Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ibland är det lättare att slå upp svenska uttryck i ett engelskt lexicon trots allt...


MariaE

Rekommendera Poster

Jag råkar vara svensk men ibland är det lättare att slå upp uttryck i ett engelsk lexicon trots allt...  Jag har sett detta uttryck några gånger men inte fattat vad det betyder. Första gången jag såg det var när en på Ibas frågade mej vart jag viile komma. Då sa jag att jag inte ville komma. Jag ville bara veta vad de gjorde. Det var innan de hade en svensk hemsida. 

http://sv.bab.la/lexikon/svensk-engelsk/vart-vill-du-komma#st

 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

Frågan är väl vad du vill veta? Vill du veta vad uttrycket "vart vill du komma" eller vill du veta vad uttrycket "vad vill du veta" betyder? Det är ju två helt olika syftningar!

 

Naturligtvis är det lättare att slå upp uttrycket eller orden i...

 

SAO 1

SAO 2

 

Varför krångla till svenska språket med engelska översättningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl vad du vill veta? Vill du veta vad uttrycket "vart vill du komma" eller vill du veta vad uttrycket "vad vill du veta" betyder? Det är ju två helt olika syftningar!

 

Naturligtvis är det lättare att slå upp uttrycket eller orden i...

 

SAO 1

SAO 2

 

Varför krångla till svenska språket med engelska översättningar?

Tyvärr hittade jag inte uttrycket där... Jag sökte både på vart och komma men uttycket "vart vill du komma fanns inte med"

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att Svenska akademins ordbok fungerar bättre i detta sammanhang:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Skriv in ordet komma i rutan Uppslagsord.

I listan som kommer upp välj KOMMA.v .

I avsnittet [KOMMA.v I.2.c.δ] tas "vart vill du komma" upp, fast enklast att hitta är att använda webbläsarens funktion för sök i en sida (oftast tecknet /) och skriva in vart vill.

 

d.); äv., i uttr. sådana som vart vill du (osv.) komma? det var dit jag ville komma o. d: leda samtalet in på ngt visst, komma in på ngt visst, draga en viss slutsats l. konstatera ngt ss. resultat av samtalet o. d. Komma till ämnet, till saken.

äv, även

uttr. uttryck

o.d. och dylikt

ngt något

l. eller

ss. såsom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...