Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu har jag trollat bort nivå 4 och 5...


MariaE

Rekommendera Poster

Nu har jag trollat bort nivå 4 och 5. Nu slipper jag reta mej på att dessa farliga uppdateringar syns när den blåa ikonen kommer fram och man ska installera uppdateringar. Det senaste som jag installerade var en ny webbläsare med Chromium. Datorn vill ha en ny version. Måste man installera alla uppdateringar som datorn påstår sej vilja ha utom de från nivå 4 och 5 förståss... och de andra som jag har valt bort. 

/Maria

post-120863-0-64636800-1433865788_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lämpligt att installera uppdateringar så man slipper problem pga buggar och säkerhetshål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken distribution jag kör, så installerar jag alltid alla upp till minst 3 naturligtvis, men också ibland även 4 och 5, har aldrig råkat ut för några problem än så länge. Nu kör jag inte Linux som standard, bara ibland för testning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken distribution jag kör, så installerar jag alltid alla upp till minst 3 naturligtvis, men också ibland även 4 och 5, har aldrig råkat ut för några problem än så länge. Nu kör jag inte Linux som standard, bara ibland för testning.

Orsaken till att det blev fel hela tiden förut var att jag ibland råkade installera uppdateringar med nivå 4... Nivå 5 är ännu värre. Boot record kanske ändras :thumbsdown: ?? Då måste man lämna in datorn för dataräddning om man har viktiga filer på hårddisken...

 

Det är nog skillnad om man använder det virtuellt. Ingen som verkligen kan Linux har kommenterat detta... Jag tror inte att de installerar nivå 4 och 5 ? 

Men de som verkligen kan Linux kanske är på semester nu...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att det blev fel hela tiden förut var att jag ibland råkade installera uppdateringar med nivå 4... Nivå 5 är ännu värre. Boot record kanske ändras :thumbsdown: ?? Då måste man lämna in datorn för dataräddning om man har viktiga filer på hårddisken...

 

Det är nog skillnad om man använder det virtuellt. Ingen som verkligen kan Linux har kommenterat detta... Jag tror inte att de installerar nivå 4 och 5 ? 

Men de som verkligen kan Linux kanske är på semester nu...

 

/Maria

En artikel om ämnet. :)

http://www.howtogeek.com/176495/ubuntu-developers-say-linux-mint-is-insecure-are-they-right/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att det blev fel hela tiden förut var att jag ibland råkade installera uppdateringar med nivå 4... Nivå 5 är ännu värre. Boot record kanske ändras :thumbsdown: ?? Då måste man lämna in datorn för dataräddning om man har viktiga filer på hårddisken...

 

Det är nog skillnad om man använder det virtuellt. Ingen som verkligen kan Linux har kommenterat detta... Jag tror inte att de installerar nivå 4 och 5 ? 

Men de som verkligen kan Linux kanske är på semester nu...

 

/Maria

Boot record ändras inte pga uppdateringar på nivå 4 eller 5.

 

När boot record har ändrats så att Linux inte kan starta behöver man inte lämna in hårddisken för dataräddning utan man kan t ex starta datorn från en Linux-skiva och kopiera viktiga filer eller flytta hårddisken till en annan dator och där kopiera filer.

 

Uppdateringar fungerar likadant oavsett om man har Linux i en virtuell maskin eller i en fysisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot record ändras inte pga uppdateringar på nivå 4 eller 5.

 

När boot record har ändrats så att Linux inte kan starta behöver man inte lämna in hårddisken för dataräddning utan man kan t ex starta datorn från en Linux-skiva och kopiera viktiga filer eller flytta hårddisken till en annan dator och där kopiera filer.

 

Uppdateringar fungerar likadant oavsett om man har Linux i en virtuell maskin eller i en fysisk.

Jaså är det så i Linux... Om man har råkat göra detta i Windows måste man lämna in datorn på hårddiskräddning... Men ingen normal datakunnig gör sånt om man inte har blivit arg på datorn. Det kan möjligtvis hända om man lämnar datorn på med setupen framme och ett barn börjar leka med setupen...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte heller när det gäller hårddiskar med Windows behöver man lämna in dem på dataräddning bara för det har blivit fel i MBR (Master Boot Record) eller de Windows-filer som behövs tidigt i starten så att Windows inte kan starta.

 

Rädda filer efter Windows krasch: http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc

 

Ingen aning vad du menar med de två sista meningarna. Finns ingen ändring i BIOS-setupen som kan förstöra MBR eller några Windows-filer, däremot kan man ju ändra startordning så att BIOS försöker starta en annan hårddisk eller några andra inställningar men det är ju bara att ändra tillbaka i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte heller när det gäller hårddiskar med Windows behöver man lämna in dem på dataräddning bara för det har blivit fel i MBR (Master Boot Record) eller de Windows-filer som behövs tidigt i starten så att Windows inte kan starta.

 

Rädda filer efter Windows krasch: http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc

 

Ingen aning vad du menar med de två sista meningarna. Finns ingen ändring i BIOS-setupen som kan förstöra MBR eller några Windows-filer, däremot kan man ju ändra startordning så att BIOS försöker starta en annan hårddisk eller några andra inställningar men det är ju bara att ändra tillbaka i så fall.

I vilket fall som helst hade jag ingen att fråga när det gällde den datorn som jag blev arg på. Den kunde inte heller använda de program som jag ville ha bl.a. word for Windows. En datakunnig som jag pratade med om den datorn sa att det kanske berodde på grafikkortet. S savage nånting hette det. Jag fick ingen support av butiken heller som vanligt...

 

I min setup till min Linux dator kan man ändra spänningen och då kraschar datorn eller börjar brinna.... Det gäller att inte ha setupen framme när nån som bara kan lite om datorer är hemma hos mej...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Beroende på vilken distribution jag kör, så installerar jag alltid alla upp till minst 3 naturligtvis, men också ibland även 4 och 5, har aldrig råkat ut för några problem än så länge. Nu kör jag inte Linux som standard, bara ibland för testning.

Att du inte har råkat ut för några problem trots att du har installerat program med nivå 4 och 5 beror på att dina datakunskapewr rent allmänt är mycket bättre än mina. Men alla kommandon och program är farliga om man använder dem fel ... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...