Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Staplad stapeldiagram, Excel


HTSE
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har skapat ett staplat stapeldiagram. En stapel består av fyra olika värden/delområden dvs stapeln består av fyra olikfärgade "klossar". I diagrammet ser jag vilket värde varje delområde har (dvs talet syns på respektive kloss). Det jag också skulle vela se är vad alla värden uppgår till tillsammans (summan av alla fyra delområden). I vissa diagram har ja sett det totala värdet högst upp på stapeln men jag vet inte om det går när man har staplade staplar. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter och kan tipsa hur man ska göra för att få fram tot.värden.

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kan tänka mig är att du skapar en till kolumn i din tabell där du summerar dina värden, inkluderar denna kolumn i din tabell och formaterar denna serie som en linje/punktgraf. Då kan du få denna series värden att ligga på toppen av staplarna.

Du kan formatera den på vis att den inte syns om du vill, med diskreta punkter. På exemplet är de synliga för sakens skull. 

post-8996-0-08969300-1433938639_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Fungerade klockrent :) Jag dolde linjen, punkterna och förklaringen och lät endast summan synas. Precis som jag ville!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
Gammalt inlägg men möjligt att någon kan ge mig VBA koden till detta staplade diagram,
får inte min kod att fungera hur jag än vänder och vrider på koden, jag får bara en del av en
stapel att fungera åt gången.
 
 
 
Postad 10 juni, 2015 Det jag kan tänka mig är att du skapar en till kolumn i din tabell där du summerar dina värden, inkluderar denna kolumn i din tabell och formaterar denna serie som en linje/punktgraf. Då kan du få denna series värden att ligga på toppen av staplarna.

Du kan formatera den på vis att den inte syns om du vill, med diskreta punkter. På exemplet är de synliga för sakens skull. 

post-8996-0-08969300-1433938639_thumb.jpg

Redigerad av pefra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...