Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är appar jämfört med hemsidor och favoriter?


torpet12

Rekommendera Poster

Frågar man inte så får man ingenting veta fick jag alltid höra som barn; så - here goes: Mina favoriter består till 100 % av hemsidor - inte av vad jag kallar appar. Eller är det hemsidorna som blivit appar? Trodde apparna var förenklade hemsidor avsedda för telefoner. Snälla, red ut begreppen för en sackande veteran. Vill inte hamna i avgrunden efter en ev. uppgradering till 10:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågar man inte så får man ingenting veta fick jag alltid höra som barn; så - here goes: Mina favoriter består till 100 % av hemsidor - inte av vad jag kallar appar. Eller är det hemsidorna som blivit appar? Trodde apparna var förenklade hemsidor avsedda för telefoner. Snälla, red ut begreppen för en sackande veteran. Vill inte hamna i avgrunden efter en ev. uppgradering till 10:an.

 

Appar, så som ordet hittills har använts på svenska, är små program, kan vara små program i en mobil eller den enkla e-postapp som ingår i Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så när MS-folket pratar om appar i 10:an så handlar det inte om att man stuvar om bland mina Favoriter och kallar dem något annat. Rätt/Fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen högst fria tolkning skulle kunna vara att Appar är en förkortning av applikation.

 

Applikation är ett annat namn för program, en mjukvara.

Ex. webbläsaren Firefox.

 

Jag hörde först talas om Appar till en iPad. Man kunde hämta Apparna i Apples Appstore.

Ja, nu dyker genast ett alternativ till betydelsen av Appar upp: APPles små program!

 

Oavsett så har Appar hängt med även till Android.

(Möjligt att Android var först med detta - jag skrev ju att det är min egen tolkning)

 

Tydligen har man anammat Appar även för nyare utgåvor av Windows.

 

App är/blir kanske mer vedertaget än program eller applikation.

Skulle inte förvåna mig om Programhanteraren i Linux en dag heter Apphanteraren i stället.

 

 

På en mobiltelefon kan man alltså installera olika Appar, förutom de redan förinstallerade.

Dessa Appar kan man dra (=kopiera) till det man kallar hemskärm vilket väl närmast kan liknas med att man skapar genvägar på skrivbordet i datorsammanhang.

Dessa Appar blir ju då som en slags favorit(app) som man vill ha snabbt åtkomlig.

 

En favorit kan således vara lite av varje: En App, en länk till en hemsida, en telefonkontakt osv.

 

Eftersom man kan göra samma sak i Windows 8/10 så är det ju inte helt solklart vad man avser med App/favorit.

 

Hoppas jag bidragit till förvirringen ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmmm... efter lite funderande så kommer min personliga tolkning...hehe

 

Fast om man skall hårdra det hela så blir ju inte en en favorit i Webbläsaren Internet Explorer (dess bokmärken kallas för favoriter) eller telefonkontakt direkt ett applikationsprogram (app); om man definierar ett applikationsprogram (app) som ett exekverbart program alltså ett eget program som kan köras för att utföra något.

 

En genväg däremot är något som kan tex. starta en app, men det är inte en app eller program i sig i sig, just därför man har dessa skrivbordsgenvägar (länkning) till appar/program istället för att ha appen/programmet direkt på skrivbordet.

 

En favorit, genväg eller telefonkontakt kvalificerar sig därför inte riktigt i den kategorin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Till%C3%A4mpningsprogram

 

Mvh ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant.

Men utseendemässigt så är del väl ingen skillnad på dessa "rektanglar" i Windows 8/10, om den egentligen är en genväg eller en favorit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen högst fria tolkning skulle kunna vara att Appar är en förkortning av applikation.

 

Applikation är ett annat namn för program, en mjukvara.

Ex. webbläsaren Firefox.

Javisst, är app en engelsk förkortning av application och det användes i engelskan långt innan mobiler med appar fanns. Applikation är tillämpningsprogram, t ex Windows är ett program med det är inte ett tillämpningsprogram utan operativsystemprogram. Däremot en kalkylator, Word och liknande är tillämpningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...