Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord i Linux


MariaE

Rekommendera Poster

 _________________________________________

( Gratitude and treachery are merely the  )

( two extremities of the same procession. )

( You have seen all of it that is worth   )

( staying for when the band and the gaudy )

( officials have gone by.                 )

(                                         )

( -- Mark Twain, "Pudd'nhead Wilson's     )

( Calendar"                               )

 -----------------------------------------

  o

   o

       ___  

     {~._.~}

      ( Y )

     ()~*~()   

     (_)-(_)   

maria@maria-desktop ~ $ sudo cd/

[sudo] password for maria: 

Sorry, try again.

[sudo] password for maria: 

Sorry, try again.

[sudo] password for maria: 

Sorry, try again.

sudo: 3 incorrect password attempts

maria@maria-desktop ~ $ 

Det blir många fel även på dagen.

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehåller ditt inlägg någon fråga eller något som någon över huvud taget kan svara på, eller vad är syftet med ditt inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftet med mitt inlägg är att avreagera mej på att det alltid blir fel med lösenord i Linux! Jag behöver iallafall inte skriva lösenord  när skärmsläckaren har startat. det var jag tvungen att göra förut. Jag kommer inte ihåg nu hur jag lyckades ta bort lösenordet till skärmsläckaren. Vad var syftet med ditt inlägg? Det hjälpte mej inte med svar på min fråga varför det alltid blir fel med lösenordet?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Skriv upp ditt lösenord någonstans, så att du inte glömmer det.

 

Är det bara du som använder datorn lär du inte behöva något lösenord när du startar datorn eller när skärmsläckaren startar. Det här ska du kunna fixa redan under installationen att du skippar lösenord när du startar datorn.

 

Det enda som behövs är förstås om du ska vara rot (admin) i Linux. Det lösenordet kan du inte blanka. Alltså att du inte har något alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var syftet med ditt inlägg? Det hjälpte mej inte med svar på min fråga varför det alltid blir fel med lösenordet?

/Maria

Dels innehöll ditt inlägg inte någon fråga och dels om du hade ställt frågan varför det blir fel med lösenordet hade väl svaret varit det uppenbara att du skriver fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels innehöll ditt inlägg inte någon fråga och dels om du hade ställt frågan varför det blir fel med lösenordet hade väl svaret varit det uppenbara att du skriver fel.

Men om jag skrev fel lösenord till skärmsläckaren förut  var jag inte tvungen att starta om programmet. Det måste jag göra i Linux nu eller starta om datorn. Nu måste jag t.o.m. skriva lösenord för att kunna skriva  sudo reboot i terminalen. :thumbsdown: Det funkar inte att bara skriva reboot.  När jag bara behövde skriva reboot var jag inte tvungen att mata in mitt lösenord. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du inte behövde skriva "sudo" var du väl root dvs hade fullständiga rättigheter i datorn. Lösenordet är till för att bekräfta att den som sitter vid datorn har rätt att göra sånt som bara datoradministratörer har rätt att göra, och inte är t ex en kompis till dig som sitter där och kan råka förstöra något för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du inte behövde skriva "sudo" var du väl root dvs hade fullständiga rättigheter i datorn. Lösenordet är till för att bekräfta att den som sitter vid datorn har rätt att göra sånt som bara datoradministratörer har rätt att göra, och inte är t ex en kompis till dig som sitter där och kan råka förstöra något för dig.

Jag hade Linux Mint Rebecca installerat som root då och då blev det även fel med uppdateringarna. Man måste komma ihåg att alltid bocka ut alternativ 4 och ibland glömde jag det... Att jag installerade Linux mint Rebecca nu också var bara av en slump jag trodde jag hade en annan Linux Mint version på skivan. Men nu kommer inga farliga uppdateringar med. :thumbsup: Jag behövde inte skriva lösenord till skärmsläckaren då. Jag behövde bara skriva lösenord om jag skulle installera en uppdateing eller ett program. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...