Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker konfigurator dimensionera altangolv


Mikael63

Rekommendera Poster

Det finns ju på nätet en massa information om hur man ska dimensionera bjälklaget till ex. ett altangolv. (jag har några sådana sparade sedan tidigare och har hittat några fler nu)

Det finns ännu mer information av typ "jag tog en xxx*yyy som bärlina och en xxx*yyy som regel".

 

Men jag önskar mig en konfigurator som inte redan från början förutsätter att man ska bygga en kvadratisk altan och inte heller att bärlinan förutsätts vara en viss dimension.

 

Jag ska - denna gång - bygga något som närmast påminner om en brygga.

Har, förstås, en given längd och en given bredd på det hela. Även dimensionen på själva trallen har jag klar.

 

Kommer att bygga detta på stolpar av trä. Dimensioneringen av stolparna kan vi skippa.

Antalet stolpar är beroende av yttre faktorer. Jag kan antingen använda mig av 3 x 2 stolpar eller 5 x 2 stolpar. Ja eller möjligen ännu fler x 2

 

Visst - jag kan använda en(två) bärlina på 45x170 och på dessa lägga 45x120 och på den trall 28x120. Kommer att hålla galant.

Men - nu till konfiguratorn.

 

Jag skulle i en sådan vilja ange antal stolpar och resp. avstånd mellan dessa. Sedan fylla på med önskad dimension på trallen.

Konfiguratorn ska då, exakt, räkna ut olika alternativ för bärlina och reglar där dessa inte är överdimensionerade utan bara fullt tillräcklig.

 

Någon som känner till något liknande?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...