Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej uppdatera Sp1 Windows 7


ArgusX

Rekommendera Poster

Nu är ju t ex System File Checker till för att lösa en del problem med saknade filer, men det är upp till dig om du vill pröva.

 

Det är olämpligt att surfa med en dator som har fullt med säkerhetshål eftersom den lätt kan infekteras av en webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Nu är ju t ex System File Checker till för att lösa en del problem med saknade filer, men det är upp till dig om du vill pröva.

 

Det är olämpligt att surfa med en dator som har fullt med säkerhetshål eftersom den lätt kan infekteras av en webbsida.

Har kört File Checker och det gick utan anmärkning d.v.s. inga integeritetsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då är det bara att fortsätta med de andra punkterna som är till för att åtgärda det felmeddelande du får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också kört  checksur.exe, KB2447568..... men det hjälpte inte..Att leta upp skadade filer och ersätta dem, klarar jag inte av...

Denna Laptop klarar ju enklare hantering och täcker frugans behov.......Så jag ger upp-

Lyckligtvis har jag en stationär W7 dator som går bra.

 

Tack än en gång för hjälpen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du inte fick till det, men ibland är det svårt med konstiga fel.

Ja, hade man fått reda på vilka filer som är skadade kunde man kanske kopierat dem från den friska datorn......men det är väl för enkelt.....

Tack för tips......o njut av sommaren !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan bifoga CBS.LOG kanske någon kan titta i den och försöka förstå vad som kan göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nu har jag inte följt tråden men hur har du kört sfc /scannow?

 

Eftersom sfc kanske inte kan/kunde reparera alla filer, så beror detta ofta på att dessa är i bruk och låsta av systemet, då kan du prova att starta datorn i Felsäkert läge och därefter köra sfc /scannow igen enligt instruktion nedan, så den kan försöka fixa dom filer den inte tidigare haft åtkomst till.

 

Starta om datorn, direkt innan Windows logga visas så trycker du [F8] upprepade ggr. så skall en meny komma fram där du väljer att starta i Felsäkert läge.

 

Obs. att på tex. mitt Asus moderkort så används också [F8] direkt vid uppstart för att välja boot-enhet, så jag måste vänta något lite innan jag försöker aktivera felsäkert läge, hinner Windows starta får man börja om.

 

Sedan:

Start > i sökrutan skriver du cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer "Kör som administratör" > i Kommandotolken skriver du sfc /scannow och Enter

 

För att kunna läsa CBS.LOG filen som skapas av sfc /scannow (Systemfilsgranskaren) så måste du följa instruktionerna i slutet på inlägget Option 3 som jag också skriver nedan:

I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer 'Kör som Administratör'.
Kopiera in detta exakt i kommandotolken (cmd.exe) så skapas en textfil (sfcdetails.txt) av CBS.log på skrivbordet som du kan öppna på vanligt sätt med tex. Anteckningar:

findstr /c:"[SR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log >"%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt"

Obs. När du skall klistra in strängen som du kopierat, så måste du högerklicka i kommando-fönstret och välja 'Klistra in'.

 

Bara ta bort textfilen från skrivbordet efteråt du kollat igenom, eller posta textfilen i ditt nästa svar så kanske någon kan kika på den.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för tipset.

 

Har kört sfc/scannow i felsäkert läge men inga fel hittades nu heller.

 

Har tagit fram textfilen på CBC.logen som du beskrev. Bifogas om någon kan få ut något av den. Jag begriper det inte....

 

Nu visar det sig att jag inte har tillstånd att ladda upp denna sortens fil. Så om någon vill tackla den får jag väl sända filen direkt om jag får emailadressen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nej då behövs den inte, endast om sfc /scannow visat på fel (corrupt) vid någon fil, i synnerhet sådana som inte gick att reparera.

 

Varför du inte kan ladda upp en textfil förstår jag inte; du måste klicka "Använd fullständig editor" längst ned i rutan du skriver, sedan Bifoga filer > Bläddra knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har också kört  checksur.exe, KB2447568.

Vad menade du med det KB-numret där?

Jag undrar eftersom det är en uppdatering till Internet Explorer 8 som kom ut för flera år sen.

Detekterade CheckSUR några problem?

I så fall är det CheckSUR.log man ska kolla i. https://support.microsoft.com/en-us/kb/947821

 

 

Loggfiler kan man byta namn på från x.log till x.txt så går det bra att ladda upp dem. Men nu är väl CBS.LOG resultatet av SFC-kommandot och det gick ju bra så då är ju inte den loggen relevant utan du behöver köra om installationen av SP1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då behövs den inte, endast om sfc /scannow visat på fel (corrupt) vid någon fil, i synnerhet sådana som inte gick att reparera.

 

Varför du inte kan ladda upp en textfil förstår jag inte; du måste klicka "Använd fullständig editor" längst ned i rutan du skriver, sedan Bifoga filer > Bläddra knappen.

Gör precis som du säger.... försöker igen ...

 

Filen heter sfcdetails.textrun och klistrad in i Anteckningar och sedan via ett USB-minne

 

"Fel  Du har inte tillstånd att ladda upp denna sortens fil" anges i rött.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Filen skall heta sfcdetails.txt och inte sfcdetails.textrun

Du verkar inte följt vad jag skrev i inlägg #33 om att kopiera textsträngen i kod-rutan exakt.

 

Detta är anledningen till att du inte kan ladda upp den filen; formatet .textrun är okänt.

 

Men som redan sagts så behövs den inte, eftersom du säger att systemfilsgranskaren inte hittat några fel - precis som jag skrev i mitt förra inlägg och även Cecilia svarat ovan, hennes råd du för övrigt bör följa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen skall heta sfcdetails.txt och inte sfcdetails.textrun

Du verkar inte följt vad jag skrev i inlägg #33 om att kopiera textsträngen i kod-rutan exakt.

 

Detta är anledningen till att du inte kan ladda upp den filen; formatet .textrun är okänt.

 

Men som redan sagts så behövs den inte, eftersom du säger att systemfilsgranskaren inte hittat några fel - precis som jag skrev i mitt förra inlägg och även Cecilia svarat ovan, hennes råd du för övrigt bör följa om att köra om SP1.

Var textrun kom ifrån vet jag inte men jag kopierade exakt.....

Tagit bort run och skickar den  den igen....Betr IE8 gjorde jag bara som angavs..

Det blir lite klantigt ibland härifrån.

Ska prova köra in SP1 igen.

Filen skall heta sfcdetails.txt och inte sfcdetails.textrun

Du verkar inte följt vad jag skrev i inlägg #33 om att kopiera textsträngen i kod-rutan exakt.

 

Detta är anledningen till att du inte kan ladda upp den filen; formatet .textrun är okänt.

 

Men som redan sagts så behövs den inte, eftersom du säger att systemfilsgranskaren inte hittat några fel - precis som jag skrev i mitt förra inlägg och även Cecilia svarat ovan, hennes råd du för övrigt bör följa om att köra om SP1.

sfcdetails.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var textrun kom ifrån vet jag inte men jag kopierade exakt.....

Tagit bort run och skickar den  den igen....Betr IE8 gjorde jag bara som angavs..

Det blir lite klantigt ibland härifrån.

Ska prova köra in SP1 igen.

Har nu kört både automatisk och manuell uppgradering och tyvärr går det inte. Samma fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom SFC sa att allt var bra visar inte sfcdetails.txt något fel.

 

Har nu kört både automatisk och manuell uppgradering och tyvärr går det inte. Samma fel...

Och vad blev nu den nya loggfilen CBS.LOG som ska ha skapats under installationsförsöket av SP 1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom SFC sa att allt var bra visar inte sfcdetails.txt något fel.

 

Och vad blev nu den nya loggfilen CBS.LOG som ska ha skapats under installationsförsöket av SP 1?

Konstigt men filen kom upp på skrivbordet med  0 kb, alltså tom. Duger inte samma kommando ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men vilket kommando?

CBS.log skapas i en undermapp till C:\Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ju en sträng som kopierades in i cmd-fältet och då dök textfilen upp på skrivbordet.....trodde att det är CBS.log.

Det var den jag sände över.

När jag försökte efter misslyckade SP1 uppgraderingen så gick det inte, blev tom fil....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i Windows och hittade bif. fil....man måste kanske veta vad man letar efter, jag begriper det inte....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ha missat att klicka på knappen "Bifoga denna fil" efter att du valt fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag försöker igen... När jag trycker Bifoga denna fil börja en grej snurra till höger om Rensa val, vad det nu kan betyda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag försöker igen... När jag trycker Bifoga denna fil börja en grej snurra till höger om Rensa val, vad det nu kan betyda...

Ser nu att CBS-filen är på 367045 kb och det går ju inte att skicka den här !

Vad göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den snurrande grejen betyder att filen håller på och laddas upp.

 

Du kan klistra in innehållet på sidan http://pastebin.com/ , se över inställningarna, klicka på Submit-knappen och sen klistra in länken till sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...