Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Celler ändrar värde


Brutal Back

Rekommendera Poster

Brutal Back

Har problem med en enkel fil som bara räknar ut värdet av 2 kolumner till en kolumn.
Mitt problem är att vi är fler som använder samma fil och när jag gjort iordning filen och skickar den till dom andra som skall använda den så funkar den fint.
Men när jag får tillbaka filen så har vissa celler ändrats från Generell till Text och formlerna funkar inte.
Cellerna står också som låsta när jag får tillbaka filen

Sedan är filen uppdelad i två sidor som jag har grupperat men den är också ogrupperat.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problem.
.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan omöjligt att ha en aning om vad som händer om du inte skickar ett filexempel. Gärna ett exempel på före och ett exempel på efter andra har använt filen.

 

Har ni olika språk på Excel?

Samma filformat före och efter andra har använt filen?

Vad har ni för utgåva av Excel?

Vad ska de andra användarna göra med filen?

Någon som knappar in blanksteg eller andra tecken som kan störa?

 

Sedan är filen uppdelad i två sidor som jag har grupperat men den är också ogrupperat.

 

Har någon ändrat Sidlayout på filen eller har någon ändrat Utskriftsområde?

post-124424-0-84319400-1432398030.png

 

Du ska nog kolla närmare vad de andra gör med filen, det kan vara någon som hittar på något hyss med filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brutal Back

Skickar här upp ett förslag på filen en före och en efter. (om jag bara hittar hur man gör )
Vi sitter på ett intranet så det är samma verion av excel på båda maskinerna.
Excel 2010.

Det dom andra skall göra på filen är att fylla i antal i kolumnen antal.
Det är det enda dom skall göra.

Skulle gärna vilja kunna låsa de andra kolumnerna så bara jag kan ändra värde i dom eller liknande.




 

fil efter.xlsx

före.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte riktigt vad det är jag ska leta efter i de bifogade filerna.

 

men visst kan du låsa celler, låsa bladet, förhindra andra från att redigera det de inte ska kunna ändra.

 

per standard är celler låsta, dvs de celler du vill att de ska kunna ändra från du markera, ta upp egenskaper för och ta bort krysset för låst cell.

 

Sedan letar du reda på knappen skydda blad (ribbon/meny granska) och låser bladet i den utsträckning om behövs,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brutal Back

Som du ser i filen före har kolumnen B's celler formatera som generell.
och formeln fungerar fint.

Filen fil efter så har denna kolumn's celler ändrats till text och formlerna funkar inte.

Det enda jag har gjort är skickat filen till dom andra via mail sedan har dom fyllt i den som dom vill och returnerat den till mig, sean funkar den ite längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnar de båda filerna med Libre Calc är kolumn B formaterad som Text i båda filerna.

 

I filen före sker beräkning automatiskt.

I filen efter måste man trycka F9 för att beräkning ska ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte den skillnad du säger i filerna, båda är formatera som text. Ingen skillnad i beräkning, som Mikael63 skriver, ser jag inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...