Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
FeeW

Nybörjare i photoshop CS5 behöver hjälp

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag är nybörjare med PS så jag behöver lite hjälp. 

Jag studerade utomlands en termin för ett tag sedan. Nu när jag säker jobb så vill jag kunna bifoga mina kurser från den tiden. När jag scannade dokumentet blev det så suddigt dock. 

Jag började göra alla ytor vita men nu är det så små bokstäver kvar är det är så mycket pill och undrar därför om det finns något smidigt sätt att göra detta på? 

Eller måste jag zooma in på varje bokstav och "måla" vitt? 

 

Hoppas ni kunniga kan hjälpa en vilsen själv där ute!

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till Eforum.

 

Inget direkt svar på din Photoshop fråga, men en fråga istället: varför skannar du inte dina dokument direkt till pdf?

 

Jag har själv Photoshop CS5 men jag använder det aldrig för att skanna dokument, endast bilder som jag vill efterbearbeta och spara i olika bildformat etc.

 

Dokument som tex. kursintyg och liknande blir bäst om du skannar direkt till pdf-format och sedan bifogar dessa som bilagor i t.ex.. en .zip fil (om det är väldigt många filer).

 

Och när man skannar till pdf så hålls också filstorleken ned (så det inte blir stopp hos epost-servern) och i princip alla kan öppna och enkelt läsa dessa på vilken dator som helst.

 

Att bifoga ett kursintyg som är bildbearbetat i Photoshop är inte det bästa och skulle det synas att du bildbearbetat detta (vilket det kan göra) så ser det absolut inte bra ut i ögonen hos en potentiell arbetsgivare.

 

Tex. så skannar jag i regel dokument och liknande med Adobe Acrobat Pro direkt till pdf-format, ibland ett och ett ibland lägger jag till flera sidor i samma pdf-fil, fast det händer att jag också skannar via Adobe Acrobat Pro direkt  till ett Microsoft Word.doc

 

  • Vad har du för skrivare: fabrikat och modell?
  • Följde det inte med någon skanningsprogramvara till denna?

 

Moderna multifunktions-skrivare brukar dels ha inbyggt stöd för att skanna till pdf eller också via den medföljande programvaran till skannern, annars kan man oftast hämta dessa program direkt från tillverkaren av skannern.

 

Alternativt om du har Microsoft Office, så skall det också där på vissa utgåvor kunna skanna dokument och sedan direkt spara fieln som .pdf

 

Ja som sagt, det var inget svar på din fråga, mer tips om andra sätt att skanna in dokumenten.

Mvh :)

 

Ps. Ditt CV och ditt personliga brev skall inte inte ligga i den ev. zip-filen med kursintyg etc. - men även dessa bör sparas som en kopia i pdf-format och inte skickas i tex. ett Microsoft Word.docx eller annat ordbehandlingsformat.

 

Detta för att det kan se konstigt ut om arbetsgivaren har en annan typ av stavningskontroll etc. och då ser det inte bra ut om det finns en massa röda understrykningar för att stavningskontrollen kanske felaktigt tycker att det är nåt galet.

Alltid bara skicka som pdf vid jobbansökan och det underlättar också om arbetsgivaren vill kunna enkelt skriva ut bl.a. dina kursintyg på A4.

 

Förövrigt klarar alla moderna operativsystem av att öppna .zip-filer. Ds

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Inget direkt svar på din Photoshop fråga, men en fråga istället: varför skannar du inte dina dokument direkt till pdf?

 

Jag har själv Photoshop CS5 men jag använder det aldrig för att skanna dokument, endast bilder som jag vill efterbearbeta och spara i olika bildformat etc.

 

Dokument som tex. kursintyg och liknande blir bäst om du skannar direkt till pdf-format och sedan bifogar dessa som bilagor i t.ex.. en .zip fil (om det är väldigt många filer).

 

Och när man skannar till pdf så hålls också filstorleken ned (så det inte blir stopp hos epost-servern) och i princip alla kan öppna och enkelt läsa dessa på vilken dator som helst.

 

Att bifoga ett kursintyg som är bildbearbetat i Photoshop är inte det bästa och skulle det synas att du bildbearbetat detta (vilket det kan göra) så ser det absolut inte bra ut i ögonen hos en potentiell arbetsgivare.

 

Tex. så skannar jag i regel dokument och liknande med Adobe Acrobat Pro direkt till pdf-format, ibland ett och ett ibland lägger jag till flera sidor i samma pdf-fil, fast det händer att jag också skannar via Adobe Acrobat Pro direkt  till ett Microsoft Word.doc

 

  • Vad har du för skrivare: fabrikat och modell?
  • Följde det inte med någon skanningsprogramvara till denna?

 

Moderna multifunktions-skrivare brukar dels ha inbyggt stöd för att skanna till pdf eller också via den medföljande programvaran till skannern, annars kan man oftast hämta dessa program direkt från tillverkaren av skannern.

 

Alternativt om du har Microsoft Office, så skall det också där på vissa utgåvor kunna skanna dokument och sedan direkt spara fieln som .pdf

 

Ja som sagt, det var inget svar på din fråga, mer tips om andra sätt att skanna in dokumenten.

Mvh :)

 

Ps. Ditt CV och ditt personliga brev skall inte inte ligga i den ev. zip-filen med kursintyg etc. - men även dessa bör sparas som en kopia i pdf-format och inte skickas i tex. ett Microsoft Word.docx eller annat ordbehandlingsformat.

 

Detta för att det kan se konstigt ut om arbetsgivaren har en annan typ av stavningskontroll etc. och då ser det inte bra ut om det finns en massa röda understrykningar för att stavningskontrollen kanske felaktigt tycker att det är nåt galet.

Alltid bara skicka som pdf vid jobbansökan och det underlättar också om arbetsgivaren vill kunna enkelt skriva ut bl.a. dina kursintyg på A4.

 

Förövrigt klarar alla moderna operativsystem av att öppna .zip-filer. Ds

Hej

 

Jag var nog lite oklar. 

Jag scannade mitt kursintyg men det var så dålig kvalité så ville göra det bättre/snyggare.

Det är egentligen den stora anledningen. Så om du har tips om PS så får du gärna hjälpa till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lek lite med kontrast samt nivåer och jobba med en kopia av filen ifråga.

Jag utgår ifrån att du har ett svart-vitt dokument du vill justera.

 

Meny Bild, alternativ Justeringar

 

1. Intensitet / Kontrast, öka kontrasten (max eller nära max) samt minska intensiteten säg -100 (2/3 mot vänster).

 

2. Nivåer, Vid ingångsnivåer, dra vit/ljus triangel åt vänster, svart/mörk triangel åt höger tills du tycker att vitt och svart blir så kontrastrikt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...