Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pang - plötsligt förändrades flera saker i datorn


Yoga

Rekommendera Poster

Halloj, jag har ett problem som är följande:

 

Min datorn började bete sig konstigt på flera punkter samtidigt förra veckan:

 

  1. indesign CC 2014 går ej att starta - fastnar vid den rosa laddningsrutan
  2. indesign CC 2014 går ej att uppdatera eller ominstallera (via creative cloud) - när den laddas ner på nytt fastnar den vid 47%
  3. de flesta ikoner är blanka i utforskaren i 1-5 minuter vid start av utforskaren
  4. datorn laggar för första gången sedan inköp (12mån sedan) - vid start av filer
  5. allt "fastnar" när jag försöker flytta en txt-fil, den står bara och laddar/"tänker" (muspekaren stannar  blå rund ring)
  6. sök i win-knappen är superlångsam
  7. det går ej att stänga av datorn direkt - ngt program i bakgrunden står och laddar/stängs ej ned (jag tror detta är ngt från Adobe då det bara händer efter jag använt Adobe) - se bifogad fil/bild
  8. word hänger sig i upp till 2 minuter när jag ska spara ett dokument

 

Samma vecka som detta började installerade jag en energiloggare köpt från US med ett webinterface, ingen aning om detta kan ha ngn koppling men ändå.

 

Samma vecka fick även min arbetsplats ett antal falska mail från en mailadress som var samma som VD:s förutom en bokstav som var utbytt.

 

På regelbunden basis så laggar hela företagets nätverk ngt enormt, hastigheten är 10x lägre än normalt, ingen aning vad det kan bero på eller om det har ngt samband. Nätverket är nyligen (5mån sedan) installerat av ett IT-företag.

 

Kan ovanstående bero på en attack på företaget jag jobbar på? jag använder datorn både hemma och i jobbet.

 

Mkt tacksam för tips och idéer

post-39025-0-79891200-1432033740_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det som du beskriver i din numrerade lista låter mest som hårddiskproblem för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemen på jobbet hänger samman med problemen på din dator "bör" ju även andra på jobbet ha liknande symptom. Alltså om det är någon form av virus.

 

Hur ser det ut bland processer i Aktivitetshanteraren sorterat på CPU? Sorterat på minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen - vad tror du om följande program för att test detta?

 

http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

 

tack

Mitt förslag är att använda det testprogram som tillverkaren av disken har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats (i alla fall hittar man där ett fullständigt namn som man kan söka på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försökte uppdatera hd:n i enhetshanteraren, bara står och laddar i flera timmar, händer inget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn mår verkligen inte bra. Dags att kontakta datortillverkarens support?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade namnet på hd:n och testprogrammet från Toshiba (som har tillverkat hd:n) meddelar att den är helt felfri, kan detta stämma? jag kanske har missat ngt här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade att starta om windows audio som tydligen var inaktiverad, hjälper inte

 

tog skärmdump men hittar inte hur man lägger till filer här i tråden längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt tid tog testprogrammet?

En full test av en hårddisk tar någon timme eller så, inte en minut.

Toshiba-diskar brukar man hitta i märkesdatorer där tillverkaren har skickat med testprogram (Diagnostic). I min HP kommer man dit genom att trycka på Esc-tangenten direkt efter start av datorn.

 

Klicka på knappen "Använd fullständig editor" för att bifoga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testet tog bara 30 sekunder ! och dessvärre hade de inget annat program,

 

Efter samtal med support trodde de samma som du Cecilia att det är hårdvaruproblem, så nu skickar jag in den.

 

Tack för alla tips !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...