet funnits idag så hade man säkert fixat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

 

Hmm hade tänkt lämna denna tråd men mtp hur oförskämd mr 

Flyfisherman är med sina personangrepp föreslår jag att IDG portar honom asp

 

Bara en enkel fråga, varför återkomma efter två år och beklaga sig i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du läser mitt sista inlägg så hade jag lämnat tråden tills nu - har nyligen hållit på att "forska" i ämnet igen så jag titta på tråden igen pga det ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm hade tänkt lämna denna tråd men mtp hur oförskämd mr 

Flyfisherman är med sina personangrepp föreslår jag att IDG portar honom asp

 

Hej NordicOne,

Jag ber om ursäkt om du anser jag var oförskämd och känner personligt påhopp, vilket naturligtvis inte var meningen och det var heller inget personangrepp.

Det jag gjorde var att bemöta dina påståenden och det skall du inte känna dig kränkt av på något vis.

 

Jag respekterar dina trosbekännelser och tro, samt rätten du har att prata fritt, men därmed inte sagt att dessa kan gå oemotsagda och där känner jag ett visst ansvar att tala för vetenskapen, som tyvärr ofta går stick i stäv med alla religioner.

 

Förövrigt så respekterar jag alla religioner och dom personer som utövar dessa, även om jag som agnostiker och ateist inte alltid håller med och jag förväntar mig samma respekt tillbaks av dom som tror på ett högre väsen, utan att man skall bli ovänner.

 

Jag hoppas att du fortsätter att skriva, för du med din kunskap gör fantastiska bra saker för Eforums medlemmar och det skall du ha all heder av,

Mvh, Flyfisherman :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...