Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför borras det?


kiwi01

Rekommendera Poster

Det ställs ju alla möjliga frågor här som inte har med datorer att göra så nu gör jag det också.

 

Vad är det för renoverings/ombyggnadsarbete som utförs i en befintlig lägenhet som kräver ihärdig borrning 6-8 timmar per dag -  med undantag för korta stopp, rökpauser, lunch mm-  nu för femte vardagen i följd? 

 

Bostaden är endast 8 år gammal då den byggdes om från lokal till lägenhet. Det är väl fjärde hushållet som nu ska flytta in, alla ha fixat och grejat, lagt in lyxigare bänkskivor, kanske satt upp en mellanvägg, Alla vill sätta sin egen prägel, vi nöjer ju oss  inte med "standard" numera. Det håller hantverkarna sysselsatta.

 

Men det där borrandet suger all energi ur mig. Jag går omkring med hörselskydd nedstoppade i öronen men de hindrar inte ljudet att tränga igenom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis det där lyckades en granne sätta igång med första dagen på en långledighet jag hade. I flera veckor höll dom på. Begrep aldrig vad dom gjorde. Tänkte att väggen måste ju försvinna efter att dom hållit på.

 

Men jag undrar om det är enbart borrande som låter. Om dom använder någon motoriserad såg för att såga upp skivor etc så kanske resonansen gör att det låter ungefär som en borrmaskin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Men jag undrar om det är enbart borrande som låter. Om dom använder någon motoriserad såg för att såga upp skivor etc så kanske resonansen gör att det låter ungefär som en borrmaskin?

Det är väl inte helt omöjligt att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga vad de håller på med och hur länge det ska pågå

Jag brukar fråga efter 3 veckor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vår förening måste man sätta upp lappar i närliggande trappuppgångar när man ska göra något som låter mycket under lång tid. Kanske något att ta upp med styrelsen så att de kommer med i föreningens trivselregler eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vår förening måste man sätta upp lappar i närliggande trappuppgångar när man ska göra något som låter mycket under lång tid. Kanske något att ta upp med styrelsen så att de kommer med i föreningens trivselregler eller liknande.

Det ska jag komma ihåg att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar banka i elementet när det börjar borra. En gång såg jag att det ringde när de borrade  då lyfte jag på luren och sa inget. Den som ringde borde ha hört att det borrades i nån lägenhet. Efter ett tag såg jag att det ringde igen. Då svarade inte jag. När de hade slutat att borra ringde det igen och denna person undrade varför jag lyfte på luren och la på . Då sa jag hörde du inte att de borrade? Det hade inte personen som ringt hört...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar banka i elementet när det börjar borra. En gång såg jag att det ringde när de borrade  då lyfte jag på luren och sa inget. Den som ringde borde ha hört att det borrades i nån lägenhet. Efter ett tag såg jag att det ringde igen. Då svarade inte jag. När de hade slutat att borra ringde det igen och denna person undrade varför jag lyfte på luren och la på . Då sa jag hörde du inte att de borrade? Det hade inte personen som ringt hört...

 

/Maria

Vad ger ditt "råd" för hjälp till problemet som kiwi01 har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens samhälle så är ju borrmaskin och skruvdragare en och samma apparat. Nu har jag inte tänkt så mycket på skillnaden i ljud, men det borde vara likartat då det är samma apparat så kanske en blandning mellan borrande och skruvande. 

 

Men vad dom renoverar för nåt i lägenhet vet jag inte. En gissning att dom sätter upp helt nya väggar i trä. Och då det pågått i 5 dar så verkar det ju vara mer än ett rum.

 

Är det hantverkare som gör jobbet så borde dom i alla fall snart vara färdiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ger ditt "råd" för hjälp till problemet som kiwi01 har?

Detta problem har alla hörande och även de hörselskadade och döva som inte är helt döva. Men de som har ci de behöver bara ta av sej den yttre delen så blir de helt döva. Bor man i hyreshus får man stå ut med att det borras ibland på dagtid. Men får även stå  ut med att vissa har fest ibland. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Owell, i problemet ifråga.

 

Varför inte helt enkelt knacka på lägenheten där oljud förs och förhöra dig lite om vad som sker. Eller om du är med lagd åt byråkratiska hållet, slå ett pling till ordförande i bostadsrättsföreningen. Styrelsen borde vara informerad om/när det sker större förändringar i lägenheten.

Inte svårare än så. Är alltid trevligt att veta hur länge de ska hålla på.

 

Som hos min syster, sex månader efter huset var nybyggt började nya grannen bila upp golvet...

 

@MariaE, många här är medvetna om dina problem.

Men jag förstår inte, varför lyfta och inte svara? Kan du inte prata i telefon? Höra vad folk säger? Bara ohyfsat att lyfta och inte svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Monshi, jag är ju inte dummare än att jag fattar att jag kan gå och fråga, och utan att ha läst ditt svar så gjorde jag just detta i förmiddags. Idag spöregnade det åtminstone inte så jag kunde gå ut torrskodd. 

Lägenheten är totalt urblåst och ska nu efter bara 10 år byggas om från grunden, efter önskemål från den som nyss köpte lägenheten och med styrelsens tillstånd, berättade "bossen". Hantverkarna är alltid trevliga och berättar gärna vad de håller på med och hur länge, så även denna gång. "Bossen" lovade att de är färdiga med bilningen idag. Men det betyder inte att arbetet är klart eller att det blir tyst, bostaden är ju bara ett skal, ska så klart målas, ny köksinredning ska på plats, golv ska läggas , badrummet ska inredas mm. Förra gången det begav sig tog det ca 2 månader så jag räknar med kanske 1,5 mån till. 

 

Byråkrat eller inte, så ringde jag ordförande två gånger utan att få svar och ringde på porttelefonen utan att få svar. Har skickat ett osande mejl till styrelsen. Jag tycker att det är en dundermiss av dem att inte informera. Detta handlar ju inte om att det "borras lite" utan något helt annat: ett vedervärdigt oväsen. 

 

Plockade med mig mobilen, en bok och en fårfäll och satte mig på en bergknalle ute på gärdet. Men sen kom regnmolnen och vinden. Ska packa mig iväg till tuben och strosa runt på stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det började spöregna så det blev fika i Skrapan. Tack allihopa för hjälpsamma kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Owell, i problemet ifråga.

 

Varför inte helt enkelt knacka på lägenheten där oljud förs och förhöra dig lite om vad som sker. Eller om du är med lagd åt byråkratiska hållet, slå ett pling till ordförande i bostadsrättsföreningen. Styrelsen borde vara informerad om/när det sker större förändringar i lägenheten.

Inte svårare än så. Är alltid trevligt att veta hur länge de ska hålla på.

 

Som hos min syster, sex månader efter huset var nybyggt började nya grannen bila upp golvet...

 

@MariaE, många här är medvetna om dina problem.

Men jag förstår inte, varför lyfta och inte svara? Kan du inte prata i telefon? Höra vad folk säger? Bara ohyfsat att lyfta och inte svara.

Jag tyckte att det som ringde borde ha hört att det borrades någonstans runt min lägenhet eftersom jag hörde det själv. För övrigt tycker jag att det känns konstigt att prata i telefon när jag inte hör ett skvatt av vad personen säger. Jag är inte van att göra så helt enkelt. Men jag vet att en del gravt hörselskadade och döva har gjort så innan texttelefonen kom. En del gör så fortfarande bland annat vår döva politiker Anna. Nu kommer jag inte ihåg efternamnet... Hon kallades för fejkdöv. :angry: Typiskt hörande! :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte att det som ringde borde ha hört att det borrades någonstans runt min lägenhet eftersom jag hörde det själv.

 

Inte alls säkert, många ljud som man själv hör där man är, hörs oftast inte alls på samma sätt genom en telefonlur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls säkert, många ljud som man själv hör där man är, hörs oftast inte alls på samma sätt genom en telefonlur.

Jag tycker det är konstigt att hörande inte hör sånt när hörande kan sitta på resturang och prata t.e.x. eller prata där det är annat buller. Hörande brukar inte vara så bra på avläsning. Varför hör hörande sämre i en telefon än på en resturang ,på en rockkonsert eller i en hundgård? Jag har sett hörande prata med varandra i en hundgård. Varför kan inte hörande  höra i en telefon då om det är buller runt omkring ? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu glider vi off topic igen, men visst vi kan tala om brusmiljöer och ljudkaraktärer om man du så vill. fast vi kanske ska det till en annan tråd?  Nästan dags för det.

 

I en brusig miljö tar vi en stor del av intrycken från folks ansikten. Vi klarar inte av att "höra" vad de säger genom att enbart se munnen men att se munrörelserna hjälper oss att pussla ihop informationen som saknas i talet.

Om vi tar telefon så är det ljudet starkt begränsat i bandbredd, i frekvens, i mängd information.Detta plus att vi inte ser den andra gör det lättare att störa ut än vanligt, fylligt tal, ansikte mot ansikte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, utanför ämnet är vi, tråden och TS har ju fått ett okej svar som är markerat, så då får vi anse tråden vara färdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...