Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Typiskt datatekniker eller nätverkstekniker


MariaE

Rekommendera Poster

Det var en datatekniker som sa att jag skulle använda norton disk doktor på mina disketter som jag hade fått datafel eller diskettenenheten kan inte hitta den sökta sektorn... De disketterna blev ju helt oläsliga sen...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de inte raid backup eller vad det heter. När kankopplar ihop flera hårddiskar och delar ut dem på närverket eller hur det är. Det har de på TCO iallafall. 

http://www.svd.se/kunderna-rasar-mot-swedbank/om/sverige

/Maria

Vad får dig att tro att problemet skulle ha att göra med det?

Naturligtvis beror inte problemet på något som skulle vara typiskt för en nätverkstekniker, i så fall skulle det ju vara stora bankproblem varje vecka.

 

 

Det var en datatekniker som sa att jag skulle använda norton disk doktor på mina disketter som jag hade fått datafel eller diskettenenheten kan inte hitta den sökta sektorn... De disketterna blev ju helt oläsliga sen...

/Maria

Inte det heller är typisk för en datatekniker.

 

Typiskt för en data- och nätverkstekniker är att fixa många problem varenda dag, t ex se till att Eforum och internetbanker fungerar 99,99% av tiden. De behöver uppskattning för sitt hårda slit i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de inte raid backup eller vad det heter. När kankopplar ihop flera hårddiskar och delar ut dem på närverket eller hur det är. Det har de på TCO iallafall. 

http://www.svd.se/kunderna-rasar-mot-swedbank/om/sverige

/Maria

 

Dom har ilte mer avancerade backuper än bara vanlig raid. Exakt hur är ju bara dom som vet,

Denna gång var det enligt media interna problem med uppdateringar som var orsaken, som det är med stora företag, så är deras nätverk, serverpark ganska komplexa. Vad exakt som gick fel får ju deras interna utredning visa.

Det var en datatekniker som sa att jag skulle använda norton disk doktor på mina disketter som jag hade fått datafel eller diskettenenheten kan inte hitta den sökta sektorn... De disketterna blev ju helt oläsliga sen...

/Maria

 

Då hoppas jag att du reklamera till denna datatekniker, att det inte fungerade som tänkt.

Visst finns det flertalet datatekniker som påstår att dom kan, men som i verkligheten inte alls kan så mycket, men så är det ju med mycket, enkelt att säga att man kan, gäller också att visa att man kan det man påstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har ilte mer avancerade backuper än bara vanlig raid. Exakt hur är ju bara dom som vet,

Denna gång var det enligt media interna problem med uppdateringar som var orsaken, som det är med stora företag, så är deras nätverk, serverpark ganska komplexa. Vad exakt som gick fel får ju deras interna utredning visa.

 

Då hoppas jag att du reklamera till denna datatekniker, att det inte fungerade som tänkt.

Visst finns det flertalet datatekniker som påstår att dom kan, men som i verkligheten inte alls kan så mycket, men så är det ju med mycket, enkelt att säga att man kan, gäller också att visa att man kan det man påstår.

Jag sa till den datateknikern att jag ville försöka kopiera mina disketter istället för att försöka med Norton disk doctor. Det tog också lång tid innan jag vågade prova norton defrag eller vad det hette för att defragmentera hårddisken... Det stod nämligen att hårddisken kunde bli oläslig om man körde det programmet. Jag ville inte förlora mera filer än jag redan hade gjort. Datorn som jag använde då var en IBM 286 med 20 MB hårddisk och Windows 2.11 Svensk version. Jag kommer inte ihåg vilka andra programvaror som jag hade då. Det har jag skrivit om i filen om min första datakurs som jag har på nån skiva. Det var 1991-1992 nångång. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad en datatekniker gjorde för mer än 20 år sen är inte särskilt typiskt längre utan gammal historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad en datatekniker gjorde för mer än 20 år sen är inte särskilt typiskt längre utan gammal historia.

Jag tror inte att datatekniker rent allmänt har blivit så mycket bättre nu när det gäller att radda datafiler. Enligt han jag pratade med som jag hjälpte med  dataräddning så är det ganska vanligt att datatekniker försöker rädda något som blir helt galet sen. De tycker t.e.x. att man bör lägga hårddisken i frysen när den har kraschat. Såna hårddiskar går oftast at rädda men det är svårare och och blir dyrare om man lämnar in de på dataräddning efter det. Ibland kan det ju gå bra att kopera filerna själv. Det påstår några här att de har gjort. En del av dessa personer tipsar andra om det också...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ju fråga någon av de världsledande företag som håller på med detta dagligen om dom håller med dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...