Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gillar inte att ha flera partitioner i Windows


MariaE

Rekommendera Poster

Dessa filer har jag inte kvar på datorn längre. De har jag på nån skiva. Men har kommer lite bilder från Total commander och lite annat. Jag ändrar inga filer eller installerar nya program innan jag får svar har hur jag ska göra med partitionerna och annat. Jag fick ordning på Total commander till slut... Total commander är inte riktigt kompatibelt med mej... Filerna som finns med på bilderna som jag har skickat nu finns kvar på datorn tills jag får svar här hur jag ska göra.

/Maria

Så vitt jag kan se av bilden av diskhanteraren har du två hårddiskar, på den första ligger E: och F:  och på den andra C:.

 

Det bör gå att slå ihop E: och F: till en enda partition E:. Är det så du vill göra?

I så fall måste allt som finns på F: tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Så vitt jag kan se av bilden av diskhanteraren har du två hårddiskar, på den första ligger E: och F:  och på den andra C:.

 

Det bör gå att slå ihop E: och F: till en enda partition E:. Är det så du vill göra?

I så fall måste allt som finns på F: tas bort.

Ja jag vill slå ihop två partitioner.  Jag får vänta på flera skivor först... Jag har några USB-minnen också. De värsta är på 64 GB. Jag ska kolla hur mycket jag har kvar på dem. Jag kanske kan lagra lite mera på dem i väntan på skivor.  Jag trodde att allt på enhet E: skulle tas bort ... Jag har en del kvar på enhet F:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det, så är den hårddisk du bara har en partition på inte systemdisken, alltså en extra hårddisk.

 

Den andra hårddisk du har två partitioner på borde då vara systemdisken, som har 2 partitioner på, den ena partitionen verkar vara en dold partition, och den andra bör väl då vara själva C:\

 

När du öppnar "Din dator eller om den heter bara Dator", hur många enheter ser du då?

 

Visar som exempel på hur det kan se ut, min bärbara som jag just nu använder.

Man ser alltså bara antalet enheter, var dom finns, som separata hårddiskar/USB-stickor/diskar eller olika partitioner på en hårddisk, ointressant egentligen, huvudsaken man vet hur mycket utrymme man har.

 

 

attachicon.gifsshot-3.png

Det har jag visat i inlägg 19 också. Här kommer bilden igen.

 

/Maria

post-120863-0-85688400-1434720539_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med Windows 7 som jag har på min Windows dator är att man inte kan visa några riktiga partitioner som med tidigare Windows versioner Fdisk/status. 

 

Håll inte på med partitionerna om ni inte vet vad ni sysslar med! Då kan allt försvinna!

 

(Info till de som inte kan så mycket som läser här )

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig ser allt högst normalt ut, så jag frågar igen, vad har du för problem, för jag tycker inte att ditt resonemang om för många partitioner har någon betydelse. så länge som du resonerar så, kommer du alltid ha dessa problem med vanliga hårddiskar, oavsett Windows, Linux eller något annat operativ, vi här på eforum kommer ha svårt att hjälpa dig med detta.

Försök istället att lära dig och godta detta med att spara på andra medier än bara skivor och små usb-stickor, att föra över filer mellan hårddiskar med t.ex Total Commander är mycket enkelt, men visst går det med vanliga utforskaren också, lika enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vill slå ihop två partitioner.  Jag får vänta på flera skivor först... Jag har några USB-minnen också. De värsta är på 64 GB. Jag ska kolla hur mycket jag har kvar på dem. Jag kanske kan lagra lite mera på dem i väntan på skivor.  Jag trodde att allt på enhet E: skulle tas bort ... Jag har en del kvar på enhet F:

/Maria

Hur mycket är det kvar på enhet F: ?

Har du tillräckligt mycket plats kvar på C: kan du lägga över det som är kvar på F: i en Backupmapp på C: först.

Sedan slå ihop E: och F:

för att sedan lägga tillbaka till E:, från Backupmappen på C:, då får du som du vill ha det. Och det är ju så man normalt flyttar filer mellan hårddiskar på ett enkelt sätt.

Har du tillräckligt med plats på C:, så är det ju bra tillfälle att testa och träna på detta med att flytta filer mellan hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig ser allt högst normalt ut, så jag frågar igen, vad har du för problem, för jag tycker inte att ditt resonemang om för många partitioner har någon betydelse. så länge som du resonerar så, kommer du alltid ha dessa problem med vanliga hårddiskar, oavsett Windows, Linux eller något annat operativ, vi här på eforum kommer ha svårt att hjälpa dig med detta.

Försök istället att lära dig och godta detta med att spara på andra medier än bara skivor och små usb-stickor, att föra över filer mellan hårddiskar med t.ex Total Commander är mycket enkelt, men visst går det med vanliga utforskaren också, lika enkelt.

Jag lagrar filer på Google också men mest email och lite bilagor. Jag spar email på Yahoo också. När det gäller min Linuxdator sparar jag allt på USB-minne och tar till min Windows dator och bränner skivor där. Jag vet inte när det blir fel igen med Linux och jag måste installera om allt... Linux är ett sårbart system. Det gäller inte bara om man har råkat ladda ner uppdateringar från nivå 4 eller 5. Det var därför det blev fel  med Linux.

förut.

 

Nu funkar Total commander som jag vill. I tidigare Windows versioner fanns ju filhanetaren. Jag har försökt ladda ner en filhanterare men den funkade inte så bra...

 

Jag har blivit bortskämd med Linux där jag kan ha större text på allt nästan utom här i eforum... och på vissa andra sidor. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar Total commander som jag vill. I tidigare Windows versioner fanns ju filhanetaren. Jag har försökt ladda ner en filhanterare men den funkade inte så bra...

Så bra att TC fungerar för dig nu, jag har kört denna filhanterare sedan andra version kom ut, den är så mycket mer än bara filhanterare.

Windows vanliga filhanterare har ju alltid funnits, finns ju i dag också, men har fortfarande sina brister tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att TC fungerar för dig nu, jag har kört denna filhanterare sedan andra version kom ut, den är så mycket mer än bara filhanterare.

Windows vanliga filhanterare har ju alltid funnits, finns ju i dag också, men har fortfarande sina brister tyvärr.

 Man kan inte ändra textstorleken i Windows 7 filhanterare. Det kunde man i filhanteraren som fanns för Windows 3.1. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är det kvar på enhet F: ?

Har du tillräckligt mycket plats kvar på C: kan du lägga över det som är kvar på F: i en Backupmapp på C: först.

Sedan slå ihop E: och F:

för att sedan lägga tillbaka till E:, från Backupmappen på C:, då får du som du vill ha det. Och det är ju så man normalt flyttar filer mellan hårddiskar på ett enkelt sätt.

Har du tillräckligt med plats på C:, så är det ju bra tillfälle att testa och träna på detta med att flytta filer mellan hårddiskar.

Jag ska kolla hur mycket jag har kvar på enhet F: om de får plats på enhet C: Men det får blir nån annan dag. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är det kvar på enhet F: ?

Har du tillräckligt mycket plats kvar på C: kan du lägga över det som är kvar på F: i en Backupmapp på C: först.

Sedan slå ihop E: och F:

för att sedan lägga tillbaka till E:, från Backupmappen på C:, då får du som du vill ha det. Och det är ju så man normalt flyttar filer mellan hårddiskar på ett enkelt sätt.

Har du tillräckligt med plats på C:, så är det ju bra tillfälle att testa och träna på detta med att flytta filer mellan hårddiskar.

Nu har jag kollat hur mycket jag har kvar på hårddisken ... Jag måste bränna några fler skivor först för att kunna flytta över allt ser jag. Men frågan är hur mycket?

 

Du som är bra på matte kan säkert räkna ut hur mycket filerna allokerar också? De allokerar ju mera utrymme än vad som syns på bilderna. Får jag plats med filerna på enhet C? Annars måste jag bränna några fler skivor innan jag ändrar partitionerna.

orsaken till att det har blivit på detta vis beror på Melvin...

 

/Maria

post-120863-0-34207700-1434804884_thumb.png

post-120863-0-22252300-1434804925_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert också se att du tyvärr inte har tillräckligt med utrymme på C:.

Jo det kan jag ju göra men frågan är hur mycket jag måste ta bort?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan jag ju göra men frågan är hur mycket jag måste ta bort?

/Maria

Det vet ju bara du vad som är viktigt, eller hur, kan knappast vi veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju också flytta filer från F: till E:.

Jag kommer inte ihåg hur mycket jag har ledigt på den datorn nu eftersom jag surfar på Linuxdatorn nu... Är det bara att ta bort enhet F: efter att jag har flyttat filerna till enhet E: ? Dum fråga kanske men på Linuxdatorn kan jag inte ta bort nån partition utan att jag måste börja om från 0 filer. 

 

//eforum.idg.se/topic/348847-vilka-partioner-eller-volymer-kan-jag-ta-bort/

 

Numera lagrar jag allt kul som jag hittar på nätet på USB-minne  och tar till mina andra datorer. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet ju bara du vad som är viktigt, eller hur, kan knappast vi veta.

Dummaste svaret som jag har fått hittills. Eftersom inte jag heller vet det så blir det allt i så fall.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara att ta bort enhet F: efter att jag har flyttat filerna till enhet E: ?

När F: är tom kan du ta bort den i diskhanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När F: är tom kan du ta bort den i diskhanteraren.

Då är det bara att hoppas på att det det finns några skivor att köpa så jag har något att lagra mina datafiler på. Jag frågade också hur mycket jag kan flytta över till enhet c om det inte finns tillräckligt med skivor men det togs bort verkar det som? Jag är inte lika bra på matte som ni andra är här. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget inlägg som tagits bort, men är det inte inlägg #36 du menar?

 

Det är ju nu du skulle haft en extern hårddisk, att kunnat flytta över på, hade ju varit perfekt, men eftersom du inte tycker en sådan hårddisk är bra eller går att lita på, så får du vänta tills du får tag på fler skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget inlägg som tagits bort, men är det inte inlägg #36 du menar?

 

Det är ju nu du skulle haft en extern hårddisk, att kunnat flytta över på, hade ju varit perfekt, men eftersom du inte tycker en sådan hårddisk är bra eller går att lita på, så får du vänta tills du får tag på fler skivor.

Jo det är inlägg 36... Jag väntar på fler skivor. En Nas är inget att spara filer på... När den går sönder måste man lämna in den på dataräddning. Skivorna kan jag kolla själv. Och vissa skivor behöver jag inte kolla alls. Kopiera över och radera filer kan man göra till ett USB-minne också.

 

Jag flyttade över filer till syquestskivor en gång i tiden med norton commander. Det var inga problem. Problemet var att de slutade med såna skivor...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är inlägg 36... Jag väntar på fler skivor. En Nas är inget att spara filer på... När den går sönder måste man lämna in den på dataräddning. Skivorna kan jag kolla själv. Och vissa skivor behöver jag inte kolla alls. Kopiera över och radera filer kan man göra till ett USB-minne också.

 

Jag flyttade över filer till syquestskivor en gång i tiden med norton commander. Det var inga problem. Problemet var att de slutade med såna skivor...

/Maria

 

 

En Nas är inget att spara filer på... När den går sönder måste man lämna in den på dataräddning.

 

Vaa, nu får du väl ge dig ändå, hur kan du ha mage och påstå igen att en NAS/extern hårddisk är oduglig att spara filer på?? Och som du ofta påstår, att en NAS/Extern hårddisk går sönder lätt, och då måste man lämna in för dataräddning, i vilken värld lever du i? Tydligen inte i vår moderna data/it-värld.

Förklara här nu för mig och alla andra en gång för alla, den stora fördelen med att spara på små cd/dvd/br- skivor, istället för att vara klok, sparsam och använda en normalstor extern USB-hårddisk/NAS att förvara våra info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara lagrar filer på en Nas och inte använder den sen till att läsa filerna eller radera filer mm . Då håller den ju längre. Det gör en vanlig CD-R/DVD-R/Blu-ray också. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är inlägg 36... Jag väntar på fler skivor. En Nas är inget att spara filer på... När den går sönder måste man lämna in den på dataräddning. Skivorna kan jag kolla själv. Och vissa skivor behöver jag inte kolla alls. Kopiera över och radera filer kan man göra till ett USB-minne också.

 

Jag flyttade över filer till syquestskivor en gång i tiden med norton commander. Det var inga problem. Problemet var att de slutade med såna skivor...

/Maria

Så du sätter din tillit till skivor? //eforum.idg.se/topic/206474-att-bevara-datafiler/page-2?do=findComment&comment=1653457

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt denna tråd handla någorlunda om sitt ämne och inte urarta till en av de vanliga evighetslånga diskussioner om för- och nackdelar med hårddiskar och skivor. Ytterligare inlägg om det kommer att tas bort.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...