Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet Eplorer


ArgusX

Rekommendera Poster

Har länge haft problem med IE. Det slutar ofta att fungera.Kommer en dialogruta som säger att det slutat fungera.....Har avinstallerat via kontrollpanelen men det fungerar inte. Har uppgraderat till IE 11 men efter ett tag så funkar det inte. Har försökt avinstallera genom utforskaren men då krävs det Administratör, men jag kör ju som adminstratör !

Det krävs Trusted administrator..,.,,.,.,.

Hur blir jag av med IE ? Tacksam för hjälp. Kör för det mesta  Firefox som alltid funkar bra.

Men inför en kommande uppgradering till Windows 10 vore det kanske bra att vara av med IE helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Explorer är inbyggd i Windows och går inte att avinstallera. Det man kan göra i Kontrollpanelen är att avinstallera senaste versionen och samtidigt återfå en tidigare version, under förutsättning att det har funnits en tidigare version med den nuvarande Windows-versionen i datorn och man inte har rensat bort de filer som skapades under installationen av senaste Internet Explorer.

 

Skulle nog snarare säga att det är viktigt att ha Internet Explorer för att det ska gå att uppgradera till Windows 10.

 

Har du prövat med dessa åtgärder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för värdefull info. Visste inte att IE inte kan raderas....

Det fungerar i allmänhet men strular ibland. Det gick att återställa. Ska lyda ditt råd och låta allt vara kvar så får vi se när W10 kommer med nyheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Får jag fortsätta med mina problem ? Windows 10 som, skulle göra slut på mina IE-bekymmer

kom med appen och jag startade uppgraderingen. Efter en hel del trassel så blev Windows 10 installerad och det såg trevligt ut på nattkröken. På morgonen startade W10 inte, en hel del förslag på felsökning visades och jag försökte alla men det gick inte att komma in. Den enda återstående möjligheten var att med hjälp av Windows 7  återställningsskivor komma igång.

Nu har jag fått ordning på den och efter några dagar så kom W10-.appen tillbaka på skärmen.

Jag startade den och efter en lång väntan blev jag i dialogrutan uppmanad att installera Adobe Flash senaste versionen. Det går inte, när jag startar den nedladdade filen kommer det upp en tom dialogruta och inget händer.

Har följt tråden om detta problem och provat lösningarna utan resultat. Har inget BankId som kan störa. Har också provat direkt från Adobe. Har avinstallerat allt från Adobe. Har även provat nedladdning från Filehippo men deras version 19 är en beta och den accepterade inte W10-appen.

IE11 är installerad men får inte upp emailen som jag får i Firefox och Chrome.

Något mera tips betr Flash ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att appen vill att du ska installera senaste Flash även när du inte har någon installerad?

 

Vad är det för webbmejl du använder?

Om det är Microsofts Outlook.com kan du behöva Silverligth: http://microsoft.com/getsilverlight.

 

 

Har du försökt med en ny återställning av IE?

 

Vad har du för antivirusprogram och har du avinstallerat något sånt efter ominstallationen av Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W10 appen snurrar och efter lång tid säger dialogrutan "Installerea senaste Adobe Flash"

 

Webbmejl hotmail live. Fungerar på både FF och Chome.

 

Har återställt IE men nu kommer jag inte in: Cant display this page, säger den vad jag än försöker

 

Har tagit bort McAfee  och installerat F-Secure som jag får av leverantören.

 

Hur får jag in Silverlight i IE, den fanns där före reset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under uppgraderingen är det bäst att inte ha något antivirusprogram, brandvägg och liknande installerat utan installera det på nytt när uppgraderingen är klar. Dessutom behöver du köra de särskilda borttagningsprogrammen för att få bort allt av dem. Rester av McAfee kan störa nu t ex.

MCPR: https://service.mcafee.com/FAQDocument.aspx?id=TS101331

F-Secure: https://community.f-secure.com/t5/Security/F-Secure-Uninstallation-Tool/td-p/31265

 

Du kan installera Silverlight på nytt så är du säker på att den är senaste versionen, men den ska även gå att aktivera i Internet Explorers menyval Hantera tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerat F-secure men inte blivit av med McAfee. Det går inte via kontrollpanelen antagligen för att jag avinstallerat den tidigare utan framgång. Eftersom jag inte har något McAfee konto så kommer jag inte in på sidan för att deaktivera...,.undrar om jag ska registrera mig och ominstallera för att sedan avinstallera ?

Silverlight har jag installerat men det kommer inte in i IE....Har försökt på Hantera tillägg men vet inte riktigt hur jag ska göra där. Silverlight har gått in i FF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill förklara att mina frågor tidigare gällde en laptop och efter en del hjälp och tips  gav jag upp och den får leva sitt eget liv t.v.

 

Denna, min stationära dator som det nu gäller,  har kommit igång såtillvida att webben fungerar men jag kommer inte åt min webbmail

 

För övrigt se tidigare mail betr Silverlight, m.m..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://service.mcafee.com/FAQDocument.aspx?id=TS101331 följer du alltså detta:

Download and run the McAfee Consumer Product Removal (MCPR) tool:

  1. Download the MCPR tool from: http://us.mcafee.com/apps/supporttools/mcpr/mcpr.asp and save it to a folder on your computer.
     
    IMPORTANT: The MCPR tool is updated periodically when new products and updates are released. Always download a new copy of the MCPR tool before using it to uninstall your product. 

osv till och med punkt g.

 

Man måste gå till Silverlight-sidan med både Internet Explorer och Firefox för att det ska installeras i båda webbläsarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goda nyheter !  Jag avinstallerade McAfee två gånger men enligt utforskaren finns det kvar rester av programmet. Försökte som Adminstratör ta brt resterna men det gick inte !

Avinstallerade en gång till samt körde Silverlight igen men kunde inte se det i Hämta tillägg på IE....

Stängde av och startade igen...Då fick jag helt plötsligt upp Outlook och min webbmail....

Körde därefter Adobe Flash player och den installerades helt OK.

Nu har W10-appen accepterat att W7 är komplett och W10 kan installeras !!!!

Så allt är frid och fröjd. Måste fundera ett tag på om jag ska göra ett nytt försök att få in

W10.....Förra låsningen förskräcker !

Tack Cecilia för din hjälp du är guld värd !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint!

Det är inte klokt vad lite rester av antivirusprogram kan ställa till med alltså :(

 

Vad är det för McAfee-saker du ser med Utforskaren?

 

Det var så lite så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett 30-tal PNG image-filer, alltså en massa symboler eller bilder. Antar att de inte skadar något.

Ska återinföra BankiD och hoppas det inte krånglar...,.

TaCK IGEN !  Trevlig helg :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tack detsamma!

Hej

Nu ett par månader senare kommer lite feedback som information.....

Fabriksåterställde laptopen och återställde W7. Windows 10 uppgraderingsikonen dök upp och jag uppgraderade till W10 och det funkar bra.

Min stationära dator fick jag göra likadant och körde in W10 för andra gången.

Allt var frid och fröjd ca två veckor när jag en morgon vid start inte fick upp menyprogrammet med Cortana. Jag försökte med alla möjliga tips  men det gick inte. Den blev sämre för varje dag och fick sköta datorn via Task Manager, kunde inte ens stänga av....Såg på nätet att många tydligen har problem med uppstarten av W10. Nu har jag återigen fabriksåterställt till W7 och där fungerar allt ok.

Den envisa ikonen med uppmaning till uppgradering W10 får ligga overksam ett tag.

Det är väl en del buggar som Microsoft får ta hand om....Tänkte vänta ett tag med W10...

 

Med vänlig hälsning

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad trevligt att få veta vad som hänt :)

 

Det kommer troligen en stor uppdatering till Windows 10 i början av november och i den finns det bland annat flera fixar för "allvarligt problem" med Start/Cortana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad trevligt att få veta vad som hänt :)

 

Det kommer troligen en stor uppdatering till Windows 10 i början av november och i den finns det bland annat flera fixar för "allvarligt problem" med Start/Cortana.

 

Tack Cecilia, det låter bra. Ska vänta med uppgraderingen till efter nyår..

Ha en trevlig helg !   :)

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej Cecilia

Får man återkomma i tråden ?

Fick i höstas en del goda råd och hjälp med Windows 10 krångel. Fick rådet av dig att

vänta med uppgraderingen till efter nyår.

Körde igång i februari och det gick galant. Har använt W10 nu dagligen och allt har gått bra.(stationär dator samt en laptop) Häromdagen slutade dock Cortana att fungera. Genom att trycka på högerknappen

på startikonen "fönstret" så får jag all nödvändig info men inte som tidigare den trevliga Cortanapresentationen.

Kan man ladda om Cortana möjligtvis ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad fint att Windows 10 har fungerat så bra under lång tid. Kan du göra en systemåterställning till en dag när allt fungerade?

 

Menar du att startmenyn som kommer fram när man vänsterklickar på Startknappen (fönstret) inte gör det längre?

Vanligt problem som kan bero på många saker, t ex krånglande Windows-uppdatering eller krånglande användarprofil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad fint att Windows 10 har fungerat så bra under lång tid. Kan du göra en systemåterställning till en dag när allt fungerade?

 

Menar du att startmenyn som kommer fram när man vänsterklickar på Startknappen (fönstret) inte gör det längre?

Vanligt problem som kan bero på många saker, t ex krånglande Windows-uppdatering eller krånglande användarprofil.

Hej igen

Får än en gång tacka för din värdefulla hjälp..det var inte så svårt denna gång tydligen...efter systemåterställning, en punkt för en vecka sedan då det gjordes en automatisk uppdatering, så funkar det igen. Troligen uppdateringen som krånglade som du säger...

Tack och ha en trevlig helg !

Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...