Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Spac3man

Extern disk hittas ej, WD my book

Rekommendera Poster

Monshi

Jag börjar fundera, hur kopierar du? Och sker strömmatningen till dina diskar?

Men men koppla in dem, läs av SMART-data.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Spac3man

Jag börjar fundera, hur kopierar du? Och sker strömmatningen till dina diskar?

Men men koppla in dem, läs av SMART-data.

drar och släpper, hur annars?

strömmatningen??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Kanske vi går lite runt runt i denna tråd :)

Nåja, jag backar ett steg.

Det man behöver ta reda på är om det är fel på disken, på chassi eller något annat.

Därav att jag skriver koppla in disken i datorn och felsök den där. Men nu har iofs WD verktyg för just det på sin hemsida, verktyg som fungerar över USB.

SMART data från alla diskar som bråkar är steg 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man

Kanske vi går lite runt runt i denna tråd :)

Nåja, jag backar ett steg.

Det man behöver ta reda på är om det är fel på disken, på chassi eller något annat.

Därav att jag skriver koppla in disken i datorn och felsök den där. Men nu har iofs WD verktyg för just det på sin hemsida, verktyg som fungerar över USB.

SMART data från alla diskar som bråkar är steg 1.

jag installerade wd smartware men den var bökig och när det stod att man var tvungen artt regga sig för att använda progget så beslutade jag mig för att köra wd-disken internt istället och prova progget du först tipsade om.

pluggade in disken i datorn och windows meddelade att den installerats och att den kan användas.

men den står som en local disk och windows vill formatera  :angry:

under disk management dyker den upp med 3 partitioner varav 2 är oallokerade och en är "raw".

vad gör jag? ska jag köra den externt med wd smartware i alla fall eller går det att få windows att läsa disken ändå på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Kör igång HD tune, ge mig de data som står på Health-fliken. Det är enhetens SMART-data som står där.

Om du har den internt, kör ett testprogram antingen via windows eller ett som du bränner ut på CD/USB-minne och kör i dos-läge.

Western Digital har sitt Data Life Guard exempelvis.

Jag har inte den blekaste vad för format det är på partitionerna på din disk. Finns det data där som du vill spara tycks det som att du måste gå via externa chassit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man

Kör igång HD tune, ge mig de data som står på Health-fliken. Det är enhetens SMART-data som står där.

Om du har den internt, kör ett testprogram antingen via windows eller ett som du bränner ut på CD/USB-minne och kör i dos-läge.

Jag har inte den blekaste vad för format det är på partitionerna på din disk. Finns det data där som du vill spara tycks det som att du måste gå via externa chassit.

hur ska jag kunna ge dig någon data på disken om den inte syns i windows?

testprogram? varför då?

givetvis vill jag spara datan, ca 1/3 av datan kunde jag inte kopiera över till annan disk.

det är vanlig NTFS partition på disken så dessa 3 partitioner måste ju vara samma format

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Disken syns i Diskhanteringen (Disk management) och det ska räcka för att programmet "HD Tune" kan se den och kunna visa diskens SMART-värden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man

Disken syns i Diskhanteringen (Disk management) och det ska räcka för att programmet "HD Tune" kan se den och kunna visa diskens SMART-värden.

jo disken syns där men den står som en 2tb enhet fast den är på 3tb så jag vet inte om värdena stämmer, men här är dom i alla fall:

a116119f7dd9abe74bc21f621821f502.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Där har vi en varningens tecken. Att tolka SMART-data är inte alltid det lättaste men du har data på den gulmarkerade raden, på Reallocated sector count.

Det räcker för mig, rädda det du kan och släng disken. Eller returnera om garanti.

Att Windows inte ser partitionerna kan ha att göra med storleken på disken. 2 TB är gamla max, du kan läsa på lite i ämnet

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/218619en?language=en_US

http://www.pcworld.com/article/235088/everything-you-need-to-know-about-3tb-hard-drives.html

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1923415/install-windows-3tb-4tb-larger-hdd.html

Du är dock lite i rävsax här troligen, om du ändrar något på disken försvinner alla partitioner.

Nåja, disken där skadad. Det är konstaterat.

Sista rådet, in med den i chassit igen, kyl ned den i frysen och försök igen. var lite observant på kondens dock...Kan eventuellt hjälpa dig få ut det sista.

iofs, en tanke... Om Linux kan se partitionerna, kanske att du kan med DDrescue, eller liknande, klona över partitionerna till annan, mindre disk, och accessa dem där?

Allt är värt att testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man
Postad (redigerade)

Där har vi en varningens tecken. Att tolka SMART-data är inte alltid det lättaste men du har data på den gulmarkerade raden, på Reallocated sector count.

Det räcker för mig, rädda det du kan och släng disken. Eller returnera om garanti.

Att Windows inte ser partitionerna kan ha att göra med storleken på disken. 2 TB är gamla max, du kan läsa på lite i ämnet

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/218619en?language=en_US

http://www.pcworld.com/article/235088/everything-you-need-to-know-about-3tb-hard-drives.html

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1923415/install-windows-3tb-4tb-larger-hdd.html

Du är dock lite i rävsax här troligen, om du ändrar något på disken försvinner alla partitioner.

Nåja, disken där skadad. Det är konstaterat.

Sista rådet, in med den i chassit igen, kyl ned den i frysen och försök igen. var lite observant på kondens dock...Kan eventuellt hjälpa dig få ut det sista.

iofs, en tanke... Om Linux kan se partitionerna, kanske att du kan med DDrescue, eller liknande, klona över partitionerna till annan, mindre disk, och accessa dem där?

Allt är värt att testa.

jaha, jag har en annan intern disk som också har data på Reallocated sector count och den har funkat utan problem hur länge som helst.

jag ska kolla med butiken jag köpte wd-n ifrån om garantin gäller fortfarande.

förmodligen kommer dom säga att chassit har öppnats och att gatantin då är väck, men man kan ju alltid försöka.

frysen blir det nog inte, jag var nära innan jag fick igång den genom att reparera i aomei partition assistant, det verkar alltid dyka upp andra alternativ så jag avvaktar med frysen.

disken syns inte i linux, ingen av partitionerna dyker upp. "cant mount image" står det

Redigerad av Spac3man

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Frysen kanske inte är så bra idé ska medges även, kan förstöra likväl som hjälpa.

Linux ser inte ens partitionerna? mmh okej.

Vill du verkligen rädda dina data är nog dataräddningsfirma enda säkra kortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man
Postad (redigerade)

Frysen kanske inte är så bra idé ska medges även, kan förstöra likväl som hjälpa.

Linux ser inte ens partitionerna? mmh okej.

Vill du verkligen rädda dina data är nog dataräddningsfirma enda säkra kortet.

disken var ju ändå död sa du..

någon dataräddningsfirma är det inte tal om, kostar ju flera tusen, det mesta kan jag nog få tag på igen.

jag tänkte plugga in diskarna som satt i nasen förut och prova köra dom intern och kolla smart data grejen på dom och se om det går att göra nått med dom. det verkar som om att 2tb-disken har klarat sig för jag har lyckats kopiera stora mappar både från den och till den nu utan problem och filerna verkar funka.

1tb disken däremot verkar körd..går att kopiera filer dit men när jag kopierar från den så tar det stopp (med vissa filer i alla fall) och när jag försöker packa upp filerna (allt är rar) så står det "no archive" eller nått sånt

Redigerad av Spac3man

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Lycka till.

Smart-data ger inte alla fakta dock ska du veta, ett yttest är enda sättet att veta om ytan, just då, är helt okej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man

Lycka till.

Smart-data ger inte alla fakta dock ska du veta, ett yttest är enda sättet att veta om ytan, just då, är helt okej.

och vad menar du nu då? den var ju körd sa du ju förut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

det jag menar att när SMART väl indikerar ett fel finns det där. Ett yttest kan köras för att bekräfta men SMART ska räcka.

Däremot så visar SMART inte alla fel, dvs det kan vara fel på en disk och i SMART visas ingenting.

Nu ska sägas, din disk ovan kan eventuellt fungera en tid till efter en total omformatering. Då kan den stoppa undan de skadade sektorerna och fortsätta fungera utan problem. MEN troligen kommer fler skador att uppstå varvid jag säger att du ska dumpa denna disk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man

det jag menar att när SMART väl indikerar ett fel finns det där. Ett yttest kan köras för att bekräfta men SMART ska räcka.

Däremot så visar SMART inte alla fel, dvs det kan vara fel på en disk och i SMART visas ingenting.

Nu ska sägas, din disk ovan kan eventuellt fungera en tid till efter en total omformatering. Då kan den stoppa undan de skadade sektorerna och fortsätta fungera utan problem. MEN troligen kommer fler skador att uppstå varvid jag säger att du ska dumpa denna disk.

ah, då är jag med :)

jo alltså den(om du menar WD-n) kommer jag inte använda. blir det ingen ny på garantin så blir det vinden!

1tb seagate disken från nasen finns i alla fall en gnutta hopp för.

jag ska som sagt köra den internt och kolla smart datan på den.

du minns kanske att jag skrev att när jag startar 1tb disken externt så stängs den av och sen går den igång igen, det är i alla fall inte själva diskens fel, det är chassit den satt i.

jag provade att stoppa i 2tb nas-disken i det chassit och det blev samma sak med den. 

nu sitter 2tb disken i "det bra" chassit och den verkar faktiskt funka bra! tur! men det blir ändå en till hdd för backup så småningom sen får vi se hur länge 2tb-n håller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Trevligt med lite positiva nyheter.

Hoppas att du av detta lär dig det enda sanna som finns att säga om hårddiskar, frågan är inte OM utan NÄR en disk ska krascha

Ha ALLTID minst en (extra) kopia av det du vill spara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man
Postad (redigerade)

Trevligt med lite positiva nyheter.

Hoppas att du av detta lär dig det enda sanna som finns att säga om hårddiskar, frågan är inte OM utan NÄR en disk ska krascha

Ha ALLTID minst en (extra) kopia av det du vill spara!

mina diskar dör bara inte av sig själva, det är nasens fel att det blev såhär, och wd-n fuckade nog upp för att jag valde att lägga dom återskapade filerna från nas-diskarna på den. det måste ha vart därför, varför skulle den annars börja krångla just då?

edit:

nu fick jag fram hälsan på seagate 1tb disken, gick inte föra gången men jag pluggade ur en av dom andra diskarna och satte i dom kablarna i denna disk.

mm..ser väldigt illa ut det här:

434f552d7887aa492d6be6b0af38cb8f.png

vid uppstarten av datorn fick jag tom upp detta meddelande:

d1c7dcf4cccf4d962586faf52af62487.jpg

så denna är väll död..

Redigerad av Spac3man

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Smilingeyes

Rent allmänt, hur länge håller en extern disk? Jag har en som är ca 3.5 år som har börjat småkrångla. Dvs den tappar kontakten med burken ibland, men drar jag ur USB:n så återansluter den igen. (Vet ej om det kan bero på att jag bytte till Win8 - innan funkade den finfint) Dags kanske köpa en ny och börja flytta data, eller vad säger ni.Innan jag drabbas av samma problem som stackars spac3man.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man

Rent allmänt, hur länge håller en extern disk? Jag har en som är ca 3.5 år som har börjat småkrångla. Dvs den tappar kontakten med burken ibland, men drar jag ur USB:n så återansluter den igen. (Vet ej om det kan bero på att jag bytte till Win8 - innan funkade den finfint) Dags kanske köpa en ny och börja flytta data, eller vad säger ni.Innan jag drabbas av samma problem som stackars spac3man.

eftersom den är,extern så kan du ju ta med den till någon polare eller släkting som inte kör med win8 och se hur det funkar.

det kan ju också va nått strul med chassit eller strömsladden. jag har fått byta ett externt chassi + en sladd till en av mina externa diskar. kan ju bli kabelbrott när sladdarna knorras och böjs en massa gånger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

ja du, hur länge håller en hårddisk.

Om jag kort ska säga vad den rapport från Googles-serverpark, som kom för några år sedan sade så:

Sannolikheten för att den disk ska krascha i just denna stund är tämligen konstant över tid, dvs lika stor första dagen som efter tre, fyra år.

största korrelationen mellan skada och mätdata var mellan snabb temperaurökning och krasch. Dvs temperaturen en hårddisk jobbar i, mellan 25-50 grader, spelar inte så stor roll. Tiden det tar för den för att nå sin arbetstemperatur spelar större roll. snabb temperaturökning farligt helt enkelt, ska inte vara mer än några grader per timma enligt den rapporten.

vad gäller externa diskar, som sagts i tråden, man får felsöka själva anslutningen och hårddisken för sig. Dvs bästa är att ta ur disken ur chassi, ansluta direkt i en dator och  primärt försöka kopiera ut allt som måste räddas, sekundärt kontrollera om fel på disken.

ALLTID felsökning sekundärt, ALLTID rädda data första man gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spac3man

ja exakt, om man kör den internt så kan man ju få fram smart datan. sen kan du ju posta den infon här och höra med t ex monshi hur disken egentligen mår ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...