Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fått en rosaaktig färg fönstret.


Jaroma

Rekommendera Poster

Har av någon anledning fått en rosaaktig färg på det som förut varit vitt i fönstret. Kan inte få tillbaka den vita färgen igen. Försökt att högerklicka på "anpassning" på skrivbordet med olika färgval men lyckas inte. Ett förslag på hur jag kan få tillbaka den vita färgen i dessa områden. Skickar en skärmdump på det hela.

post-68187-0-87494200-1432748092_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns inget Rosa hos mig i skärmklippet?

Misstänker att det är en stationär dator med glapp i VGA/DVI kabeln, vicka på den och prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag ser ingen rosa färg alls, kan det bero på att din bildskärm börjar på att ge upp? Konstiga färgfenomen kan dyka upp då, eller att inte grafikkabeln sitter rätt inkopplad.

 

Kontrollera kabeln i båda ändar först, kvarstår felet så kanske du kan testa en annan bildskärm för att se om felet ligger där.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rosa finns bl.a. i fältet till vänster om netonnet-loggan, scrollisten, verktygsfältet, botten färg i detaljlistan hos netonnet m.fl. Har ingen vga-dvikontakt. Enbart HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Alltså ligger felet i bildskärmen eller bildskärms-kabeln jag skrev om ovan, eller möjligen grafikkortet för det ser helt ok med dina bilder.

 

Prova att koppla ur DVI kontakterna och anslut dessa igen, eller byt kabel och annars testa en annan bildskärm.

 

Hur började problemet, helt plötsligt?

Stäng av datorn och bildskärmen, låt dessa svalna ett tag (minst 20 minuter), sedan startar du upp den och ser om det blev nån skillnad, om så är fallet låter du den vara igång tills felet uppträder igen.

 

Då kan det tyda på att grafikkortet eller bildskärmen  har problem.

[Edit] Lagt till om att även stänga av bildskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Kan ju vara som ni säger fel på skärmen. Den är ett antal år gammal däremot är datorn inte mer än ett halvår.

Kollade på min andra dator. Helt rätt , skärmdumpen visas precis så som den ska vara. Vit och lite ljusgråa fält. Kan ju förstå om ni tycker det låter lite konstigt med mitt påstående med rosa fält. ^_^

Problemet kom för nån dag sen och datorn har varit avstängd i nästan ett dygn sen dess men det är fortfarande ett rosaaktigt skimmer där det ska vara vitt eller ljusgrått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttar tråden från underforumet "Windows 7" till "Bildskärmar".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

  Kan ju vara som ni säger fel på skärmen. Den är ett antal år gammal däremot är datorn inte mer än ett halvår.

Kollade på min andra dator. Helt rätt , skärmdumpen visas precis så som den ska vara. Vit och lite ljusgråa fält. Kan ju förstå om ni tycker det låter lite konstigt med mitt påstående med rosa fält. ^_^

Problemet kom för nån dag sen och datorn har varit avstängd i nästan ett dygn sen dess men det är fortfarande ett rosaaktigt skimmer där det ska vara vitt eller ljusgrått.

 

Du har två datorer.

Då kanske det går att tillfälligt flytta bildskärmen som visar "skärt" till den 2a datorn.

Följer "det skära" med när bildskärmen är ansluten till den 2a datorn, så är det bildskärmen.

Eller om du använder samma kabel  kanske kabeln. Men jag lägger min tro på att det är skärmen.

För du kör med HDMI. Digitala överföringar som HDMI brukar inte ge så "begränsade" fel som fel färg.

Vanligare att hela bilden är kass/småskador överallt. (Har jag sett med föööör lååååång DVI-kabel.)

 

Ser allt normalt ut med bildskärmen ansluten till den andra datorn, så är det i den 1a datorn felet ligger i. Grafikkort?

 

Att skärmen bara är 1/2 år har ingen betydelse. Den kan ha fått fel.

Jag sitter just nu och arbetar vid den skärm jag fick som ersättning när jag lämnade in min gamla bildskärm.

För garantireparation ca 9 månader efter jag köpt skärmen..

För det hade blivit ett rött streck uppifrån och ner ungefär på mitten av skärmen.

Fick en ny skärm på garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska koppla upp skärmen  på min andra dator för att se om det blir nån skillnad. Uppdaterade grafikkortet men det gav inget resultat. Hursom, jag gillar inte grisskärt!!!

 

/Jaroma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...