Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win10 installation från win7


Pegee

Rekommendera Poster

Har precis fått erbjudandet om win10. Men undrar: Kommer win 10 att medföra att alla installerade program försvinner

och måste ominstalleras, eller kommer win 10 att ersätta win7 sömlöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att uppgraderingen till Windows 10 ska fungera lika bra som att installera Service Pack 1 i Windows 7, men några garantier ges inte nu heller utan något kan gå fel pga inkompatibilitet med något program eller hårdvara så man ska vara beredd att göra en ominstallation.

 

Man lär även få alternativet att göra en ren installation där allt gammalt tas bort, om man skulle föredra det.

 

http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq

http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en licens på windows 7 idag så kan du uppgradera den gratis inom ett år och då får du en giltig windows 10 licens. Om du väljer att inte göra det så kommer din windows 7 licens vara giltig.

 

Om du efter mer än ett år väljer att uppgradera så får du betala en slant och så får du en giltig windows 10 licens. Så du komer inte riskera att bli av med Windows. Det kommer fungera oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en licens på windows 7 idag så kan du uppgradera den gratis inom ett år och då får du en giltig windows 10 licens. Om du väljer att inte göra det så kommer din windows 7 licens vara giltig.

 

Om du efter mer än ett år väljer att uppgradera så får du betala en slant och så får du en giltig windows 10 licens. Så du komer inte riskera att bli av med Windows. Det kommer fungera oavsett.

Jag har tolkat det som att gratisuppdateringen gäller i ett år och sedan måste man köpa licens, men det kanske är fel då.

 

Så här skriver pc för alla: 

 

 

För konsumenter kommer Windows 10 att bli en gratis uppgradering från Windows 7, Windows 8 och Windows 8.1. Gratiserbjudandet gäller i ett år från det att Windows 10 släppts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft hade en liknande grej när Windows 8 kom. Då fick man uppgradera till Windows 8 pro för 249:- om man gjorde det inom en viss tid. Och det var en permanent uppgradering så det kom inte till några extra kostnader efteråt.

 

Så jag räknar med att det fungerar på samma sätt. Så länge du uppgraderar inom ett år efter Windows 10 släppet så behöver du inte betala något.

 

Dock vet vi ju inte hur framtida uppgraderingar av Windows 10 prissätts. Det får vi se när dom kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst är det så att om man uppgraderar inom ett år så är det gratis och då har man en licens som gäller så länge som datorn (moderkortet) fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis fått erbjudandet om win10. Men undrar: Kommer win 10 att medföra att alla installerade program försvinner

och måste ominstalleras, eller kommer win 10 att ersätta win7 sömlöst?

Om du klickar på ikonen för erbjudandet och sedan på de tre blå linjerna uppe till vänster, kan du sedan välja att kontrollera datorn. Då får du besked om vad som ev. kan bli problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag meddelas, kan man vänta några månader ?, genomsökningen hittade inga kompatibelt fel i enheter eller appar utan anmärkning kan jag installera stod det när jag blir notifierad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, du har ett år på dig att uppgradera samt att det går att ångra sin bokning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om man inte har väldigt bråttom med att få tillgång till Direct X12  för spel som stöder detta och kompatibla grafikkort, så kan det vara bra att vänta lite innan man uppgraderar till Windows 10.

 

Det har ju visat sig vid tidigare Windows uppgraderingar till nyare version, att det kan förekomma vissa buggar som ännu inte upptäckts och trots att Windows 10 varit ute på test bland många användare, så när allt fler börjar använda den skarpa versionen så kan det dyka upp saker som Microsoft behöver rätta till.

 

Jag tror jag avvaktar en månad eller nåt efter släppet - om jag kan hålla mig - vill ju gärna få Direct X12 så fort som möjligt hehe :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att bestämma när man vill ladda ner Windows 10. Vad jag kan förstå kommer det att ske automatiskt. Sedan går det att själv bestämma när och om man vill installera det.

 

Det lär väl inte komma några nya versioner efter det att Windows 10 har släppts. I så fall blir det väl uppdateringar och då har det ingen betydelse när man installerar. D.v.s. om man inte vill avvakta och se vad andra tycker om Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har man ett kritiskt system där man inte vill riskera saker i onödan, så kan det vara idé att vänta med att göra uppgraderingen och samtidigt kan man ju följa med och läsa om vilka uppdateringar som Microsoft anser vara kritiska och sådana brukar komma utanför den vanliga patch-tisdagen andra veckan i varje månad.

 

Självklart skall man helst ta en fullständig backup av sitt system innan man uppgraderar; om något kan gå fel - så brukar det också gå fel för nån.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...