Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Text försvunnen i Word 2013


Leopold56

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har råkat ut för en minst sagt märklig sak i ett Word-dokument. Det var på ungefär 50 sidor och innehöll både text och bilder. Nu då jag öppnar det igen så består dokumentet helt plötsligt av 1480 sidor och varenda sida är full med en massa små rutor. Det går inte att redigera och inte att tillägga någonting. Konverterar jag om dokumentet till pdf så är det 1480 sidor som är helt blanka.

 

Någon som har någon teori om vad som kan ha hänt och om det går att göra något för att åtgärda det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du öppnat dokumentet på samma dator hela tiden?

Vad händer om du öppnar andra word-dokument?

Filändelse på dokumentet?

Har du backup på filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ytterligare ett bevis på att Word ska hanteras varsamt, att man bör ha kopior samt hålla ned på formatering så länge som möjligt.

 

Tunes råd är goda. Jag lägger till, gör kopia på filen du nu har även.

Ett gammal råd vid kraschade Excel-filer är att öppna i Libre office eller liknande, kan kanske rädda data även ur Word-dokument om inget annat fungerar. 

 

Och ja, vilket filformat har du sparat i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du dina sparade filer på: intern disk eller extern USB-sticka eller annat?

Format på filerna?

Vad har du för Wiindows?

 

Libre Office (som också kan spara till MS-Word .docx format) https://sv.libreoffice.org/

kanske kan hjälpa dig som Monshi säger

 

Det finns väl en återställningsfunktion i Word(?) där man skall kunna återskapa en kraschad fil till senast autosparade version?

 

Jag vet inte om det kommer att fungera för dig, det beror på om funktionen att autospara är aktiverad och om det är detta som skett hos dig ens går att återställa?

 

https://support.office.com/sv-se/article/%C3%85terskapa-en-tidigare-version-av-en-Office-fil-4bddecb7-bf4f-4aad-b1b3-dab1633b5bbf?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

 

http://www.ddwei.info/2/2012/05/hur-man-kan-aterstUlla-ett-Word-dokument-som-av-misstag-stUngdes.html

 

Se också denna Eforum-tråd, även om det är lite skillnad mot ditt problem, så kanske tipset i tråden kan vara till nytta.

//eforum.idg.se/topic/343258-sn%C3%A4lla-hj%C3%A4lp-halva-skolarbetet-f%C3%B6rsvann-g%C3%A5r-det-att-f%C3%A5-den-tillbaka/

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt sent svar. Det är ingen superkatastrof då jag har en äldre version av filen sparad på annan plats. Det är Word 2013 och Win 7. Jag har provat spara som rtf utan någon skillnad. Den här filen är sparad på en hårddisk men jag har provat döpa om den och spara den till ett USB-minne men resultatet är detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är det nån fil du har som inte innehåller personliga uppgifter eller annat som är känsligt så kan du ladda upp en av dessa filer i ditt nästa inlägg, så kan jag eller nån annan försöka se om det går att öppna den?

Alternativt kan du skicka mig ett PM (Personligt Meddelande) så kan vi ta det den vägen om du inte vill ha filen ute till allmänt beskådande på forumet.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...