Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Excel!!!


Shai'tan

Rekommendera Poster

Jag skulle vara mycket tacksam om det var nån som kunde hjälpa mig med detta problem.

 

Det är så att jag håller på och jobbar med en sammanställning av valet i skolan. Och jag skulle vilja skriva en funktion så att jag kan leta reda på det största värdet (det parti som fått mest röster) och sen skriva ut vad partiet heter. Alltså inte hur många procent partiet fick, utan namnet på partiet (vilket givetvis står i cellen ovanför den det står hur många procent de fick). Det funkar alltså inte med max funktionen

Jag har för mig att detta ska gå.

 

Jag använder Excel 97

 

Mycket tacksam för hjälp

Mvh Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder excel 7. Motsvarigheten till "HLOOKUP" heter LETAKOLUMN. Problemet med den funktionen är att den förutsätter

1. Siffrorna måste stå ovanför partibeteckningarna

2. Siffrorna måste vara sorterade i stigande ordning, typ;

 

4 5 5 10 14 25 32

C MP FP V KD M S

 

=LETAKOLUMN(MAX(a1:g1);a1:g2;2)

 

Detta är naturligtvis oanvändbart.

Om inte funktionen i excel 97 är bättre föreslår jag att du gör ett litet macro istället (eller kollar manuelt, det brukar gå fortare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Det var någon av funktionerna LETARAD, LETAKOLUMN eller LETAUPP som jag skulle använda. Men jag hann inte hålla på och trixa med det så mycket. Var redan en dag försenad. Så jag fick det aldrig att funka.

Men tack iaf.

 

PS. Att kolla manuellt skulle liksom förstöra hela poängen. Meningen var ju att ha en häftigt funktion som ingen annan hade (+ att med funktionen kan man ju ändra på värdena och så ändras resultatet automatisk). DS

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...