Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator för animation och videoredigering


Oasel

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle behöva hjälp att sätta ihop en stationär dator som ska användas professionellt till animation (3D ibland), videoredigering och grafik. Gärna på något ställe där de har montering till rimligt pris. Inet? Komplett? Webhallen? 
 
Så litet och stilrent chassi som möjligt utan att tumma alltför mycket på ljudnivå och luftgenomströmning. 
Intel i7 antar jag? 
GeForce GTX...vilket? eller annat likvärdigt? Det ska kunna hantera 4k-skärm. 
Minst 16GB RAM
Sen har jag ingen koll alls på resten av komponenterna...
 
 
Jag fick det här förslaget av en säljare på Inet (nämnde då inte 4k-skärm så jag vet inte om grafikkortet räcker): http://www.inet.se/kundvagn/visa/8039657/2015-06-01  Är det bra? Går det komma billigare undan?
 
Tack på förhand!
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inets tips på 1tb lagring är alldeles för lite. Om du ska redigera video så tryck in så mycket hårddisk du bara kan. För dina projekt kommer äta disk så det står härliga till. Speciellt om du väljer att animera i 4k.

 

Fractal Design har ju bra rykte om sig kring chassi så det kommer nog gå bra, chassit har 6 stycken hårddiskplatser och deras val av moderkort har 6 stycken sata-portar. Så du kan verkligen trycka in mycket disk vid behov.

 

Lite inspiration kanske.. Linus bygger en video redigerings workstation. Han säger vissa saker som kan vara värt att lyssna på, till exempel varför vissa komponenter är bättre än andra etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och bra video! Bra efter att ha kladdat sig igenom 2 minuter sylt iaf :)

Ja visst kanske jag behöver lite mer disk än 1tb, men jag kan ta det lite lugnt till en början. Jobbar mest för TV som inte ens sänder i full HD.

 

Grafikkortet, nämner han ett GTX 980? Jag tyckte mig höra det men sen hittar jag inte igen det i videon...

 

Tycker du Inets lista ser bra ut i övrigt? Inget onödigt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är jag inte superexpert på att bygga kraftfulla datorer. Framförallt inte längre då jag blivit lite lat och köper färdigbyggda nu för tiden.

 

Men man kan ifrågasätta om du verkligen behöver en dvd-spelare. Sköter man inte allt över nätverk nu för tiden? Eller förväntas du leverera ditt material på dvd?

 

Och ja han nämner 980 någonting och webhallen sänkte priset på alla sina gtx-980 igår. Så det är kanske något speciellt på g med det kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är jag inte superexpert på att bygga kraftfulla datorer. Framförallt inte längre då jag blivit lite lat och köper färdigbyggda nu för tiden.

 

Men man kan ifrågasätta om du verkligen behöver en dvd-spelare. Sköter man inte allt över nätverk nu för tiden? Eller förväntas du leverera ditt material på dvd?

 

Och ja han nämner 980 någonting och webhallen sänkte priset på alla sina gtx-980 igår. Så det är kanske något speciellt på g med det kortet.

 

Nä dvd vill jag inte ha. Jag såg den förut men glömde ta bort den då. Tack igen! Ska kolla upp webhallens 980. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Intel Core i7 4790K är en ruggig processor (har en själv), men när den används med full belastning så den kör med max kapacitet så krävs det kylning och då kan den medföljande CPU-fläkten börja låta när den varvar upp.

Du ville ha en tyst dator, då bör du fundera över en bättre CPU-kylare till den datorn, tex. en från Noctua eller annat märke och då blir det ett påslag på 5-700:- eller nåt.

 

Och glöm inte att dom värre grafikkorten också avger värme, som måste ut ur chassit. Ett bra chassi med bra och genomtänkt lösning för att transportera ut den varma luften är också nåt att fundera på, särskilt med tanke på att i ett mindre chassi försämras detta och ett sådant har färre fläktar med mindre fläktdiameter, som måste gå på högre varv - mer ljud.

 

Visst Fractal Design gör mycket bra chassin och det kan mycket väl vara så att detta mini-chassi är helt perfekt för dina syften, även om ett större chassi från dom kanske skulle varit att föredra, mer plats också i ett sådant om du bestämmer dig för en annan CPU-kylare och lättare att hålla på och stöka runt i när du skall fylla på med mer prylar...

 

Vore intressant att veta vilka program som avses att användas för

professionellt till animation (3D ibland), videoredigering och grafik.

 

 

En 2TB disk är minimum och en sådan ger inte mycket påslag, håller med .M där, men visst kan du köpa till en HDD till sedan men du lär fylla 1TB fortare än du  tror.

 

Och du har väl en plan för hur du skall sköta backup på materialet, för en hårddisk kommer att gå sönder, det kan ske i morgon, det kan ske om fem år, så att planera för att göra backup är a och o.

Du ser till att endast ha Windows, dom viktigaste programmen osv. på SSD, sedan använder du HDD för lagring av bilder, filmer, musik och annat.

Du ser till att styra i dina program att materialet som skapas lagras direkt på HDD, däremot skall du ha programmen installerat på SSD så att all cache osv också sker mot SSD.

 

Det är ibland så att olika typer av renderings och redigerings, CAD-program osv. stöder olika typer av grafikkort olika bra. AMD Radeon dom lite värre grafikkorten är erkänt bra för just detta, även om naturligtvis nVidias GTX 980 är väldigt bra - och dyrt.

Det brukar kallas för Direct Compute och program med stöd för bl.a. Open CL kan använda sig av detta för att avlasta CPU vid tunga beräkningar vid tex. renderingar.

 

Frågan är om du ens behöver ett sådant?

Eller är det istället för ett renodlat gaming grafikkort kanske du skall ha ett särskilt sådant för proffs med 3D-animering och cad, men då springer sådana kort från både nVidia och AMD iväg på 10-tusentals kronor.

 

Som sagt vilka program rör det sig om och vad rekommenderas i det värsta av dessa program för hårdvara?

 

Men överlag ser det ut att vara ett bra bygge.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Intel Core i7 4790K är en ruggig processor (har en själv), men när den används med full belastning så den kör med max kapacitet så krävs det kylning och då kan den medföljande CPU-fläkten börja låta när den varvar upp.

Du ville ha en tyst dator, då bör du fundera över en bättre CPU-kylare till den datorn, tex. en från Noctua eller annat märke och då blir det ett påslag på 5-700:- eller nåt.

 

Och glöm inte att dom värre grafikkorten också avger värme, som måste ut ur chassit. Ett bra chassi med bra och genomtänkt lösning för att transportera ut den varma luften är också nåt att fundera på, särskilt med tanke på att i ett mindre chassi försämras detta och ett sådant har färre fläktar med mindre fläktdiameter, som måste gå på högre varv - mer ljud.

 

Visst Fractal Design gör mycket bra chassin och det kan mycket väl vara så att detta mini-chassi är helt perfekt för dina syften, även om ett större chassi från dom kanske skulle varit att föredra, mer plats också i ett sådant om du bestämmer dig för en annan CPU-kylare och lättare att hålla på och stöka runt i när du skall fylla på med mer prylar...

 

Vore intressant att veta vilka program som avses att användas för

 

En 2TB disk är minimum och en sådan ger inte mycket påslag, håller med .M där, men visst kan du köpa till en HDD till sedan men du lär fylla 1TB fortare än du  tror.

 

Och du har väl en plan för hur du skall sköta backup på materialet, för en hårddisk kommer att gå sönder, det kan ske i morgon, det kan ske om fem år, så att planera för att göra backup är a och o.

 

Du ser till att endast ha Windows, dom viktigaste programmen osv. på SSD, sedan använder du HDD för lagring av bilder, filmer, musik och annat.

Du ser till att styra i dina program att materialet som skapas lagras direkt på HDD, däremot skall du ha programmen installerat på SSD så att all cache osv också sker mot SSD.

 

Det är ibland så att olika typer av renderings och redigerings, CAD-program osv. stöder olika typer av grafikkort olika bra. AMD Radeon dom lite värre grafikkorten är erkänt bra för just detta, även om naturligtvis nVidias GTX 980 är väldigt bra - och dyrt.

Det brukar kallas för Direct Compute och program med stöd för bl.a. Open CL kan använda sig av detta för att avlasta CPU vid tunga beräkningar vid tex. renderingar.

 

Frågan är om du ens behöver ett sådant?

Eller är det istället för ett renodlat gaming grafikkort kanske du skall ha ett särskilt sådant för proffs med 3D-animering och cad, men då springer sådana kort från både nVidia och AMD iväg på 10-tusentals kronor.

 

Som sagt vilka program rör det sig om och vad rekommenderas i det värsta av dessa program för hårdvara?

 

Men överlag ser det ut att vara ett bra bygge.

Mvh :)

 
Tack för utförligt svar Flyfisherman!
 
Jag jobbar nästan uteslutande i Adobe CC. After Effects, Premiere, Photoshop etc, och har börjat  fippla en del med Cinema 4D som följer med CC. Men 3D för superproffs kommer jag inte behöva inom närmsta tiden. Spelar aldrig heller. Jag får uppgradera om det behövs. Har för mig att GTX brukar rekommenderas till Adobe, men det kanske funkar lika bra med AMD? 
 
Och jodå, jag backar upp. Är alldeles för nervös för nåt annat :) Har ett litet bibliotek med externa. Det funkar bäst då materialet flyttas runt en del  mellan de som jobbar med produktionerna, eller om jag sitter på andra ställen än vid mitt eget skrivbord. Fördelning mellan HDD och SSD har jag också rätt bra koll på. Jobbet är inte nytt om jag säger så.  Jag behöver bara ny dator och har så dålig koll på vilka komponenter som passar ihop och så lite tid att sätta mig in i det just nu. Har hittils suttit på laptop med extraskärm. Funkar finfint, förutom ergonomiskt, vilket är anledningen till att jag behöver nåt stationärt.  
 
Nån åsikt om 4K-skärmar? Jag vill hellre jobba med en större skärm som rymmer allt innehåll än flera mindre som man får vrida sig mer för att se. Också av ergonomiska skäl.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...