Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pyramider över hela världen


NordicOne

Rekommendera Poster

Jepp som har samma tecken också ^^ Ja och det går inte att bygga de idag ens ^^

Granit och basalt sten plus att det finns pelare/monoliter lite överalt - oh vi kan inte ens lifta och ännu mindre flytta stenarna idag ^^ eller göra den extrema fit som Piramiderna har ^^

http://world-pyramids.com

 

men ovanstående kunde man altså göra för typ 3000 år sedan ^^ Vi har alla sett bilder av jobbare med urtida verktyg bygga de ..... som vi inte ens kan göra idag med moderna vertyg .... eller jobbare som drar stora granitblock på trästolpar efter sig ... prova det och trästolparna går sönder direkt innan du flyttar stenblocket 1 tum ....ja något är ruttet här ;) Nån som känner sig lurad ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nog kan vi göra fina plana stenskivor idag som passar perfekt ihop, det är ju bara att se på alla dessa stenskivor som används på arbetsbänkar i kök.

 

När det gäller att rulla på trästockar och mycket annat som har med Egyptens pyramidbygge att göra se http://www.pbs.org/wgbh/nova/pyramid/ sen har vi också en tidigare tråd i Eforum om pyramider, //eforum.idg.se/topic/206166-historia-ang%C3%A5ende-pyramider/ , och en om de bosniska så kallade pyramiderna, //eforum.idg.se/topic/346043-hur-gammal-%C3%A4r-m%C3%A4nniskan-egentligen/ .

 

http://news.psu.edu/story/141300/2008/03/24/research/probing-question-how-were-egyptian-pyramids-built

http://www.ntnu.edu/ab/pyramids

https://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_pyramid_construction_techniques#NOVA_pyramid_building_experiment

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nog kan vi göra fina plana stenskivor idag som passar perfekt ihop

 

Nja inte av basalt (världens hårdaste sten) och Granit som väger XX ton styck där passformen på Pyramider är sådan att du inte får in papper mellan skrevorna på dessa extremt tunga block

 

När Pyramiderna var nybyggda var de släta på utsidan och såg på avstånd ut som glas nästan - sedan har vi "weeping holes" borrade i stenarna som är perfekt runda hål ^^

 

När det gäller att rulla på trästockar

 

Som sagt Granit block på XX ton styck skulle krossa trästockarna direkt - helt enkelt "laws of physics" och att några människor skulle kunna dra de efter sig och ännu mindre uppför backar - srry no go - och komihåg när detta skulle göras dessutom ^^

 

Hur konstruktionen av Pyramiderna ska ha gått till måste vara vår tids största lurenderi ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande lurad ? ok ta och ring upp världens största "building contractor" och be de att göra en exakt kopia av världens största Pyramid som finns i China - de kan få 100 år på sig att bygga den och när det är klart får de 10 biljoner dollar ok - och de kommer att säga - srry no go - går inte att bygga ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja inte av basalt (världens hårdaste sten) och Granit som väger XX ton styck där passformen på Pyramider är sådan att du inte får in papper mellan skrevorna på dessa extremt tunga block

 

När Pyramiderna var nybyggda var de släta på utsidan och såg på avstånd ut som glas nästan - sedan har vi "weeping holes" borrade i stenarna som är perfekt runda hål ^^

 

Som sagt Granit block på XX ton styck skulle krossa trästockarna direkt - helt enkelt "laws of physics" och att några människor skulle kunna dra de efter sig och ännu mindre uppför backar - srry no go - och komihåg när detta skulle göras dessutom ^^

 

Hur konstruktionen av Pyramiderna ska ha gått till måste vara vår tids största lurenderi ^^

Granit ?

http://fof.se/textruta/sa-byggdes-pyramiderna#

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

går inte att bygga ^^

 

...och ändå står de där. Har du själv någon förklaring som är mer sannolik och har mer belägg än förklaringarna som erbjuds i Cecilias källor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och ändå står de där. Har du själv någon förklaring som är mer sannolik och har mer belägg än förklaringarna som erbjuds i Cecilias källor?

 

hmm ok det kan konstateras att Pyramiderna inte kan byggas idag av människor... och de byggdes för några tusen år sedan... 

 

Då enligt uteslutningsmetoden så byggdes de inte av människor :)

Då återstår inte så många möjligheter ^^ Magi?  Aliens? Onskan? 

Magi = existerar inte

Aliens = existerar inte

Onskan = finns (överallt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

So om vi underhåller min "lilla" teori om att "onda krafter" har byggt de - då måste man veta varför skulle de ha byggt de ok

Vi vet att inuti Pyramiderna är gravkammare för Farao och familj i tex Egipten ok

Men varför denna form och varför är de flesta med kapade toppar ? Ok idag är det känt att denna triangel form används för att fokusera spirituell energi ^^ då har vi de kapade topparna ok där måste det a funnits altare (borttagna idag) där man gjorde offer till de som byggde de om vi underhåller min teori och varför det var intressant att bygga de

 

I det ljuset är det inte konstigt Gud floddade jorden ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger du oss att pyramiderna är byggda av granit?

 

Nåja, det är dig fritt att tro på utomjordingar om du vill, jag säger bara att vi tror oss veta mycket om människorna förr men vi har nog bara skrapat på ytan.

 

De kunde bygga fantastiska byggnader långt innan industrialismens, och maskinernas, intåg.

Hur vetta tusan men med mankraft och liv som insats klarade de nog vad de ville.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

So om vi underhåller min "lilla" teori om att "onda krafter" har byggt de - då måste man veta varför skulle de ha byggt de ok

Vi vet att inuti Pyramiderna är gravkammare för Farao och familj i tex Egipten ok

Men varför denna form och varför är de flesta med kapade toppar ? Ok idag är det känt att denna triangel form används för att fokusera spirituell energi ^^ då har vi de kapade topparna ok där måste det a funnits altare (borttagna idag) där man gjorde offer till de som byggde de om vi underhåller min teori och varför det var intressant att bygga de

 

I det ljuset är det inte konstigt Gud floddade jorden ^^

Du tror inte på att människor har byggt pyramider, men du tror att gud floddade jorden. Jag undrar vem som är lurad? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I norden gjorde vi rösen över gravar ett tag, det började som ett sätt att skydda graven från djur men sen insåg man att man kunde göra dem större och eftersom man då visade att ens föräldrar/barn/släktingar var betydelsefulla eftersom man la ner mycket tid och kraft på deras grav blev rösena större. Men vi hade ju inte samhällen och befolkning för att 1000-tals personer skulle kunna arbeta under många år med en persons grav, Sverige var ett glest befolkat land där man fick jobba hårt för att få sin familj att överleva. I Egypten på faraonernas tid fick man skördar som var så stora att de kunde ge mat till en överklass och inte bara till de som jobbade med jorden. Dessutom kunde man bara odla under perioden efter Nilens översvämning, vilket medförde att många kunde arbeta med annat under  en rätt stor del av året.

 

I Egypten har inte pyramiderna kapade toppar utan är riktiga pyramider, med spetsar efter att man började göra dem släta på utsidan. Innan dess hade man trappstegspyramider, vilket är ett enkelt och stabilt sätt att bygga något som är högt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sakkara

 

De egyptiska pyramiderna är i huvudsak byggda av lätt kalksten. De flesta är lagda utan någon större precision, precisionsarbetet har man endast lagt ner på stenarna i huvudgången inne i pyramiderna.

 

Jag citerar från sidan jag länkade till tidigare:

 

One of the things that most impressed me, though, was the fact that in 21 days, 12 men in bare feet, living out in the Eastern Desert, opened a new quarry in about the time we needed stone for our NOVA Pyramid, and in 21 days they quarried 186 stones.

...

Even today, over 4,500 years since Khufu's time, Egyptian masons use hand tools to chip out narrow trenches in limestone to make blocks.

...

And in a NOVA experiment we found that 12 men could pull a one-and-a-half-ton block over a slick surface with great ease.

...

Now, just recently I was contacted by the construction firm DMJM. The initials stand for Daniel, Mann, Johnson & Mendenhall, and it's one of the largest construction firms; they're working right now on the Pentagon.

...

And without any secret sophistication or hidden technology, just basically what archeologists say, this is what these folks had. DMJM came up with 4,000 to 5,000 men could build the Great Pyramid within a 20- to 40-year period. They have very specific calculations on every single aspect, from the gravel for the ramps to baking the bread.

...

Then who built the Pyramids? It was the Egyptians who built the Pyramids.

...

We found 600 skeletons. And we found that those people, number one, they were Egyptians, the same like you see in every cemetery in Egypt. Number two, we found evidence that those people had emergency treatment. They had accidents while building the Pyramids. We found 12 skeletons who had accidents with their hands, and they supported the two sides of the hand with wood. And we have another one, a stone fell down on his leg, and they did a kind of operation, they cut his leg, and he lived 14 years after that.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vetta tusan men med mankraft och liv som insats klarade de nog vad de ville.

 

Inte möjligt - inte ens idag

 

Du tror inte på att människor har byggt pyramider, men du tror att gud floddade jorden. Jag undrar vem som är lurad?

 

Rätt inte människor men Änglar (alla är mäktiga) fast inte de som är polare med Gud som byggde haha

Ja Gud floddade jorden (Bibeln)

 

Hade ju varit lite för lätt om de hade kallats satans tempel isf Pyramider ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia

Titta på flera bilder från Egypten visst finns det de som har kapade toppar plus vi vet inte om topparna har lagts till senare också

 

Som sagt "i huvudsak byggda av lätt kalksten" en lögn helt enkelt - men granit och basalt sten används över hela världen Inte lätt kalksten i huvudsak

 

"lagda utan någon större precision" precisionen är sådan att du inte får in papper mellan stenarna ^^

 

 

@Monshi

"det är dig fritt att tro på utomjordingar om du vill"

Om du hade läst det jag skrev så skulle du inte ha fällt denna kommentar med tanke på att jag sa precis motsatsen "Aliens = existerar inte"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

precisionen är sådan att du inte får in papper mellan stenarna ^^

 

Du får inte in några papper mellan sprängstenarna som ligger bakom mitt hus heller, men det är ingen precision inblandad där..

 

Du anklagar andras källor för att sprida lögner, men har du något som backar upp dina egna ord? Av vem har det konstaterats att människor inte kunde ha byggt pyramiderna? Vi kommer inte att bygga något liknande idag därför att ingen har mandat att ostört samla ihop tusentals människor som får jobba 24/7 i tjugo år. Och kanske har vi inte heller kunskaperna som de gamla egyptierna besatt, men det är inte konstigt att sådan kunskap dör ut med tiden. Om 5000 år kommer folk säkert gräva upp våra gamla prylar och undra hur tusan de blev till. Men att utifrån det säga "Det går inte - därför: Ondskan gjorde det!" är ju bara random.

 

Och förklara gärna närmre vad du menar med att "Ondskan" skulle vara ett alternativ till vad som byggde pyramiderna. Rent konkret, vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia

Titta på flera bilder från Egypten visst finns det de som har kapade toppar plus vi vet inte om topparna har lagts till senare också

 

Som sagt "i huvudsak byggda av lätt kalksten" en lögn helt enkelt - men granit och basalt sten används över hela världen Inte lätt kalksten i huvudsak

 

"lagda utan någon större precision" precisionen är sådan att du inte får in papper mellan stenarna ^^

Jag har varit vid de tre stora pyramiderna i Giza, varit på och inuti en av dem, samt varit i Sakkara och varit inuti en där. Mycket lätt att se att stenarna på utsidan av de tre stora pyramiderna inte är av granit eller basalt utan av en ljus, porös, vittrande stensort som kalk- och sandsten och stenarna är inte särskilt noggrant lagda. Däremot stenarna längs den stora gången in till gravkammaren liksom själva gravkammaren var en helt annan sorts sten, hård, mörk och ytterst noggrant huggen, putsad och vällagd, där får man inte in något mellan stenarna, liknar stenskivor i kök:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Cheops_grote_gallerij.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/File:S10.08_Gizeh,_image_9620.jpg

 

Apropå hårdhet, eller snarare brist på sådan, kan man ju lätt se hur förstörd sfinxen har blivit: https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Sphinx_of_Giza

Här är en bild på utsidan av en pyramiderna, vittrad och mellanrum mellan stenarna: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Pyramid_of_Khufu_-_Entrance.jpg

En av de andra: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Menkaure%27s_pyramid,_unfinished_stones.jpg

 

Varför skulle någon senare ta sig besväret att bygga ramper mm för att få upp stora stenblock på toppen av en väldigt hög pyramid?

Och om man gjort så visar det ju bara att det inte är svårt att göra det.

 

En av de tre stora pyramiderna har en topp som vittrat och rasat mycket och den ser därför inte spetsig ut, men det är inte heller en platt yta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ChromaWoods

Om du inte är bekant med Ondskan ja då är det inte min roll att skriva en artikel åt dig om den kan bara hänvisa dig till Bibeln :)

 

Och nej jag köper inte att människor över hela världen för ca 3000 år sedan hade bättre teknologi och kunskaper än vad vi har idag

 

Därmed står det sig att det inte gick och fortfarande inte går att bygga dessa Pyramider idag av människor Och jag tror inte på Magi Jättar eller Utomjordingar då återstår endast ett enda alternativ enligt uteslutningsmetoden

 

@Cecilia

Du har ju rätt till din åsikt förstås

 

Sedan har vi bilder på jobbare i trasor runt höften med forntida verktyg (ingen hård metall fanns) knacka på perfekt kapade granitblock som väger XX ton eller att de släpar dessa efter sig med forntida rep och nedblötta trästockar under stenblocken "srry no go" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nej jag köper inte att människor över hela världen för ca 3000 år sedan hade bättre teknologi och kunskaper än vad vi har idag

 

Därmed står det sig att det inte gick och fortfarande inte går att bygga dessa Pyramider idag av människor Och jag tror inte på Magi Jättar eller Utomjordingar då återstår endast ett enda alternativ enligt uteslutningsmetoden

 

@Cecilia

Du har ju rätt till din åsikt förstås

 

Sedan har vi bilder på jobbare i trasor runt höften med forntida verktyg (ingen hård metall fanns) knacka på perfekt kapade granitblock som väger XX ton eller att de släpar dessa efter sig med forntida rep och nedblötta trästockar under stenblocken "srry no go" :)

 

Du också förstås.

 

De hade inte bättre teknologi och kunskaper men en annan, deras hjärnor var lika intelligenta som våra är idag. Människor för 40 000 år sen överlevde och förökade sig när isen drog sig tillbaka från Europa, men du och i stort sett alla nutida människor skulle inte kunna överleva i den miljön, lika lite som att alla människor idag kan odla sin egen mat. Kunskap går förlorad när den inte längre behövs.

 

Som jag citerade tidigare så kunde den stora byggfirman Daniel, Mann, Johnson & Mendenhall åta sig att bygga en kopia av den största egyptiska pyramiden på 20-40 år med 5000 anstälda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Om du inte är bekant med Ondskan ja då är det inte min roll att skriva en artikel åt dig om den kan bara hänvisa dig till Bibeln :)

 

Om jag ber snällt då? Snälla förklara kort hur det subjektiva begreppet "Ondska" kan uppföra en fysisk byggnad om nu magi inte existerar. Vi och samtliga andra i denna tråd har förmodligen olika uppfattning detta begrepp, så om Ondskan ska vara en komponent i denna diskussion så måste vi definera det.

 

 

Och nej jag köper inte att människor över hela världen för ca 3000 år sedan hade bättre teknologi och kunskaper än vad vi har idag

 

Jag sa aldrig att teknologin var bättre, men de hade sannolikt helt andra metoder för att uppbringa byggnader än vad vi har idag. Att komma från en lång rad av generationer stenhuggare var gissningsvis mycket vanligare i forna egyptien än vad det är nu. Hänvisar i övrigt till Cecilias inlägg ovan ang detta.

 

 

Därmed står det sig att det inte gick och fortfarande inte går att bygga dessa Pyramider idag av människor Och jag tror inte på Magi Jättar eller Utomjordingar då återstår endast ett enda alternativ enligt uteslutningsmetoden

 

Uteslutningsmetoden känns som en väldigt dålig metod att använda i det här sammanhanget, eftersom det förutsätter att det finns ett känt antal förklaringar. Nu kastade du helt godtyckligt in Jättar också, så enligt ditt eget sätt att argumentera verkar ju alternativen vara i princip outtömliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom att "Ondskan" är väldigt odefinierat begrepp så undrar jag varför "Ondskan" skulle vilja bygga pyramider, vad skulle det vara för nytta med det ur "Ondskans" synvinkel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ChromaWoods

Du får ta reda på vad onskan är för nåt själv och du har ju redan litteratur som förklarar den mycket bra dvs världens mest lästa bok :)

 

 

@Cecilia

Den firman du hänvisar till ska de använda allra senaste teknologin och dagens kunskaper ? Även om de skulle använda dagens teknologi/kunskaper så går det inte att göra detta - så deras påstående är taget helt enkelt ur luften och de behöver aldrig stå för detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad skulle det vara för nytta med det ur "Ondskans" synvinkel?

 

ok du missade när jag döpte om Pyramider till Satans tempel va :)

Det är människor som offrades på altare (som fanns på toppen av Pyramiderna) till "onskan" 

So visst fanns det skäl att bygga Pyramiderna för "onskan" och det gjordes av Änglar (fallna)

Sedan floddade Gud jorden och dödade alla utom 8 st människor (Noah) pga hur människor höll på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Detta var en knepig tråd. :o

Rent definitionsmässigt är "ondska" ett begrepp, inget fysiskt som kan uträtta saker och än mindre bygga saker.

 

Jag hittar inga källor som på ett trovärdigt sätt säger att man hade altare i toppen av Cheopspyramiden för att ha människo-offer, däremot i Sydamerika hade man människo-offer.

 

Det fanns en anledning till att pyramiderna i Giza byggdes av kalk- och sandsten och är att det är mycket lättare att hugga ut och bearbeta än andra hårdare material. och det fanns rik tillgång på det, fast en bit därifrån så dessa stenblock måste forslas till byggplatsen.

 

Man använde sedan i betydligt mindre omfattning den mycket hårdare graniten som hämtades betydligt längre bort ifrån (som  kunde poleras) i den inre delen, gångar och rum. Och i mycket liten omfattning basalt för särskilda ändamål.

Den speciella vitpolerade kalkstenen på utsidan som användes för att täcka hela pyramiden har ju vittrats sönder av väder och vind och ramlat ned.

Det material som ramlat av har sedan forslats bort för att användas till andra byggnader under årens lopp.

Kvar är sand- och kalkstenen som vi ser i dag på dessa stora pyramider.

 

Så här tänker man sig att man har släpat stenblocken enligt en teori:

Building-the-Great-Pyramid-2-800x545-2.j

 

Det var förövrigt heller inga slavar som byggde, utan hyrd arbetskraft som bodde och levde där med sina familjer, detta har utgrävningar visat på.

 

BBC- Building the Great Pyramid - 3 of 6

https://www.youtube.com/watch?v=4uBC0iKB61s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Du får ta reda på vad onskan är för nåt själv och du har ju redan litteratur som förklarar den mycket bra dvs världens mest lästa bok :)

 

 

So visst fanns det skäl att bygga Pyramiderna för "onskan" och det gjordes av Änglar (fallna)

 

Äntligen ett konkret svar. Så det är inte ondskan i sig - det är fallna änglar som är onda, korrekt uppfattat? Det hade varit så mycket lättare för diskussionen om du hade nämnt den detaljen på en gång istället för att introducera ett abstrakt och filosofiskt begrepp som alla människor i denna tråd har olika uppfattning om.

 

Räknar man högläsningar så vinner nog Koranen den titeln, men det är bara en gissning. Men det spelar föga roll. Bibeln är inte en pålitlig källa till historiska händelser och/eller personer. Det har dess hundratals motsägelser, omskrivelser och felaktigheter bevisat för oss. Som du själv brukar säga: Sorry no go. :) Det spåret frångår för övrigt ämnet om vi ska fördjupa oss i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia

Den firman du hänvisar till ska de använda allra senaste teknologin och dagens kunskaper ? Även om de skulle använda dagens teknologi/kunskaper så går det inte att göra detta - så deras påstående är taget helt enkelt ur luften och de behöver aldrig stå för detta

 

Så din allmänna ståndpunkter är att alla normalt går om kring och ljuger utom du?

Varför anser du att det inte går att bygga pyramider, något mer konkret än att det inte gjorts, vilket inte betyder att det inte går?

 

 

ok du missade när jag döpte om Pyramider till Satans tempel va :)

Det är människor som offrades på altare (som fanns på toppen av Pyramiderna) till "onskan" 

So visst fanns det skäl att bygga Pyramiderna för "onskan" och det gjordes av Änglar (fallna)

Sedan floddade Gud jorden och dödade alla utom 8 st människor (Noah) pga hur människor höll på

Hur kom människor upp på toppen av de egyptiska pyramiderna när de var släta på utsidan?

 

Syndafloden lär ju ha inträffat år 2348 före Kristus enligt dagens kreationister:  https://sv.wikipedia.org/wiki/Syndafloden#Syndaflodens_historicitet

 

Pyramiderna på Giza-platån är visserligen äldre men det finns ju många pyramider i Egypten som är yngre: https://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_pyramids#Construction_dates

och de mexikanska pyramiderna, där även forskare anser det troligt att människooffer förekom, är ju alla byggda långt senare, efter Jesus födelse: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mesoamerican_pyramids

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...