Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm då jag startar datorn


lonewolf

Rekommendera Poster

Sedan förra veckan har min dataskärm inte startat upp när jag startar datorn (Fujitsu Esprimo Q510 HTPC i3 BluRay).

 

Den förblir helt svart.

 

Jag hör datorns fläkt.

 

Detta problem uppstod helt plötsligt, då jag som vanligt skulle väcka datorn från strömsparläget.

 

Nu är det samma problem, då jag startar upp datorn efter att ha haft den avstängd över natten. 

Har då även haft strömmen bruten helt och hållet (urkopplad från vägguttaget).

 

Jag har om-installerat hela datorn ”from scratch” och uppdaterat alla dess drivrutiner.

Även Windows 7 Home Premium med serverpack 1, har uppdaterats helt och hållet.

 

Efter åtskilliga försök att stänga av datorn via knappen on/off, så kan jag möjligtvis, om jag har tur, få igång skärmen, men då får jag först förfrågan om, jag vill starta datorn i felsäkert läge osv..

Det har också hänt, att datorn vill om-installera hela systemet igen.

 

Då jag väl fått igång skärmen, fungerar allt som vanligt.

 

Enhetshanteraren visar inte på några fel i komponenterna.

 

Jag talade med Microsoft i slutet av förra veckan, men de kunde inte hjälpa mig, så de bad mig kontakta er för vidare hjälp.

 

Jag har också googlat och har då sett, att det är många, som drabbats av samma problem som jag, men det finns ingen lösning på problemet någonstans. Jag har åtminstone inte hittat någon.

 

Vad ska jag göra??? Jag behöver min dator och vill kunna lita på, att den startar….

 

Nu står mitt hopp till er därute!

Jag är en 67-årig gammal dam, som inte kan så mycket om datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju gjort en del saker knutna till ditt operativsystem:
 

Jag har om-installerat hela datorn ”from scratch” och uppdaterat alla dess drivrutiner.

Även Windows 7 Home Premium med serverpack 1, har uppdaterats helt och hållet.

 

Enhetshanteraren visar inte på några fel i komponenterna.

 

Jag talade med Microsoft i slutet av förra veckan,

 

 

Om man fortsätter på den linjen, att problemen beror på detta (något jag inte påstår) så skulle det - i så fall - fungera problemfritt om du startar upp datorn med en sk. Live-CD/-DVD/-USB med en Linuxdistribution.

Jag menar inte att du ska byta operativsystem utan bara för att bekräfta, eller möjligen dementera, att det är operativsystemet Microsoft Windows 7 som är boven.

 

Startar allt okej, varje gång med Linux och inte okej med Windows så kan man gå vidare på det spåret.

 

DOCK! Att testa ett antal omstarter där man riskerar att inte få igång datorn kan ju vara vanskligt om man behöver den just då. Man bör ha en annan dator att använda om man ex. vill fortsätta här i tråden.

 

Kvarstår felet oavsett operativsystem ligger det ju nära till hands att misstänka hårdvaran.

Hårddisken kan ju vara lite lurig att ringa in eftersom den egentligen inte behövs om man startar upp datorn med ovan nämnda Linux.

 

Men har du testat med en annan skärm? Så att det inte är den som är problemet? Eller är den kopplad till en i övrigt fungerande TV? (det är ju en HTPC)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Är datorn ansluten till en TV med hdmikabel så kanske tv;n inte hittar "den" ingången vid start. Prova att välja "rätt" ingång på tv;n manuellt nästa gång.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...