Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på en bra App när man önskar massredigera sina kontakter (Android)


Mikael63

Rekommendera Poster

Ni som är flitiga besökare på eforum har kanske läst min tråd där jag ville ha en lösning för att hantera detta?

Då tänkte jag att den App jag använde för "backup/restore" på något sätt var en App som vilken som helst och försökte alltså mig på ett sätt att konvertera mm.

 

Det visade sig att det ju fanns/finns betydligt smartare Appar.

En av de första jag stötte på var en App som heter SA Contacts Lite

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.samapp.excelcontacts.excelcontactslite

 

("Lite" hanterar max 300 kontakter vilket räcker väl för mitt behov)

 

Fördelar med denna app jämfört mot den jag hade tidigare är att man kan välja vilken telefonlista som man vill backa upp (Enhetens, Gmail, Exchange osv.)

 

Fler bra saker är att Appen direkt backar upp till en XLS-fil (om man nu valt det, det finns flera andra alternativ) samt att man kan direkt ladda upp den till ex. DropBox.

 

En "restore" kan också göras direkt från ex. DropBox utan att man manuellt behöver hämta någon fil.

 

Jag testade med att ta en backup av hela telefonens kontaktlista.

Redigerade den med Libre Office Calc och tog bort alla rader utom en som jag hade en bild på (bilden visas i kalkylarket). Bytte namn på denna enda kontakt och valde bara att snabbspara utan några alternativ i spara-dialogen.

(Jag jobbade direkt med filen i min lokala DropBox-mapp)

 

Återställde så den filen och tänkte att det nu kommer att bli knas eftersom jag såg att alla ca 180 kontakter bearbetades.

Men det enda som hände var att den nya kontakten lades till, med bild och allt, inkl ÅÄÖ, och plustecken före telefonnumret.

 

Jag vill på intet sätt göra reklam för denna App som alltså även finns i en betalversion (kostar som en chipspåse) utan jag vill bara delge informationen att Appen är bra och gör det den ska.

Finns kanske andra lika bra eller bättre Appar men jag slutade leta när jag hittade en som jag inte fann några brister hos.

 

Ett förtydligande:

Avsikten med detta är/var inte att synkronisera eller enbart ta backup av min kontaktlista.

Avsikten var att ex. enkelt kunna sortera kontakterna, städa bort gamla, redigera och komplettera resten osv.

Jag hade ex. flera kontakter som, under årens lopp, hade fått en massa ovidkommande information i fältet "Note".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...