Just nu i M3-nätverket
Jump to content

cookies

gandalfgrå

Recommended Posts

gandalfgrå

Hej.

Läste en artikel i Pc för alla om hur man ser till att cookies inte lagras. Tänkte att jag skulle prova hur det fungerade. Gick in i Chrome (min läsare) och klickade mig fram till innehållsinställningar/cookies och där hade jag 4 val. Det som var förbockat var Tillåt att lokala data sparas (rekommenderas). Jag valde istället Förhindra att webbplatser sparar data. Helt enligt artikeln. Klickade på klar och gick ur. Allt såg normalt ut och att läsa en tidning var inga problem.

Lite senare så skulle jag kolla mitt hotmailkonto. Jag har hotmail som snabblänk i översta menyraden och klickade på den. Normalt så kommer jag till Microsoft Outlook för inloggning men inte nu. Istället står det:

Microsoft-konto

Cookies måste tillåtas

Din webbläsare är inställd så att den blockerar cookies. Webbläsaren måste tillåta cookies för att du ska kunna använda ett Microsoft-konto.

Jag gick ur och gick tillbaka till Chrome och ställde tillbaka till Tillåt att lokala data sparas. Då gick det bra att komma åt hotmail.

Några frågor kring detta.

Är det på grund av att hotmail har med Microsoft att göra som det inte går att i Chrome markera att man inte vill att cookies sparas? Kan man gå runt detta på något vis? Vilka andra effekter kan det bli om man inte tillåter att cookies sparas? Inte för att det spelar så stor roll men varför lagra data om man inte behöver. Man vet ju aldrig numera vem som kan snoka reda på allt om alla.

Har win 7 64 bit. Chrome 64 bit (uppgradering till 64 bit i Chrome gjorde jag efter en artikel i samma tidning och det var enkelt) 

jannejanne

Byt webbläsare. Både Seamonkey och Firefox tillåter Cookies när du använder webbläsaren men kan ställas in för att radera alla cookies när du stänger av webbläsaren. Kanske har Chrome också det här läget men det är tydligen svårt att hitta.

Och eftersom Chrome kommer från Google, världens största(?) privata spioneriföretag/informationsinsamlare (välj själv) så kan jag förstå att Google inte vill uppmuntra ett beteende (inte spara cookies) som minskar möjligheten samla in information om användaren.

Installerar du Ghostery i Firefox slipper du ännu mera.

Och genom att köra Super Anti Spyware och Malwarebytes Antimalware nån gång i veckan (när du kan köra två gånger om dagen och datorn är helt fri från skit/cookies/adware andra gången) blir du av med ännu mera.

gandalfgrå

Tack för svaret jannejanne. Ska överväga byte av webbläsare. Malwarebytes Antimalware har jag i datorn. Proversionen. 

Du skrev att det finns 4 val i Chrome. Valet Blockera bara cookies från tredje part är ofta en bra kompromiss när det gäller att förhindra oönskad spårning men få webbplatser att fungera bra. Men du kan också välja Behåll cookies och webbplatsdata som standard tills du stänger webbläsaren som motsvarar det som jannejanne skrev om i Firefox. Det går också utmärkt att detaljstyra vilka webbplatser som ska få lagra cookies resp. blockeras från att lagra cookies.

https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=sv

Cookies används till mycket som är bra, t ex kan en cookie göra att du inte behöver logga in på Eforum vid varje besök. Att Outlook.com kommer från Microsoft har inte att göra med att cookies behövs på den webbsidan, utan handlar om att cookies kan användas för att komma ihåg inställningar, om du tittar i inkorgen eller någon annan mapp osv.

Malwarebytes Anti-Malware ignorerar alla cookies eftersom sådana aldrig är skadliga, dvs de är inte "malware".

Sen kan man (läs jag) undra över om man nu är "paranoid" och vill undvika dessa kakor, spelar det då någon roll om man låter webbläsaren radera kakorna när man avslutar?

Är inte "skadan" redan skedd innan?

Sen kan man (läs jag) undra över om man nu är "paranoid" och vill undvika dessa kakor, spelar det då någon roll om man låter webbläsaren radera kakorna när man avslutar?

Är inte "skadan" redan skedd innan?

Kakor som används för att spåra vilka webbplatser man besöker gör ju mindre "nytta" för t ex annonsföretaget om det inte går att spåra under lång tid, dvs man blir själv inte lika mycket kartlagd.

Vet inte hur det är i alla webbläsare. Men i firefox och IE så kan man ställa in så de rensar ut all webbhistorik när man stänger webbläsaren. Det innebär att det rensar bort både cookies och temporära filer. Finns även annat de kan rensa ut, men det får man kika på om man vill rensa.

I chrome försvinner bara cookies åtminstone på mina datorer med det jag har iklickat.

Ett alternativ är att köra i inkognito läge då rensas allt ut även i chrome när webbläsaren stängs.

Vill man inte köra inkognito, men ändå rensa så köra vanliga webbhistorikrensningen och där välja vad man vill få bort.

Jag har iklickat som det är på bilden. Nu är detta på min bärbara som jag har vista på, men vad jag kommer ihåg just nu så är det lika på min stationära som är win 7.

post-134005-0-19484200-1432085450_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...